2026-07-12, 16:17
Avstängd
SphericalHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har minnen av att jag själv blev badad i en sådan som barn, men den hade uppåtsprutande vattenstråle vilket jag tyckte var en jätterolig inbyggd leksak. Tyvärr försvann den från mitt föräldrahem när de renoverade badummet 1994 och sedan dess har jag inte sett någon. Jag fattar inte ens hur den fick plats, för det finns inget utrymme i det renoverade badrummet nu mellan toastolen, handfatet och badkaret.

Var det någonsin någon svensk som faktiskt använde bidé till det ursprungliga syftet när det erbjöds och hur gick debatten när de populariserades och installerades i varje hem, men tanke på hur trögt det går nu när det gäller att få svenskar att ta till sig moderna koncept.

Ja på 60/70-talen. De försvann sen pga utrymmesbrist och behövs inte. Jag vill inte ha en bidé, jag har min slang kopplad till handfatet, väldigt bra att tvätta röven med när man krämat.

Rövdusch som sagt, inte för att tvätta händer.
Citera
2026-07-12, 16:38
Medlem
Citat:
Det är knappast bökigt att bara trycka på en knapp, så sköter sig rengöringen av sig självt. Det är inte heller en spridd duschstråle som kommer som ur en vanlig dusch, utan en koncentrerad stråle som bara precis polerar hålet utan att blöta skinkorna. Sedan har de japanska toaletterna också inbyggd varmluftstork som torkar bort allt vatten. Munstyckena som spolar vattnet fälls ut när man trycker på knappen och fälls in igen när de spolat färdigt. De rengör sig själva både före och efter användning genom att spola av sig.

Din tillit till toapaper är ogrundad då det manuella arbetet ger ett sämre resultat. Det är som i bilforumet där bakåtsträvande old-timers beklagar sig över funktioner som automatiserats i moderna bilar med att de inte längre har någon kontroll när de inte behöver ställa tändningen eller justera förgasaren längre, trots att bilens dator gör ett bättre jobb själv i realtid medan man kör.

Enda anledningen till att det alls finns toapapper är för att det är en produkt som inte kräver någon infrastruktur, utan i tidernas begynnelse var det bara att ta med sig en rulle in på utedasset, ut i skogen eller med på resan så kunde man hålla sig acceptabelt ren jämfört med alternativen som fanns tidigare med mossa, löv och rövpinnar. Hade den japanska toaletten kommit först hade man aldrig velat ta ett steg tillbaka och börjat torka sig manuellt. Nu har man fastnat i en tillfällig nödlösning. Rätt sjukt ändå när man tänker på det, att man går till affären och köper en dyr och skrymmande produkt och tar med den hem när lösningen på problemet egentligen är gratis och fanns i hemmet hela tiden. Det är precis som när afrikaner varje dag lägger tid på att gå till floden för att hämta vatten och bär med det hem i en kruka på huvudet istället för att investera tiden i att dra en vattenledning och bara vrida på kranen.
Ok, jag ser dina poänger men vi får agree to disagree känner jag.

Spolrengöring av mitt anus är inget som peakar mitt intresse. jag köper att det är najs när man duschar. Men det är som sagt när man duschar. Jag har ingen lust att börja duscha efter varje gång jag skitit. Det skulle bli helt ohållbart. Jag känner mig inte smutsig eller luktar efter jag har varit på toaletten heller, så hela den här idéen med inbyggda sprutmunstycken och massa fiffel med toaletten är helt enkelt inget jag ser nån poäng med.

Det fungerar utmärkt med toapapper. Dessutom spolar man ned pappret så ingen risk för ”kvarlämningar”. Jag undrar jag hur de där slangarna och munstyckena ser ut efter ett tag i rymdklossetten.. är det sen flera som delar på samma holk.. nej usch.
Citera
2026-07-12, 18:36
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Toapapper uppfanns i Kina för 1500 år sen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toalettpapper

Citat:
Det första fabrikslevererade toalettpapperet i Sverige lanserades 1882 av Munksjö pappersbruk, men det dröjde ända till 1940-talet innan toalettpapper på rulle blev en självklar standard i de svenska folkhemmen. Sveriges väg till den moderna toarullen har gått via allt från naturmaterial och trästickor till tidningar och postorderkataloger.

Svenskar har alltså inte ens använt toapapper i någon större utsträckning i ens hundra år.

Det är givetvis så att tvätta röven ordentligt är det naturliga.

Man gnider inte av sig bajs i något annat sammanhang. Man använder vatten.
Citera
2026-07-12, 21:45
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Toapapper uppfanns i Kina för 1500 år sen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toalettpapper

Svenskar har alltså inte ens använt toapapper i någon större utsträckning i ens hundra år.

Det är givetvis så att tvätta röven ordentligt är det naturliga.

