Citat:
Ursprungligen postat av
tajpR
Wow tack för ditt svar!
Riktigt bra och tänkvärt inlägg, helt klart det bästa i tråden hittills.
Du sätter fingret på något väldigt intressant när du beskriver kvinnligheten som en ”artificiell gimmick” och mannen som den självklara normen. Det förklarar faktiskt varför det blir så mycket fokus på kön från ert håll, på ett sätt som jag inte riktigt har reflekterat över innan. Det köper jag helt.
För att svara på din fråga: Nej, jag tycker absolut inte att ordet ”tjej” är negativt eller nedvärderande, och jag ser verkligen inte kvinnor som mindre värda. Min fundering handlar snarare om själva effekten av att dela upp oss.
OK. Tack! Jag gissar att det är ganska skönt för kvinnor att slippa tävla mot män 😅
Genusteori är lite "kladdigt" men jag lärde mig mycket som ung tjej genom magasinet Bleck som förklarade allt detta.
Jag är ganska traditionell själv, har inget emot de klassiska könsrollerna.
Men det gäller att förstå den där grejen, att en kvinna aldrig bara är "en människa". Vi är alltid något mer, något mer komplicerat - mystiskt om du så vill - och vi behöver skapa vår kvinnlighet på ett helt annat sätt än vad ni män gör.
Låt oss hylla våra olikheter! Jag är stolt över att vara kvinna. Jag älskar män ❤️ alla kan ju inte vara en "hen" 😉