2026-07-06, 16:22
Medlem
Om man kommer på en idé för ett mobilspel och ber en ai koda ihop spelet och man sedan säger åt ai'n att finjustera t.ex grafik, ljud, spelmekanik via förfrågningar från mig, äger jag då alla rättigheter till koden, spelet, ljud, musik och grafik i spelet eller vad behöver jag göra/ändra i koden för att 100% rättigheter till allting ska tillfalla mig?
Citera
2026-07-06, 16:32
Medlem
Balisers avatar
Allt hänger på de olika AI-tjänsternas villkor och vilka villkor de tjänster som AI självt använder sig av. Det går alltså inte att svara på generellt. Utgångspunkten för att göra fullt anspråk giltigt är alltså att använda AI med villkor som tillåter kommersiell användning och ger dig upphovsrätten, plus att sådana tjänster också skapar all grafik, och att denna inte liknar annan grafik, som är upphovsrättsskyddad.
Citera
2026-07-06, 16:38
Medlem
JustTrollings avatar
Nej, du har ingen rätt till något som du inte har skapat. Du kan inte hävda upphovsrätt till något som AI har skapat.
Citera
2026-07-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej, du har ingen rätt till något som du inte har skapat. Du kan inte hävda upphovsrätt till något som AI har skapat.
jag säger ju till ai'n t.ex vilka funktioner, färger och utseende grejorna ska ha? Om man ändrar en del av koden själv, som ai nämner, hur mycket behöver jag manuellt ändra och på vilket vis, för att det ska räknas som att en människa har varit och pillat på det så att rättigheterna tillhör mig?
Citera
2026-07-06, 16:48
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Fast hur ska rätten veta om det är skapat med AI eller ej?
Citera
2026-07-06, 16:57
Medlem
Så här skrev ai'n om saken, men jag vill ju veta om det stämmer:

"AI-genererad kod och upphovsrätt är ett gråzonsområde. I många länder (bland annat USA) kräver upphovsrätt en mänsklig upphovsperson. Kod som är helt AI-genererad utan mänsklig kreativ insats kan i teorin ha svagare eller ingen upphovsrättsskydd. Ju mer ni själva ändrar, strukturerar om, och gör kreativa val (design, spelmekanik, namn, konst) — desto starkare står ni juridiskt, eftersom era kreativa beslut är det som skyddas.
Rättsläget skiljer sig mellan länder. Sverige/EU och USA har inte identiska regler kring AI och upphovsrätt, och detta är fortfarande under utveckling i domstolar just nu (2026).

Vad betyder det praktiskt för er?

Google äger absolut inte er kod bara för att ni laddar upp den i Play Console — det är inte ett problem.
Om någon kopierar er publicerade app (den färdiga produkten, namnet, konceptet) har ni starkare skydd genom varumärkesrätt (appnamnet) och det faktum att ni är först ute och kan bevisa eget skapande — oavsett exakta kodrader.
Om någon kommer åt er källkod specifikt (t.ex. från ett öppet GitHub-repo) och kopierar den rakt av, är det mer oklart hur en domstolsprocess om just koden skulle gå, särskilt om stora delar är AI-genererade utan mycket egen bearbetning.

Konkreta saker ni kan göra för att stå starkare:

Gör GitHub-repot privat, inte publikt (kompisen kan fortfarande ha access)
Dokumentera era egna kreativa beslut (speldesign, namn, konst, ljud-val) — det är det som är tydligast erat
Registrera appnamnet som varumärke om ni satsar internationellt
Spara versionshistorik som visar er iterativa utveckling

Vill ni ha ett vattentätt svar för just er situation (särskilt med globala ambitioner) rekommenderar jag verkligen att prata med en jurist som är insatt i IP-rätt — det är precis den typen av fråga där generella råd inte räcker om det blir en tvist på riktigt.".
Citera
2026-07-06, 17:02
Medlem
Grafik kan bli svårt, då du inte vet hur AI skapat det och kan ha använt upphovsrättligt skyddat material.

Men det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Även om du har upphovsrätt till någonting så betyder det ingenting om du inte har råd att försvara din upphovsrätt i domstol. Varje framgångsrikt mobilspel har några dussin kloner. Har du råd att driva ett civilrättsligt mål i Indien för att någon där har gjort en klon av ditt spel? Även om du vinner en sådan process kostar det antagligen mer än vad du kan få i skadestånd, då personen antagligen inte har några större tillgångar.

