2026-07-06, 13:15
Medlem
Hej!

Jag har funderat på något ett tag gällande vad som gäller juridiskt i denna knepiga situation:

Om vi antar hypotetiskt att en person har avvikit från en rättspsykiatrisk slutenvårdsavdelning och blivit efterlyst, men behöver försörja sig själv för att överleva.

Har denna person rätt till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen samt boende ordnat till sig?

Jag tänker att socialtjänsten kanske hävdar att sökandes behov kan tillgodoses eller anses redan tillgodosedda på dennes slutna avdelning om de återvänder dit?

Sedan tänker jag att Socialtjänsten kanske hänvisar till Brottsbalk (1962:700) Kapitel 17 12 a §:

"Den som hjälper den som är intagen, häktad eller tagen i förvar i fall som avses i 12 § eller som annars är med laga rätt berövad friheten att komma lös, eller efter att en frihetsberövad person avvikit, främjar hans eller hennes rymning eller flykt genom att dölja honom eller henne eller genom någon annan sådan åtgärd döms för främjande av rymning eller flykt till böter eller fängelse i högst ett år."

Så jag tänker att Socialtjänsten kanske främjar rymlingen att undanhålla sig från vården ifall de beviljar personen boende och ekonomiskt bistånd.

Jag hittar inga rättsfall att läsa om som har denna problematik, och undrar om någon vet vad som gäller här?

Resonerar jag rätt?
Citera
2026-07-06, 14:15
Medlem
Jag antar att det är lagreglerat.
Citera
2026-07-06, 14:27
Medlem
Är det inte rätt onödigt att gömma någon som har en dom? Personen blir väl inte fri från domen bara för att den gömmer sig och väntar. Det blir väl påföljder för det kanske?
Citera
2026-07-06, 16:34
Medlem
Vänta lite..
Va??

Soc erbjuder väll inte automatiska utbetalningar?

Det är något jag inte förstår i det här scenariet
Citera
2026-07-06, 18:37
Medlem
Zeimines avatar
Eftersom socialtjänsten kräver ett personligt möte så måste personen förklara sin situation samt ta med bankkonto utdrag från senaste månaderna. De gör även en personkontroll. De ger inte ut pengar bara så där. Det är ingen rättighet att få bidrag från socialtjänsten.
Dessutom har väl socialtjänsten anmälningsplikt, så när det kommer fram att en som borde vara inlåst på rättpsyk ber om pengar, så kommer de anmäla till polisen.
Citera
2026-07-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juan-frosty
Hej!

Jag har funderat på något ett tag gällande vad som gäller juridiskt i denna knepiga situation:

Om vi antar hypotetiskt att en person har avvikit från en rättspsykiatrisk slutenvårdsavdelning och blivit efterlyst, men behöver försörja sig själv för att överleva.

Har denna person rätt till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen samt boende ordnat till sig?

Jag tänker att socialtjänsten kanske hävdar att sökandes behov kan tillgodoses eller anses redan tillgodosedda på dennes slutna avdelning om de återvänder dit?

Sedan tänker jag att Socialtjänsten kanske hänvisar till Brottsbalk (1962:700) Kapitel 17 12 a §:

"Den som hjälper den som är intagen, häktad eller tagen i förvar i fall som avses i 12 § eller som annars är med laga rätt berövad friheten att komma lös, eller efter att en frihetsberövad person avvikit, främjar hans eller hennes rymning eller flykt genom att dölja honom eller henne eller genom någon annan sådan åtgärd döms för främjande av rymning eller flykt till böter eller fängelse i högst ett år."

Så jag tänker att Socialtjänsten kanske främjar rymlingen att undanhålla sig från vården ifall de beviljar personen boende och ekonomiskt bistånd.

Jag hittar inga rättsfall att läsa om som har denna problematik, och undrar om någon vet vad som gäller här?

Resonerar jag rätt?

Socialen ordnar väldigt sällan något boende, de absolut flesta kommuner har inte någon sådan förmåga alls.
Sedan finns villkor för eknomiskt bistånd. Man måste göra allt man kan för att försörja sig själv, t.ex. vara inskriven på arbetsförmedlingen, sjukrehabilitering, delta i aktiviteter/program etc. beroende på din situation.
Man får heller inte ha tillgångar, har du pengar på banken eller äger värdesaker som bil så skall dessa säljas och levas på först.
Sedan beviljas bara stöd om det inte kan tillgodoses på annat sätt.

Kraven för att ha rätt till ekonomiskt bistånds uppfylls helt enkelt inte av en person som är i den situation du beskriver.
Citera
2026-07-19, 18:13
Medlem
Om socialtjänsten känner till att person är efterlyst och avtjänar/ska avtjäna ett straff så kommer personen att hänvisas till att ställa in sig och tillgodose sitt behov av bostad och uppehälle på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in