Man gnider inte av sig bajs i något annat sammanhang. Man använder vatten.

Det finns en rolig scen i filmen och boken Tai-Pan, av James Clavell. Huvudpersonen som är skotte driver ett handelsföretag i Hong Kong precis när staden grundades som en britisk koloni på 1800-talet och då han har levt bland kineser har han blivit civiliserad och lärt sig saker som att borsta tänderna, bada regelbundet och torka sig med toalettpapper efter att han bajsat. Han har infört dessa nymodigheter på sina skepp och trots att det varit motvilligt från besättningens sida har det lett till att hans besättningar har den lägsta sjukdomsfrekvensen bland alla de konkurrerande handelshusen.

När hans son Culum kommer från hemlandet efter avslutad skolgång för att hjälpa fadern i företaget blir han också förfärad över kulturkrocken och kraven på renlighet:

Citat:
Do i have to do this? I bathed before i left Glasgow.

You must bath every week, Culum. You stink.

Everyone stinks. That's why we wear pomades. - it's unhealthy bathing.

- i dinna stink. The Chinese dinna stink. Phew. When did you last wash these?

- Why, never. it would ruin the cut.

- i'll get you new ones... and you'll wash them every week.

And when you use the head, you'll wipe your ass with paper and wash your hands.

- Why?

- The Chinese think dung makes people sick.

- That's crazy. in London, no--

- Forget London. The Chinese dinna smell. And they dinna get sick in this heat like Europeans.

Detta visar att historien upprepar sig vad gäller motståndet mot personlig hygien hos de som vant sig och att den förnuftiga minoriteten måste visa vägen. Att bara använda toapapper är inte längre nog, precis som ett bad i veckan inte heller längre är nog även om det var enorma framgångar på 1800-talet.
Citera
2026-07-13, 01:03
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Det finns en rolig scen i filmen och boken Tai-Pan, av James Clavell. Huvudpersonen som är skotte driver ett handelsföretag i Hong Kong precis när staden grundades som en britisk koloni på 1800-talet och då han har levt bland kineser har han blivit civiliserad och lärt sig saker som att borsta tänderna, bada regelbundet och torka sig med toalettpapper efter att han bajsat. Han har infört dessa nymodigheter på sina skepp och trots att det varit motvilligt från besättningens sida har det lett till att hans besättningar har den lägsta sjukdomsfrekvensen bland alla de konkurrerande handelshusen.

När hans son Culum kommer från hemlandet efter avslutad skolgång för att hjälpa fadern i företaget blir han också förfärad över kulturkrocken och kraven på renlighet:

Detta visar att historien upprepar sig vad gäller motståndet mot personlig hygien hos de som vant sig och att den förnuftiga minoriteten måste visa vägen. Att bara använda toapapper är inte längre nog, precis som ett bad i veckan inte heller längre är nog även om det var enorma framgångar på 1800-talet.

Så är det.

I synnerhet kvinnor har nytta av bidéfunktionen.

Mens och lukterna och kladdet kring att ha en pussy sänker självkänslan mer än nödvändigt i en värld som inte har hygienfaciliteter anpassade för moderna människor.

På många sätt är det en mänsklig rättighet att få tvätta sig ren.
Citera
2026-07-17, 14:10
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har fått hem min bidémodul från Aliexpress och mitt toalettlock från Temu nu. Tyvärr upptäckte jag att vi har 1/2 tum som standard vattenanslutning i Sverige och inte 3/8 tum som större delen av övriga Europa, så jag råkade få med fel adaptrar. Jag var utomlands när jag beställde, så jag kunde inte kolla vad jag hade för anslutning på toan härhemma. Bidéns egen anslutning är 3/8 tum hane.

Slangen man fick med bidén är dessutom 80 cm lång vilket är för långt. Jag har beställt en t-koppling med 1/2 tum i ändarna och 3/8 tum på sidan samt nya slangar med exakt rätt längd på Amazon, så kan jag installera allt när delarna kommit om 2-3 dagar. Jag byter toans rigida rör till en flexslang när jag ändå håller på, så blir allt smidigare i framtiden.
Citera
2026-07-21, 23:29
Medlem
Paddan1000s avatar
Med hjälp av diverse adaptrar och slangar införskaffade via Amazon har jag nu fått ordning på vattenanslutningen.

Tyvärr kan jag fortfarande inte använda min bidé. Svårigheten nu är att montera själva bidén och toalettlocket på toastolen.

Min toastol är en IFÖ Cera. Hålen för skruvarna till toasitsen är 22 mm breda och ungefär 65 mm djupa. Sedan tillkommer höjden på fästanordningarna också vilket lägger på ytterligare några mm.

Tyvärr var mina medföljande skruvar bara 65 mm långa. Jag köpte ett nytt set med blandade fästen, men skruvarna som följde med där var 70 mm långa vilket var precis så att de inte kunde sticka ut så mycket på toalettstolens undersida att man kunde få fast fästet på andra sidan.