Det som du kan skapa med AI kan någon annan skapa med AI. Gör de bara tillräckligt mycket ändringar i innehåll och grafik så är det oklart om domstolen skulle anse att det är upphovsrättsligt intrång, om de ens erkänner att du har upphovsrätt till något skapat av AI.
Citera
2026-07-06, 17:04
Medlem
Lagen om upphovsrätt tillkom innan AI-genererade verk var en realitet, och täcker inte området på ett tydligt sätt. Det finns utrymme för tolkning och jag tror inte ens en expert på upphovsrätt skulle kunna svara säkert på din fråga. När ett verk inte är självständigt utan bygger på verk från andra upphovsmän kan det bli fråga om delad upphovsrätt, så att tillstånd behövs från alla rättighetsinnehavare för att sprida och kommersialisera verket. AI kan definitivt plagiera andra verk och isolerar troligen inte AI-användaren från ansvar. Innan det finns rättsfall eller tillägg till lagen är isen väldigt tunn för den som försöker hävda upphovsrätt till AI-genererade verk som plagierar friskt från andra upphovsmän.

Vilka rättigheter som kan tillfalla skaparen av AI:n är en annan fråga – här kan det finnas skrivningar i det användaravtal du anses gå med på när du använder AI:n, som i brist på tydlig lagstiftning kan ha viss betydelse. Avtalen kan också försöka överföra ansvar från AI-företaget till dig som användare, så att om någon stämmer AI-företaget för medverkan till upphovsrättsbrott genom ditt spel kan de skicka advokaträkningarna till dig ("indemnification") om det vill sig riktigt illa.
Citera
2026-07-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Grafik kan bli svårt, då du inte vet hur AI skapat det och kan ha använt upphovsrättligt skyddat material.

Men det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Även om du har upphovsrätt till någonting så betyder det ingenting om du inte har råd att försvara din upphovsrätt i domstol. Varje framgångsrikt mobilspel har några dussin kloner. Har du råd att driva ett civilrättsligt mål i Indien för att någon där har gjort en klon av ditt spel? Även om du vinner en sådan process kostar det antagligen mer än vad du kan få i skadestånd, då personen antagligen inte har några större tillgångar.

Det som du kan skapa med AI kan någon annan skapa med AI. Gör de bara tillräckligt mycket ändringar i innehåll och grafik så är det oklart om domstolen skulle anse att det är upphovsrättsligt intrång, om de ens erkänner att du har upphovsrätt till något skapat av AI.
Ai'n påstår att det som använts är trianglar, fyrkanter osv och att det inte går att upphovsrättsskydda sånt. Samma med musiken/ljudeffekter, men jag vet inte. Sen vet man ju inte om det finns upphovsrättsskyddad kod någonstans i sörjan som ai'n gjort ett spel av? Det är Claude det gäller, ifall det förändrar något.
Citera
2026-07-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Lagen om upphovsrätt tillkom innan AI-genererade verk var en realitet, och täcker inte området på ett tydligt sätt. Det finns utrymme för tolkning och jag tror inte ens en expert på upphovsrätt skulle kunna svara säkert på din fråga. När ett verk inte är självständigt utan bygger på verk från andra upphovsmän kan det bli fråga om delad upphovsrätt, så att tillstånd behövs från alla rättighetsinnehavare för att sprida och kommersialisera verket. AI kan definitivt plagiera andra verk och isolerar troligen inte AI-användaren från ansvar. Innan det finns rättsfall eller tillägg till lagen är isen väldigt tunn för den som försöker hävda upphovsrätt till AI-genererade verk som plagierar friskt från andra upphovsmän.

Vilka rättigheter som kan tillfalla skaparen av AI:n är en annan fråga – här kan det finnas skrivningar i det användaravtal du anses gå med på när du använder AI:n, som i brist på tydlig lagstiftning kan ha viss betydelse. Avtalen kan också försöka överföra ansvar från AI-företaget till dig som användare, så att om någon stämmer AI-företaget för medverkan till upphovsrättsbrott genom ditt spel kan de skicka advokaträkningarna till dig ("indemnification") om det vill sig riktigt illa.
Hur ska man då göra ifall det inte ens finns folk som kan sånt här? jag vill ju inte råka bli stämd för att ai'n blandar in upphovsskyddat material i sörjan.
Citera
2026-07-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Hur ska man då göra ifall det inte ens finns folk som kan sånt här? jag vill ju inte råka bli stämd för att ai'n blandar in upphovsskyddat material i sörjan.
Realistiskt sett är nog risken rätt liten, men om man vill vara på säkra sidan kan man ju undvika att vara pionjär och se hur det går för andra först.
Citera
2026-07-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Realistiskt sett är nog risken rätt liten, men om man vill vara på säkra sidan kan man ju undvika att vara pionjär och se hur det går för andra först.
Det måste ju finnas oräkneliga andra som gjort detta före mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in