2026-07-07, 14:00
Avstängd
GretaKnullbergs avatar
Ja de bra för då kan du klippa i luften o sen ta 200 spänn
Citera
2026-07-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag har alltid velat bli frisör men jag orkar inte lära mig. Så jag undrar om det hade fungerat att öppna en frisörsalong där man bara rakar huvudet på skalliga män. Har du hår och vill ha en snygg frisyr får du helt enkelt vända dig till någon annan.

Dessutom är frisörbranschen en av de branscher där det här med nisch i princip är obefintligt. Bara det att komma med en sådan idé känns ju nästan revolutionerande.

Man skulle såklart ev även kunna erbjuda skäggrakning, så länge det inte handlar om någon avancerad styling.
Om du vill klippa men inte kan garantera resultatet så kan ju frissör inom äldreomsorg vara en idé. Att åka runt till olika boenden och klippa 20 personer innan du åker iväg till nästa boende. Kunderna är inte så intresserade av att det blir perfekt utan mest att det blir hyfsat Ok. Oklart hur man lyckas bli knuten till ett boende men de brukar samla ihop kunder på något sätt. Damerna vill bli permanentade men det löser du...
Citera
2026-07-08, 07:28
Medlem
Finns ju barberare/herrfrisörer som är duktiga på både klippningar och sådant som rör skägg och mustasch.

Skalliga män kan gå till i princip vilket ställe som helst. För de som vill få hjälp med rakning, trimning och styling av skägget så kanske folk går till en barberare/barber shop i första hand. Då de kan ha kunskap och erfarenhet redan.

Du verkar varken ha gått någon frisörutbildning, barberarutbildning, någon lärlingsutbildning eller liknande som är relevant. Samtidigt som du saknar praktisk arbetserfarenhet. Sedan är nischen skalliga män för smal, varför skulle de få till just dig istället för valfri hårsalong?
Citera
2026-07-08, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om du vill klippa men inte kan garantera resultatet så kan ju frissör inom äldreomsorg vara en idé. Att åka runt till olika boenden och klippa 20 personer innan du åker iväg till nästa boende. Kunderna är inte så intresserade av att det blir perfekt utan mest att det blir hyfsat Ok. Oklart hur man lyckas bli knuten till ett boende men de brukar samla ihop kunder på något sätt. Damerna vill bli permanentade men det löser du...

Jag vet inte riktigt hur det gick till i detta fallet. Alltså hur de fick möjlighet att jobba på äldreboende också. Men jag känner till en frisörsalong som har stängt en dag i veckan, och åker till äldreboende. De brukar meddela när det är stängt för detta, så därför vet jag det.

Men även om det finns flertal äldreboenden i närheten så är jag tveksam till om det är tillräckligt för att kunna ha det som heltidsjobb. De kanske vill klippa håret en gång varannan eller var tredje månad. Finns det då 5-10 äldreboenden i närheten så är det inte tillräckligt som heltidsjobb. Och jag är lite skeptisk till om man hinner med 20 klippningar på en heldag. Alltid. Ibland kanske det tar lite längre tid för vissa kunder tex, så att man bör räkna med minst en halvtimme per kund.

Sedan kanske man vill ha en utbildad, erfaren och etablerad frisör. Inte någon som TS som inte verkar vara utbildad eller ha någon erfarenhet.
Citera
2026-07-08, 07:40
Medlem
Vad ska du raka om de redan är skalliga?
Citera
2026-07-08, 09:36
Medlem
Citat:
Jag har alltid velat bli frisör men jag orkar inte lära mig. Så jag undrar om det hade fungerat att öppna en frisörsalong där man bara rakar huvudet på skalliga män. Har du hår och vill ha en snygg frisyr får du helt enkelt vända dig till någon annan.

Dessutom är frisörbranschen en av de branscher där det här med nisch i princip är obefintligt. Bara det att komma med en sådan idé känns ju nästan revolutionerande.

Man skulle såklart ev även kunna erbjuda skäggrakning, så länge det inte handlar om någon avancerad styling.
De som rakar skallen gör det någon gång i veckan och det tar inte mer än 5 minuter. Tveksamt att de skulle lägga en halvtimme på att besöka din salong och dessutom betala 125 kr. Det ger dig en hundralapp per kund efter moms.

För att täcka dina personalkostnader så att du kan få 30 000 i bruttolön krävs ca 300 kr i timmen. Du behöver således klippa 24 kunder per dag för att täcka din lön. Låt säga 30 kunder för att klara lokalkostnader med mera. Du behöver alltså i princip klippa en person varje kvart.

Det är inget problem att hinna med det men det stora problemet är att hitta någon som vill klippa sig en onsdag mellan klockan 10.15-10.30. Gissningsvis så kan man få några kunder som vill klippa sig klockan 07.30-07.45 när de är på väg till jobbet, men att få någon att besöka dig mitt på dagen är nog riktigt svårt. Varför skulle man lägga 30-60 minuter på att gå till dig, klippa sig och gå tillbaka till arbetet?
Citera
2026-07-08, 18:50
Medlem
Även om vi säger att ALLA skalliga män kommer och klipper sig för 125 kr, vad tjänar du på det efter alla kostnader? Nada typ, du kanske kan gå runt.

Det är ju inte så precis att varannan man i detta land är skallig, är nog mer 1 av 10 som är helt skalliga är min killgissning, dvs, inte så stort kundunderlag, speciellt om du inte bor i Stockholm/Göteborg/Malmö, då är du dömd för att misslyckas
Citera
2026-07-13, 15:24
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är inget problem att hinna med det men det stora problemet är att hitta någon som vill klippa sig en onsdag mellan klockan 10.15-10.30. Gissningsvis så kan man få några kunder som vill klippa sig klockan 07.30-07.45 när de är på väg till jobbet, men att få någon att besöka dig mitt på dagen är nog riktigt svårt. Varför skulle man lägga 30-60 minuter på att gå till dig, klippa sig och gå tillbaka till arbetet?

Man kan göra hembesök på arbetsplatserna och raka håret på stressade löntagare medan de jobbar utan att de behöver titta upp från produktionen och kanske ge dem en avslappnande backrub samtidigt. Med en fast kundbas som tecknat ett abonnemang att du ska besöka dem på en fast tid varje vecka året runt blir det lättare att planera sin tid och förutse sina inkomster.

Jag hade velat ha en sådan tjänst men med glesare besök så frisören automatiskt kommer till mig och jag slipper boka tid var 3:e månad när jag klipper mig vanligt, eftersom jag inte är skallig.

Jag tror kundkretsen finns där, för min slösaktige kollega som är flintis "klipper" sig varannan vecka hos en frisör och ansar samtidigt skägget.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-13 kl. 15:27.
Citera
Igår, 03:27
Moderator
Lobengulas avatar
Haha, men nä man ska inte skratta åt någons affärsidé

Problemet är att vi skalliga män inte är helt skalliga, vi har bara en patetisk hårväxt som ser bäst ut om den rakas bort eller maskintrimmas med 0-inställning på hårapparaten. Det är en manöver som tar cirka 5 minuter. Det är inget man bokar tid för, vi går in i närmaste frisör och frågar om de har 5 min att raka bort avfallet.

Men visst, om du kan kombinera det med ansiktsbehandling, fuktbehandling då kan det fungera. Jag betalar 160 kr för hårrakningen, skulle det inkludera ansiktsbehandling, jag då skulle jag lätt betala en tusenlapp. Finns inte några frisörer som jag känner till som erbjuder det.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Sommarlovsfrisör kanske? Nischa det ännu mer

Behöver man knappt en lokal utan kan ta en del av en park i besittning.

Uppladdad trimmer, en stol, kanske en spegel och en kylväska med dricka sedan upp med en skylt.

Kan ju inte vara olagligt på något vis.
Citera
Igår, 20:08
Medlem
avcs avatar
Citat:

Nästa statusfluga?
Med såpass höga krav bör även kunden förväntas ta med rakapparaten. Har man inte råd med egen rakapparat (precis som kostym på finrestaurang) hänvisas man till kärringen runt hörnet istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in