2026-07-06, 17:21
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Våra hjärnor är olika helt enkelt. Vi kommer aldrig förstå varandra till fullo. En kvinna kan säga att man inte får säga "tjejband" när bandet består av enbart tjejer. Eftersom det inte heter mansband när 99% av alla band består av enbart män. Visst, de är inte inkvoterade eller finns där av ett skäl. Ett tjejband (sorry) består i 99% av alla fall av ett gäng tjejer som vill spela musik de gillar och ha kul. De råkar bara vara tjejkompisar, precis som killarna. Ingen skillnad.

Ta damfotboll som exempel. Det är exakt samma regler och förutsättningar som herrarna, med den skillnaden att kvinnan är fysiskt underlägsen mannen. De springer inte lika fort, tacklar inte lika hårt och därmed blir utfallet rent taktiskt lite annorlunda. Det är ingens fel. Det bara är så. Media hade en period där man försökte tvätta bort gränserna och i någon slags pk-anda uppmärksamma damfotboll på lika villkor. Det var ju vackert, men då inte så många är intresserade blev det mest ett irritationsmoment. Man kunde läsa att Hammarby fått en ny tränare, bara för att klicka och se att det var damlaget som fått en ny tränare. Och det skapar mest irritation. Det finns en anledning till att damer springer 100 meter separerade från männen. Det finns väl ingen kvinna som vill ta bort den distinktionen?

Kvinnor har däremot ett rent fysiskt övertag när det kommer till hjärnkapacitet. De har en förmåga att klara av att göra fler saker samtidigt. För bara ett par år sedan fanns det plötsligt fler kvinnor än män på våra universitet. Kvinnor kommer att ta över chefspositioner mer och mer. Hur kan det komma sig? Ja, för hundra år sedan fick kvinnor inte ens gå på Universitet i Sverige. Man kan väl säga att kvinnors frigörelse har lyckats. Snart är de förbi oss. Personligen tycker jag inte det ska vara en tävlng, utan det bästa vore väl om vi kunde samarbeta och hjälpas åt med det var och en är bra på. Visst kan man springa tjejmilen, än så länge. Det var ju en tid när man även körde tjej-vasan. Nu tävlar man samtidigt istället. Men jag antar att tjejmilen är mer än ett lopp. Kvinnorna kan gå ut och titta på Niklas Strömstedt efteråt och ta en drink. Män har ju också grabbkvällar. Med den skillnaden att vi inte måste springa först.

Kvinnor har däremot ett rent fysiskt övertag när det kommer till hjärnkapacitet.

I princip det enda jag inte håller med dig om. Jag har t ex träffat flera läkare och psykologer, män som kvinnor, mycket ofta påminner dessa om varandra på många sätt å vis - kapaciteten för dessa krävande yrken och uppgifter verkar vara identisk. Sen att vi är "konfigurerade" lite olika ang känslor specifikt - ja, så är det nog generellt (och i vissa fall kan en man och en kvinna ha mer gemensamt än med sitt egna kön pga unik personlighet som sådan).

Ja, för hundra år sedan fick kvinnor inte ens gå på Universitet i Sverige. Man kan väl säga att kvinnors frigörelse har lyckats. Snart är de förbi oss. Personligen tycker jag inte det ska vara en tävlng, utan det bästa vore väl om vi kunde samarbeta och hjälpas åt med det var och en är bra på.

Instämmer till stor del. Det behövs ibland mer genuint bra samarbete mellan män å kvinnor. Romantiska relationer är ett sånt område faktiskt - det vore ju bra om ett par slapp bli bittra fiender efter ett uppbrott t ex. Men det hela är ytterst komplext och svårt ska jag tillägga då vi (samtliga) inte alla gånger direkt styr över våra känslor.

Tävlingar generellt borde ju vara något kul för alla inblandade. Spontant kommer jag att tänka på tävlingar i ungdomen i skolan - lärare vs elever - föräldrar mot lärarna - alla mot alla. Ibland händer det ju att kvinnor och män möts i vänskapsmatcher i div sporter. Osv.
Citera
2026-07-06, 17:24
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Men snygg är hon.

Höll på att säga att vänta tills hon kolliderar med "väggen" men vi kan ta det i en annan tråd
Citera
2026-07-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende
Det finns olika människoraser. Vi alla människor är inte lika genetiskt och det är något som skiljer varje etnisk grupp på alla möjliga olika sätt. En del är anpassade att leva på ställen som andra inte kan, exempelvis Mongoliet eller Tibet där människor har utvecklats genom tusentals med år att klara sig i ett klimat där det är låg syrehalt. Du som svensk kan inte klara dig där utan syrgas vilket befolkningen där kan.

Aboriginerna i Australien är vetenskapligt bevisat att dom har en annan form av DNA än resterande människogrupper vilket gör dom unika. Och såhär ser det ut över hela världen där människor har anpassat sig till det klimat och svårigheter där dom lever.

Men det betyder inte att dom är sämre för det - tvärtom! Dom är unika på sitt sätt och det är helt acceptabelt, samtidigt som att vi Svenskar är unika på vårt sätt och det är också helt acceptabelt. Bara för att du accepterar och erkänner att det finns olika typer av människor med olika typ av genetik och egenskaper runt den etniska grupper betyder inte att du behöver se ner på dom för det.

Snarare rätt rasistiskt att förneka deras unika existens och att säga att alla är lika oavsett vart dom är ifrån.
Vi är fortfarande homio sampiens..
Citera
2026-07-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Återigen, grattis till din vänsterröst! Du är för absolut jämställdhet, som sagt.

Tack. Jag röstar personligen på KD? Du då?
Citera
2026-07-06, 17:32
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Vi är fortfarande homio sampiens..

Så? Alla fiskmåsar är Laridae men inte alla fiskmåsar är av samma typ av mås.

Är en Saxnäbb samma sak som en Tjocknäbbad tärna? Är en Ismås samma sak som en Thalasseus?

Nej. Och Homo sapiens i detta fall blandade sig med neandertalare och denisovamänniskan vilket skapade något helt unikt. Men även blandade sig med Homo naledi, Homo floresiensis, Homo erectus vilket inte heller blir samma sak även fast det går under samma "familj".

Det är för enkelt och hjärndött att inte se helheten som är sjukt avancerad och det räcker att kolla en DNA karta på vart alla människogrupper står för att snabbt inse att - nej, vi är alla inte lika även fast vi går under samma "människofamilj" av djur.
Citera
2026-07-06, 17:34
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jag tycker det ofta är så att kvinnor/tjejer går runt och tänker på kön.
Personligen har jag inga problem i mitt jobb om det är en kvinna eller man som är chef. Jag tänker inte ens tanken utan mer på vad personen säger. Men många gånger så får man höra av kvinnliga medarbetare " - Ah men det är ju en man!", "- Ah men det är ju en kvinna!".
"- Nästa gång ska vi anställa en kvinna".
Vad spelar det för roll om det är en kvinna/man man anställer om det är ett jobb ska göras. Anställ den som är bäst lämpad istället. Spelar det verkligen roll vad man är född med mellan benen?

De verkar även tycka om att trycka ned sig själva genom att ha egna könsgrupper. Tjejmilen, Tjejvättern, tjejklassikern osv. Varför vill man trycka ned sitt egna kön på det sättet? Varför skulle de inte kunna vara med och köra halvättern som exempel?

Mansmilen, Mansvättern eller mansklassikern hur fan låter det? Eller varför inte Vätternrundan enbart för vita. Det blir liksom rasistiskt att hålla på så här.

Handlar det om osäkerhet eller vad fan beror det på?

Nja. Det första vet jag inte om det stämmer. Men visst, som det "udda" könet är man kanske mer medveten om könsroller, eftersom det har påverkat en så mycket.

Ni män är ju liksom bara "människa", så ni behöver inte fundera så mycket på normer. Vi kvinnor ska vara kvinnliga, feminina, snygga, sexiga, självsäkra men ändå lite osäkra, man tänker hela tiden på att inte framstå som okvinnlig.... hela våra liv kretsar ofta runt att skapa vår kvinnliga identitet, på ett sätt som jag inte vet om ni kan relatera till.

Mannen är något naturligt (dvs inte mycket att fundera på) medan kvinnligheten till stor del är artificiell: lösögonfransar, höga klackar, ett falskt maner, ständigt svassande och fnittrande för männen, bantning etc etc... man blir som en vandrande gimmick.

När det gäller tjejtävlingar är förklaringen enkel: vi är inte lika fysiskt starka som er, och behöver därför våra egna tävlingar. Jag tror att man har lagt till ordet "tjej" för att det har en positiv klang.

Men...

Om ordet tjej i sig är någonting nedvärderande, betyder det då inte att du tycker jag är mindre värd för jag är tjej..?

Visst, Mansmilen hade låtit tokigt. Men det är ju för att män är standard. När vi pratar om Fotbolls-VM syftar vi på män. När vi säger "fotboll" menar vi i regel herrfotboll. Och då, när vi inte syftar på män, måste vi matkera det på något sätt, t ex genom att säga tjejmilen.

Men är du säker på att ordet "tjej" är något nedvärderande..? Jag har aldrig tänkt på det förrän nu i alla fall.

På vilket sätt tycker du att ordet "tjej" är negativt?
Senast redigerad av Berit85 2026-07-06 kl. 17:36.
Citera
2026-07-06, 17:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Jag tycker det ofta är så att kvinnor/tjejer går runt och tänker på kön.
Personligen har jag inga problem i mitt jobb om det är en kvinna eller man som är chef. Jag tänker inte ens tanken utan mer på vad personen säger. Men många gånger så får man höra av kvinnliga medarbetare " - Ah men det är ju en man!", "- Ah men det är ju en kvinna!".
"- Nästa gång ska vi anställa en kvinna".
Vad spelar det för roll om det är en kvinna/man man anställer om det är ett jobb ska göras. Anställ den som är bäst lämpad istället. Spelar det verkligen roll vad man är född med mellan benen?