Det ingick också några gummifästen som expanderar inne i fästhålen, men de fungerade inte heller eftersom de inte expanderade tillräckligt mycket för att fylla ut de 22 mm. Ett problem är att toalettstolen där man fäster locket inte är helt plan till skillnad från bidén utan mer som en skål, så bidén vill gärna fjädra uppåt när man försöker spänna skruvarna som fäster den, vilket gör att fästena dras upp ur sina hål om inget spjärnar emot från andra sidan och för att få till det krävs som sagt längre skruvar.

Jag har nu beställt nya fästen åter igen som den här gången innehåller skruvar på 100 mm så får vi se om det går bättre.

Jag rekommenderar alla att köpa ett toalettlock med inbyggd bidé istället för separata enheter, så slipper man det här krånglet med att kombinera fästen från två olika enheter som inte är riktigt kompatibla med toastolen.
Citera
2026-07-22, 05:23
Medlem
AgentKs avatar
Köp Japanskt om du kan.

Bide funktionen är grymt bra, du kan ofta välja olika typer av strålar, hur hårt det spolas, eftersom munstycken sitter vinklade så går skiten rakt ner. Samt det blir inget, 'skit splash' heller.
Japaner är mkt renliga av sig och del i kulturen att allt ska vara rent, snyggt och fräsht.

De som jag har testat har alla funkat mkt bra. Och de har haft inställningar som, sitt värme i toaringen , varmt/kallt vatten (standard inställningen var perfekt), av/på knapp för spolning av rumpanm, styrka pA vatten strålarna (även i sitt högsta läge så stänker det inte eller sprutar utanför). Tror det fanns en tork funktion (airblow), men personligen annvände jag lite toa papper för att torka vattnet, samt en snabb check att det verkligen blev rent :P, men som sagt det funkade clock 'rent' varje gång.

Kontakta nån bra rörmokare vid inkoppling, de kan nog också ge råd om vad du behöver för grejer vid sidan av.

Bauhaus har bra info.
https://www.bauhaus.se/badrum/toaletter/bidetoaletter
TOTO är en vanlig VVS leverantör i Japan.
Men som sagt försök köpa ifrån en Japansk tillverkare.
Citera
2026-07-22, 12:43
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentK
Köp Japanskt om du kan.

Bide funktionen är grymt bra, du kan ofta välja olika typer av strålar, hur hårt det spolas, eftersom munstycken sitter vinklade så går skiten rakt ner. Samt det blir inget, 'skit splash' heller.
Japaner är mkt renliga av sig och del i kulturen att allt ska vara rent, snyggt och fräsht.

De som jag har testat har alla funkat mkt bra. Och de har haft inställningar som, sitt värme i toaringen , varmt/kallt vatten (standard inställningen var perfekt), av/på knapp för spolning av rumpanm, styrka pA vatten strålarna (även i sitt högsta läge så stänker det inte eller sprutar utanför). Tror det fanns en tork funktion (airblow), men personligen annvände jag lite toa papper för att torka vattnet, samt en snabb check att det verkligen blev rent :P, men som sagt det funkade clock 'rent' varje gång.

Kontakta nån bra rörmokare vid inkoppling, de kan nog också ge råd om vad du behöver för grejer vid sidan av.

Bauhaus har bra info.
https://www.bauhaus.se/badrum/toaletter/bidetoaletter
TOTO är en vanlig VVS leverantör i Japan.
Men som sagt försök köpa ifrån en Japansk tillverkare.

Haken är att dra in el i badrummet så att man får ett lättillgängligt eluttag bakom toastolen där man kan plugga in den elektriska toastolen.

Här brottas Youtubern ElectroBOOM med samma problem då han inte heller kan leva civiliserat i u-landet han bosatt sig i, men han har trävägg i sitt badrum vilket underlättar installationen. Jag har kakel vilket kräver att hela badrummet i princip rivs för att kunna komma åt elledningarna bakom kaklet och installera ett uttag på rätt ställe.

https://www.youtube.com/watch?v=NcXR_2w6Tn0&t=313s

Vid nästa badrumsrenovering kommer det förstås vara högsta prioritet.

Just nu letar jag efter en ny bidé där spolfunktionen är inbyggt i toalocket OCH där fästena är separata per gångjärn istället för en enhetlig platta eftersom konkaviteten hos min toastol gör att en platta bara böjer sig och gör att inget sitter stabilt.

Jag får släppa kravet på vänsterhängning som är betydligt svårare att hitta än högerhängning och dra en slang bakom toastolen till vattenrören där istället för att ha allt sådant på vänster sida som jag ursprungligen hade tänkt.
Citera
2026-07-22, 12:50
Medlem
Bide känns ganska töntigt ärligt talat.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem