Citat:
Ursprungligen postat av
krakelibrankel
Det händer då och då att jag blir förbannad.
Och just då i den stunden känns det bra att ryta till eller skriva en arg kommentar till t.ex. en kollega, mamma eller sambon.
Men efteråt så ångrar man i princip alltid det där man skrev i affekt. Och det gör att relationerna till andra blir sämre. Och så mår man dåligt och är stressad och har ångest efteråt.
Egentligen är det väl stress i grunden som gör att man flippar tillslut, när det blir för mycket.
Ge mig era tips på hur ni behåller ert lugn i dessa situationer.
Skriftliga meddelanden är enkelt. Svara dagen/dagarna efter. Om det krävs svar omgående för att du är på jobbet så låtsas du som att någon kontrollant sitter på din axel och övervakar det du skriver. Personen som sitter på din axel behöver se så att skriver på ett sätt som du själv hade velat bli bemött och att du agerar professionellt så du kan sova lugnt utan att skämmas över ditt agerande.
Om det är samma och återkommande människor som gör att du tappar humöret så plocka bort dom ur din cirkel.
Privat händer det att jag smäller igen dörren, ger ifrån ett avgrundsvrål eller svär en mix med svordomar och hittepå ord. Man är ju bara människa. Har jag besök eller partner händer det att jag tar en promenad och återkommer till dispyten med orden ”jag har lugnat ner mig nu”
Först då kan jag prata igen.. Promenaden funkar även när känslorna blir översvallande. Behöver ibland prata med mig själv en stund då ehe