De verkar även tycka om att trycka ned sig själva genom att ha egna könsgrupper. Tjejmilen, Tjejvättern, tjejklassikern osv. Varför vill man trycka ned sitt egna kön på det sättet? Varför skulle de inte kunna vara med och köra halvättern som exempel?

Mansmilen, Mansvättern eller mansklassikern hur fan låter det? Eller varför inte Vätternrundan enbart för vita. Det blir liksom rasistiskt att hålla på så här.

Handlar det om osäkerhet eller vad fan beror det på?
Vi lever i en tidsperiod där kvinnor blivit indoktrinerade i att dom alltid är offer och män är förövare. Det påverkar hur dom tänker.
Citera
2026-07-06, 17:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
För bara ett par år sedan fanns det plötsligt fler kvinnor än män på våra universitet.
Att fler kvinnor studerar på universitet idag beror nog snarast på att man hela tiden höjer antagningsplatserna till dom humanistiska ämnena. Universitetsutbildning är inte längre lämplig för människor som åstadkommer något konkret utöver flum.
Citera
2026-07-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nja. Det första vet jag inte om det stämmer. Men visst, som det "udda" könet är man kanske mer medveten om könsroller, eftersom det har påverkat en så mycket.

Ni män är ju liksom bara "människa", så ni behöver inte fundera så mycket på normer. Vi kvinnor ska vara kvinnliga, feminina, snygga, sexiga, självsäkra men ändå lite osäkra, man tänker hela tiden på att inte framstå som okvinnlig.... hela våra liv kretsar ofta runt att skapa vår kvinnliga identitet, på ett sätt som jag inte vet om ni kan relatera till.

Mannen är något naturligt (dvs inte mycket att fundera på) medan kvinnligheten till stor del är artificiell: lösögonfransar, höga klackar, ett falskt maner, ständigt svassande och fnittrande för männen, bantning etc etc... man blir som en vandrande gimmick.

När det gäller tjejtävlingar är förklaringen enkel: vi är inte lika fysiskt starka som er, och behöver därför våra egna tävlingar. Jag tror att man har lagt till ordet "tjej" för att det har en positiv klang.

Men...

Om ordet tjej i sig är någonting nedvärderande, betyder det då inte att du tycker jag är mindre värd för jag är tjej..?

Visst, Mansmilen hade låtit tokigt. Men det är ju för att män är standard. När vi pratar om Fotbolls-VM syftar vi på män. När vi säger "fotboll" menar vi i regel herrfotboll. Och då, när vi inte syftar på män, måste vi matkera det på något sätt, t ex genom att säga tjejmilen.

Men är du säker på att ordet "tjej" är något nedvärderande..? Jag har aldrig tänkt på det förrän nu i alla fall.

På vilket sätt tycker du att ordet "tjej" är negativt?

Wow tack för ditt svar!
Riktigt bra och tänkvärt inlägg, helt klart det bästa i tråden hittills.

Du sätter fingret på något väldigt intressant när du beskriver kvinnligheten som en ”artificiell gimmick” och mannen som den självklara normen. Det förklarar faktiskt varför det blir så mycket fokus på kön från ert håll, på ett sätt som jag inte riktigt har reflekterat över innan. Det köper jag helt.

För att svara på din fråga: Nej, jag tycker absolut inte att ordet ”tjej” är negativt eller nedvärderande, och jag ser verkligen inte kvinnor som mindre värda. Min fundering handlar snarare om själva effekten av att dela upp oss.
Citera
2026-07-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende
Så? Alla fiskmåsar är Laridae men inte alla fiskmåsar är av samma typ av mås.

Är en Saxnäbb samma sak som en Tjocknäbbad tärna? Är en Ismås samma sak som en Thalasseus?

Nej. Och Homo sapiens i detta fall blandade sig med neandertalare och denisovamänniskan vilket skapade något helt unikt. Men även blandade sig med Homo naledi, Homo floresiensis, Homo erectus vilket inte heller blir samma sak även fast det går under samma "familj".

Det är för enkelt och hjärndött att inte se helheten som är sjukt avancerad och det räcker att kolla en DNA karta på vart alla människogrupper står för att snabbt inse att - nej, vi är alla inte lika även fast vi går under samma "människofamilj" av djur.

tack batman
Citera
2026-07-06, 18:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
kvinnor är markant högre i neuroticism och därför känner sig utsatta som offer hela tiden
dom är i grunden biologiskt skadade för att kunna uppfatta verkligheten

Vad menar du med verkligheten? Om en neurotisk kvinna känner oro, så är det ju verklighet att hon känner oro?
Citera
2026-07-06, 18:17
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Kvinnor har däremot ett rent fysiskt övertag när det kommer till hjärnkapacitet. De har en förmåga att klara av att göra fler saker samtidigt.

För det första, vad menar du med "rent fysiskt" övertag?

För det andra, så undrar jag varför du ljuger och hittar på saker? Kvinnor har inte övertag när det kommer till hjärnkapacitet.

Faktiskt så är det så att kvinnor har ett skörare psyke än män i form av högre neuroticism/emotionell instabilitet (vetenskaplig fakta).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in