2026-07-07, 06:00
Medlem
https://www.gp.se/politik/attenius-s-alla-ska-kunna-leva-ett-gott-liv.96a4daa2-4ed3-4a25-ae6c-0b1e56f25796

Citat:
Samtidigt vill Socialdemokraternas toppnamn fortsätta sträva mot en klassmässig blandning av befolkningen.
– Vi skapar möjlighet för människor att bo precis var de vill.

Socialdemokraterna pratade tidigare om att blanda befolkningen. Dom uttalanden fick kritik från många håll. Nu pratar man istället om att bygga nya bostäder på attraktiva platser. På så sätt skall man bygga bort klassamhället. Alla skall ha rätt att bo vart dom vill tycker dom.

Frågan är om det här är en bra ide? Fungerar det att bygga bort klassamhället? Vad tror ni?
Citera
2026-07-07, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.gp.se/politik/attenius-s-alla-ska-kunna-leva-ett-gott-liv.96a4daa2-4ed3-4a25-ae6c-0b1e56f25796

Socialdemokraterna pratade tidigare om att blanda befolkningen. Dom uttalanden fick kritik från många håll. Nu pratar man istället om att bygga nya bostäder på attraktiva platser. På så sätt skall man bygga bort klassamhället. Alla skall ha rätt att bo vart dom vill tycker dom.

Frågan är om det här är en bra ide? Fungerar det att bygga bort klassamhället? Vad tror ni?
Det är bara deras blandningspolitik med andra ord.
Citera
2026-07-07, 06:49
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Så folk ska få bo vart de vill? Vem ska betala för kalaset då? En ny lägenhet i Hovås eller Fiskebäck kostar 3-5 gånger så mycket som en lägenhet i Bergsjön. Vem ska betala det kalaset. Det får gärna landsförrädaren Jonas Attenius berätta. Jag tror inte att arbetslöse socialbidragstagaren Abdi har råd att betala 20.000 i månaden i hyra.
Citera
2026-07-07, 06:51
Medlem
Man kan ju fråga dem hur det gick med deras tidigare projekt: Miljonprogrammet. Blev det bra i Angered, Gårdsten, Hammarkullen..?

Kanske är det en dålig idé att staten använder stadsplanering för att "bygga bort" problem?
Citera
2026-07-07, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Så folk ska få bo vart de vill? Vem ska betala för kalaset då? En ny lägenhet i Hovås eller Fiskebäck kostar 3-5 gånger så mycket som en lägenhet i Bergsjön. Vem ska betala det kalaset. Det får gärna landsförrädaren Jonas Attenius berätta. Jag tror inte att arbetslöse socialbidragstagaren Abdi har råd att betala 20.000 i månaden i hyra.
Vadan denna prisskillnad? Är lägenheterna byggda i olika material? Är det olika standard? Eller låter man marknaden bestämma priset? För är det det senare är det en konstgjord prisskillnad som man kan få bort genom att inte låta marknaden bestämma priset. Inom social housing görs det hela tiden.
Citera
2026-07-07, 06:58
Medlem
Mailmanss avatar
Att bygga bort klassamhället betyder också att man inte ska få bo med likasinnade och att man inte har rätt att köpa trygghet.

Alla ska ha lika dåligt
Det här är snudd på kommunism
Citera
2026-07-07, 07:02
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vadan denna prisskillnad? Är lägenheterna byggda i olika material? Är det olika standard? Eller låter man marknaden bestämma priset? För är det det senare är det en konstgjord prisskillnad som man kan få bort genom att inte låta marknaden bestämma priset. Inom social housing görs det hela tiden.

Prisskillnaden ber ofta på hur tryggt området är samt vart det ligger geografiskt.

Varför ska man tvinga alla att ha lika dåligt?
De som värdesätter trygghet HÖGT och kämpat hårt hela livet för att ha råd med det, ska man bara köra över dom tycker du?
Citera
2026-07-07, 07:02
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Socialdemokraterna pratade tidigare om att blanda befolkningen. Dom uttalanden fick kritik från många håll. Nu pratar man istället om att bygga nya bostäder på attraktiva platser.
Det är med andra ord exakt precis samma sak. Socialdemokraternas prat om att blanda befolkningen gick ut på att bygga stora hyreshus i välfungerande villaområden.
Citera
2026-07-07, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Prisskillnaden ber ofta på hur tryggt området är samt vart det ligger geografiskt.

Varför ska man tvinga alla att ha lika dåligt?
De som värdesätter trygghet HÖGT och kämpat hårt hela livet för att ha råd med det, ska man bara köra över dom tycker du?
Är du verkligen så naiv att du tror att majoriteten av all rikedom kommer från individers hårda arbete? För jag har aldrig träffat någon inom tex hemtjänsten som varit särskilt rik.
Citera
2026-07-07, 07:07
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Är du verkligen så naiv att du tror att majoriteten av all rikedom kommer från individers hårda arbete? För jag har aldrig träffat någon inom tex hemtjänsten som varit särskilt rik.

Va?! Nej det tror jag inte.
Men att jobba inom hemtjänsten är kanske inte att slita hårt hela livet för att bli rik.. fan menar du?
Citera
2026-07-07, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Va?! Nej det tror jag inte.
Men att jobba inom hemtjänsten är kanske inte att slita hårt hela livet för att bli rik.. fan menar du?
Vi kan släppa det om du inte förstår att pengar genereras och ansamlas på andra sätt än genom hårt arbete.

Det kanske inte märks i en håla som Göteborg (än) men i Stockholm börjar det bli ett problem att samhällsviktiga låginkomsttagare inte kan anskaffa bostäder inom rimligt avstånd till sina arbetsplatser. Om du vill veta mer om det kan du läsa https://arenaide.se/rapporter/sjukskoterskeindex/

Och då är sjuksköterskor inte ens särskilt lågavlönade, men de får mindre och mindre möjligheter på bostadsmarknaden över tid. Och då ska vi inte ens tala om städare. Om de inte kan komma till jobbet för att de varit tvungna att bosätta sig långt från sjukhusen där de jobbar och det blir snöstorm skulle jag tippa på att sjukhusen skulle stänga ner relativt fort.
Citera
2026-07-07, 07:18
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Det är ta mig fan alltid kärringar som jobbar inom hemtjänst eller som undersköterskor som klagar mest. Tala om för mig varför dessa kärringar inte blev entreprenörer, läkare, civilingenjörer, dataprogrammerare, låtskrivare, rockstjärnor, fotbollsproffs eller tog fram nån innovativ uppfinning. Istället gnälls det hela tiden. Passade det inte att läsa 5 år på universitetet eller va fan är problemet ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in