2026-07-06, 14:01
Medlem
Svar till 100knutarsbacke (inlägg 1)

För att reda ut ev. missförstånd:
"Jag har studerat den nya straffreformen där mängdrabatten slopas till förmån för ett kumulativt system (där straff plussas ihop)" - Denna lagändringen tar endast sikte mot att utgångspunkten skall vara att varje brott räknas ihop. Precis som du är inne på så kommer denna bestämmelse ha en begränsning så att det samlade straffet inte får överstiga maximistraffen sammanlagda med varandra och inte heller vara längre än 18 år. Man kommer också ge domstolarna större möjlighet att göra en proportionalitets- och helhetsbedömning (av brottslighetens sammantagna allvar och det ev. samband som kan finnas mellan brotten) så att inte straffet för flera mindre allvarliga brott tangerar eller överstiger straffet för ett allvarligare brott. Med andra ord kommer det finnas "ventiler" som gör att man inte nödvändigtvis behöver slå i straffmaxtaket vid varje sådan tillfälle.

"Åkte personen fast för en serie på till exempel 30 cykelstölder klumpades det ihop till ett sammanhängande brott" - Alltså möjlighet att bedöma flera gärningar som en (sammanhängande) brottsenhet finns visserligen, men inte alltid - och det är ju inte nödvändigtvis att man "klumpar ihop allting till ett brott" som gör att man hamnar på ett "sammanlagt", lägre, straff. Det handlar ju om modellen man använder för att räkna ut det sammanlagda straffvärdet för flerfaldig brottslighet. Detta är asperationsprincipen som utgår ifrån att det allvarligaste brottet skall rendera i fullt straffvärde, att det näst allvarligaste brottet skall motsvara 50% av det ordinarie straffvärdet, det tredje allvarligaste brottet 1/4del, det fjärde allvarligaste brottet 1/6del osv. Detta behöver alltså inte ha att göra med att man klumpar ihop flera gärningar till ett brott, utan snarare att man klumpar ihop straffvärdena till ett sammanlagt straff.

"Att slopa straffrabatten kan absolut argumenteras vara rimligt vid riktigt grova brott såsom överfallsvåldtäkter, rån eller grov misshandel" - Jag skulle vilja vända på det och säga att det är vid just grova brott man inte kan slopa straffrabatten. Anledningen är att de grova brotten har så höga straffskalor att det inte skulle krävas särskilt många brott för att komma upp i 18 år som är det längsta möjliga tidsbestämda straffet. Gällande grova våldtäkter så har man ju kommit med en lagändring där man höjt maxstraffet för (bl.a) grov våldtäkt till 12 års fängelse och lagt till en bestämmelse om att upprepade brott, med maxstraffet 12 års fängelse, skall kunna leda till livstids fängelse. Så där har man ju hittat en pragmatisk lösning på problemet.

Men som svar på din fråga: Jag är egentligen för att man tar ett omtag gällande mängdrabatten/asperationsprincipen, då jag ofta tycker att detta är ett system som gör att straffet inte motsvarar brottsligheten. Jag har tidigare exempelvis funderat över ett system med särskilda straffskalor för flerfaldig brottslighet. Men liksom dig tycker jag det är viktigt med någon form av rättssäkerhetsgaranti så att inte proportionaliteten, rimligheten och förutsebarheten försvinner. Det betyder att OM resultatet skulle bli det du befarar, så kommer jag inte vara nöjd med denna lagändringen. Men låt oss invänta domstolarnas praxis/vägledande domar för att se om så blev fallet.
Citera
2026-07-06, 14:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Diskussionen i tråden blir förvängd pga de meningslösa exemplen med t.ex "stöld av kexchoklad".

Det som retar folk är ju att allvarliga brott, med seriöst skadade offer, kommer undan med noll straff för alla extra brott. Men självklart ska tre mord vi olika tillfällen ge tre straff, tre våldtäkter ge tre straff. Allt annat är orimligt sett från offrets perspektiv.

Se det från offret så löser sig frågan i TS enkelt.

En ICA-butik som får 10 kexchoklad stulna har EN stöld. 10 olika ICA-butiker som får 10 kexchoklad stulna är däremot 10 stölder. Hur svårt kan det vara.

Jag spekulerar i att TS tillhör det liberala gardet i Sverige com egentligen inte vill ha några straff alls och tycker synd om brottslingar och håller för öronen och säger oaoaoaoaoa när man nämner ett offer.
Citera
2026-07-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Bra. Hoppas fanskapen får ett helvete där inne. En ny lag bör införas som helt stoppar intagnas möjlighet att få intima besök. Det är vidrigt att luder som blir våta i trosorna av kriminella drägg ska kunna besöka dessa avskrap och ge dom knull och bli gravida och ytterliga avla fram en generation av drägg. Det bör begränsas helt och hållet.

HAHA, satan vad avundsjuk du är Någon har uppenbarligen inte fått ligga på länge, eller kanske över huvud taget

Vi pratar inte om gängkriminella, fan lugna ner dig.
Citera
2026-07-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Okej mr "expert" Är det ok om jag kallar dig Harvey? - Bra!

Hur många cyklar är ok att stjäla innan det blir ohållbart - retoriskt enkel fråga
Hur många g cannabis är ok att sälja? Till hur många? Vad är yngsta åldern?
Det är ingen i den här tråden som har sagt att det är "okej" att stjäla en enda cykel. Det var olagligt förr, och det ska vara olagligt idag.
Om vi ska diskutera alternativa påföljder: Jag personligen tycker att en enstaka cykelstöld borde ge 10 piskrapp och böter. Det svider direkt, det är extremt avskräckande, det är snabbt avklarat och det kostar inte skattebetalarna miljoner. Framför allt förstör det inte personens hela framtid på arbetsmarknaden.

Men om någon åker fast för 30 cykelstölder, då hjälper det inte att bara piska eller låsa in blint. Då måste samhället ingående analysera vad personen faktiskt håller på med. Varför gör han vad han gör? Vi måste tillämpa restorativ rättvisa, det vill säga att ge personen en verklig möjlighet att komma tillbaka till ett normalt liv, samtidigt som han tvingas konfrontera, be om ursäkt och ekonomiskt återbetala sina brottsoffer. Det är så man skapar verklig upprättelse. Det här sker absolut inte i dagens fängelser, där folk bara förvaras och blir råare.

Man måste kunna se saken ur tjuvens perspektiv också, utan att för den sakens skull försvara handlingen. Alla är inte alltigenom onda varelser. Tro inte för en sekund att dessa cykeltjuvar är några kriminella miljonärer som lever lyxliv: i verkligheten handlar det oftast om djupt tragiska, trasiga människor som lever ur en ryggsäck och sover på någons soffa nätterna igenom.

Att låsa in en människa i en låst cell i flera år är det absolut mest extrema verktyg staten har. Det är ett statligt sanktionerat frihetsberövande som rent fysiskt och psykologiskt har exakt samma inverkan på en människa som ett olagligt människorov. Du berövar en levande varelse dess frihet, tid och värdighet. Det är ett så djupt och allvarligt ingrepp att det krävs extremt starka skäl (som grovt våld) för att rättfärdiga det.

Att använda detta brutala våldsmonopol i flera år för att någon har rullat iväg med begagnade cyklar från gatan är helt sjukt. Det är en fullständig och total obalans mellan brott och straff.

När det gäller cannabis så är det principiella svaret givetvis: Hur mycket som helst, så länge det sker mellan samtyckande vuxna. Vem är du, eller staten för den delen, att lägga er i vad myndiga människor väljer att göra med sina egna kroppar i frivilliga affärer där det helt saknas ett faktiskt brottsoffer?
Citera
2026-07-06, 14:09
Medlem
Jag tror inte att det kommer bli särskilt stor skillnad i straffen eftersom proportionalitetsprincipen fortfarande är bindande för domstolarna, så det är mest symbolpolitik för att högern ska få röster i september. Det märkliga med denna lag är att det inte finns något ikraftträdandedatum, det skulle alltså kunna ta 10 år innan lagen ens tillämpas överhuvudtaget.
Citera
2026-07-06, 14:09
Medlem
Facades avatar
För mig, med det samhället vi har med ökat våldskapital, så är fängelset en separation mellan mig och de som kan orsaka skada på mig eller min familj. En skyddsbarriär.
Jag skiter fullständigt i hur, vad eller varför dom sitter där dom sitter bara jag slipper dom.
Gärna livstid för en cykelstöld, bara jag slipper beblandas med dem.

Deras livshistoria uppbyggd på bortförklaringar är ej intressant för mig.
Citera
2026-07-06, 14:12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
1. Nej, det är inte rimligt. Straff ska vara proportionerliga till brottet och det blir det inte om stöld av 5 kexchoklad ger samma straff som 1 våldtäkt. Mängdrabatten reglerade såna situationer.
Du sticker ut skallen och är dum i huvudet som vanligt, troligen för att förslaget kommer från din politiska "motståndarsida".

Stöld av 5 kexchoklad är snatteri, nu mer benämnt som ringa stöld med dagsböter som straff. Det kan rimligtvis inte jämföras med en våldtäkt som har fängelse mellan 3 och 6 år på straffskalan.
Citera
2026-07-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
När börjar detta gälla?

Regeringen klargjorde på en presskonferens att någon ikraftträdande tid inte finns, eftersom man måste invänta Kriminalvårdens pågående expansion. Se 25:00 samt 29:00: https://www.youtube.com/watch?v=4E4LQrRcIdM
Citera
2026-07-06, 14:15
Medlem
Libertarismuss avatar
De flesta stölder beror på att man vill tjäna snabba pengar. Finns inga snattare eller cykeltjuvar som stjäl för att ha råd med mat då hunger/svält är utrotad i västvärlden.
Citera
2026-07-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke
Jag har studerat den nya straffreformen där mängdrabatten slopas till förmån för ett kumulativt system (där straff plussas ihop). Politikerna säljer in detta som hårdare tag mot gängen, men frågan är om man har tänkt på konsekvenserna för vardagsbrottsligheten och de mindre allvarliga seriebrotten.

Först en viktig distinktion: Jag har själv blivit av med två cyklar och vet hur frustrerande det är. Jag blev jätteledsen båda gångerna. Men man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Den som stjäl i den här skalan gör det sällan för att jävlas med enskilda individer: det handlar nästan uteslutande om personer i ett djupt missbruk som agerar i ren desperation efter nästa fix, fixa pengar till hyran eller mat för dagen.

Låt oss titta på ett konkret scenario:
Tänk er en klassisk serie-cykeltjuv. Han finansierar ett narkotikaberoende som är extremt dyrt just för att det är olagligt. Han kan inte få ett reguljärt jobb på grund av Lexbase och tidigare domar, en spiral som ofta började redan i 16-årsåldern när han fastnade i rättssystemet för ringa narkotikabrott och blev klassad som kriminell. Han har blivit institutionaliserad och exkluderad från samhället, trots att han i grunden är en bra kille och har potential att leva ett normalt och hederligt liv.

Hur det såg ut förut jämfört med idag:
Tidigare praxis: En enstaka stöld gav oftast böter. Åkte personen fast för en serie på till exempel 30 cykelstölder klumpades det ihop till ett sammanhängande brott. Straffet landade kanske på ett par månaders fängelse eller skyddstillsyn. Det gav en proportionerlig påföljd och en chans till rehabilitering.

Det nya systemet: Nu ska varje enskild stöld prissättas och plussas ihop. Det innebär att 30 cykelstölder snabbt slår i det lagstadgade maxtaket för stöld, vilket innebär 4 års fängelse.

Den farliga bieffekten:
När straffet för småbrott blir så här extremt högt försvinner spärrarna för att ta nästa steg. Om en missbrukare vet att han redan riskerar 4 års fängelse för att rulla iväg med några cyklar, vad har han då att förlora? Det marginella straffet för att uppgradera till grövre kriminalitet, som personrån eller inbrott blir i princip noll. När risken ändå är maxad kan tjuven lika gärna "löpa hela linan ut" och begå betydligt allvarligare eller mer våldsamma brott, eftersom straffet ändå blir för högt.

Genom att införa det här systemet går man inte till roten med problemet (missbruk, utanförskap och bristen på vägar in i arbetsmarknaden). Istället symptomlindrar man med drakoniska straff som förvärrar kriminaliteten och göra småtjuvar till hårdbarkade yrkeskriminella under de fyra åren på kåken, allt dessutom till en enorm kostnad för skattebetalarna.

Diskussionsfrågor:

1. Är det rimligt att egendomsbrott utan våldsinslag (som cykelstölder i serie) kan straffas i nivå med grova vålds- och sexualbrott?

2. Finns det en risk att vi, genom att höja straffen för småbrott, driver desperata människor mot grövre och mer samhällsfarlig kriminalitet?

VIKTIGAST:

3. Om vi ser till helheten och ritar upp det större mönstret, riskerar vi att skapa ett rent skräcksamhälle?

Samtidigt som straffen plussas ihop görs allt fler småsaker olagliga eller straffas hårdare (t.ex. förolämpning av tjänsteman, folkbokföringsbrott osv.). Parallellt rullas AI-kameror, ansiktsigenkänning och massövervakning ut överallt.

När gränsen för vad som är kriminellt blir allt snävare, straffrabatten försvinner och övervakningen blir total: riskerar vi då inte att bygga en totalitär polisiär kontrollstat? Kommer vanliga medborgare ens våga stå upp för sig själva, protestera eller uttrycka frustration mot myndigheter, när minsta lilla snedsteg i ett övervakat system kan kosta år i fängelse?

OBS!!!!
EDIT / UTÖKAD REFLEKTION (Narkotikabrott):
Nu tog jag ett exempel med cyklar där det finns direkta brottsoffer. Men situationen blir ännu mer absurd om vi tittar på narkotikabrott. Den lagändring som kom för ett par år sedan innebär att varje enskild överlåtelse av narkotika ska ge minst 6 månaders fängelse, oavsett hur liten mängden är.

Tänk er en kille i ett eget missbruk som köper hem 2 hekto cannabis. För att finansiera sitt egna bruk säljer han av det i femgrammare till polarna. 2 hekto fördelat på 5-gramsbitar blir totalt 40 stycken överlåtelser.

​Tidigare praxis: Att sälja en enstaka femma gav dagsböter. Hela verksamheten på 2 hekto klumpades ihop till ett fortsatt brott som gav på sin höjd ett par månaders fängelse.

​Med de nya reglerna: 40 överlåtelser multiplicerat med minimistraffet på 6 månader blir teoretiskt 20 års fängelse för två hekto gräs. Eftersom domstolen bara kan döma till max det dubbla maximistraffet för brottsnivån (narkotikabrott av normalgraden har max 3 år), kommer straffet att landa på 6 års fängelse.

Ska en person alltså sitta av 6 år på kåken för att ha portionerat ut två hekto cannabis till sina kompisar? Det är helt sinnessjukt.

Till er som kommer att skriva "mördare ska inte ha rabatt":
Jag vet att många direkt kommer vilja avfärda det här med att gängkriminella och mördare ska sitta inne på livstid. Men tänk efter lite nu. Ett mord ligger redan på maxstraff, och nej, en dubbelmördare får inte halva priset på mord nummer två i det här sammanhanget på det sättet folk tror.

Att slopa straffrabatten kan absolut argumenteras vara rimligt vid riktigt grova brott såsom överfallsvåldtäkter, rån eller grov misshandel. Men när samma princip tillämpas på "vanliga" småbrott, egendomsbrott utan våld och missbruksrelaterad kriminalitet, då blir slutresultatet helt absurt.

EDIT 2 (Ett filosofiskt och juridiskt perspektiv):
Jag utgår från att tråden kommer att locka till sig en del tangentbordskrigare som argumenterar som barn, så låt oss lyfta blicken lite. Människorov är ett extremt allvarligt brott som helt rättmätigt kan ge lagens strängaste straff. Att kidnappa en människa mot dennes vilja och låsa in vederbörande i ett litet rum i flera år är en djupt kränkande och nedbrytande handling.

När staten gör detta kallas det inte för människorov, utan för lagföring och verkställighet. Men den fysiska och psykologiska verkligheten för den som blir inlåst är densamma.

Det är här proportionalitetsprincipen till varje pris måste beskyddas. Om en person har sålt ett hekto gräs till sina vänner, där alla inblandade parter är vuxna, med på affären och det saknas ett faktiskt brottsoffer, ska han då verkligen behöva utsättas för ett så extremt grovt ingrepp från statens sida?

Är det rimligt att staten svarar med metoder som bär människorovets praktiska signum för handlingar där ingen har kommit till skada?

Mycket bra om mängdrabatten försvinner.
Att ha en kriminell livsstil/vara yrkeskriminell är ingenting som samhället kan acceptera.
Som det är nu så spelar det ju i princip ingen roll hur många småstölder slöddret åker dit för. Det finns inget incitament att sluta med sin brottslighet efter första gången de blir haffade. Om någon äcklig jävla knarkare snor ett par kilo oxfile på ICA och blir tagen av polisen så är ju fanskapet ute i det fria i stort sett omgående och det finns noll konsekvenser för den vidriga pundaren att om han fortsätter att stjäla. Hur i helvete kan du tycka att det är rimligt?
Om man slopar mängdrabatten så kommer i alla fall en del kriminella tänka sig för en extra gång om de vet att de redan har åkt dit för en grej

Det borde dessutom införas straffarbete som innebär att man inte blir frisläppt innan skulder kopplade till kriminalitet är betalda
Citera
2026-07-06, 14:16
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
1. Nej, det är inte rimligt. Straff ska vara proportionerliga till brottet och det blir det inte om stöld av 5 kexchoklad ger samma straff som 1 våldtäkt. Mängdrabatten reglerade såna situationer.
Du svarade med din vänsterreptilhjärna. Se nedan hur det egentligen är tänkt. Och det är sannerligen rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Svar till 100knutarsbacke (inlägg 1)

För att reda ut ev. missförstånd:
"Jag har studerat den nya straffreformen där mängdrabatten slopas till förmån för ett kumulativt system (där straff plussas ihop)" - Denna lagändringen tar endast sikte mot att utgångspunkten skall vara att varje brott räknas ihop. Precis som du är inne på så kommer denna bestämmelse ha en begränsning så att det samlade straffet inte får överstiga maximistraffen sammanlagda med varandra och inte heller vara längre än 18 år. Man kommer också ge domstolarna större möjlighet att göra en proportionalitets- och helhetsbedömning (av brottslighetens sammantagna allvar och det ev. samband som kan finnas mellan brotten) så att inte straffet för flera mindre allvarliga brott tangerar eller överstiger straffet för ett allvarligare brott. Med andra ord kommer det finnas "ventiler" som gör att man inte nödvändigtvis behöver slå i straffmaxtaket vid varje sådan tillfälle.

"Åkte personen fast för en serie på till exempel 30 cykelstölder klumpades det ihop till ett sammanhängande brott" - Alltså möjlighet att bedöma flera gärningar som en (sammanhängande) brottsenhet finns visserligen, men inte alltid - och det är ju inte nödvändigtvis att man "klumpar ihop allting till ett brott" som gör att man hamnar på ett "sammanlagt", lägre, straff. Det handlar ju om modellen man använder för att räkna ut det sammanlagda straffvärdet för flerfaldig brottslighet. Detta är asperationsprincipen som utgår ifrån att det allvarligaste brottet skall rendera i fullt straffvärde, att det näst allvarligaste brottet skall motsvara 50% av det ordinarie straffvärdet, det tredje allvarligaste brottet 1/4del, det fjärde allvarligaste brottet 1/6del osv. Detta behöver alltså inte ha att göra med att man klumpar ihop flera gärningar till ett brott, utan snarare att man klumpar ihop straffvärdena till ett sammanlagt straff.

"Att slopa straffrabatten kan absolut argumenteras vara rimligt vid riktigt grova brott såsom överfallsvåldtäkter, rån eller grov misshandel" - Jag skulle vilja vända på det och säga att det är vid just grova brott man inte kan slopa straffrabatten. Anledningen är att de grova brotten har så höga straffskalor att det inte skulle krävas särskilt många brott för att komma upp i 18 år som är det längsta möjliga tidsbestämda straffet. Gällande grova våldtäkter så har man ju kommit med en lagändring där man höjt maxstraffet för (bl.a) grov våldtäkt till 12 års fängelse och lagt till en bestämmelse om att upprepade brott, med maxstraffet 12 års fängelse, skall kunna leda till livstids fängelse. Så där har man ju hittat en pragmatisk lösning på problemet.

Men som svar på din fråga: Jag är egentligen för att man tar ett omtag gällande mängdrabatten/asperationsprincipen, då jag ofta tycker att detta är ett system som gör att straffet inte motsvarar brottsligheten. Jag har tidigare exempelvis funderat över ett system med särskilda straffskalor för flerfaldig brottslighet. Men liksom dig tycker jag det är viktigt med någon form av rättssäkerhetsgaranti så att inte proportionaliteten, rimligheten och förutsebarheten försvinner. Det betyder att OM resultatet skulle bli det du befarar, så kommer jag inte vara nöjd med denna lagändringen. Men låt oss invänta domstolarnas praxis/vägledande domar för att se om så blev fallet.
Citera
2026-07-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är det som mängdrabatt innebär. Sedan vad det heter är faktiskt skitsamma. Och, jo, Mängdrabatt innebar att domstolen bara dömde för det grövsta brottet. Det är många brottsoffer som inte fått upprättelse pga systemet med mängdrabatt.

Nej du har 100% fel.
Asperationsprincipen såg ut så här.
Om du blev dömd för fyra brott där varje straffvärdet var 4år, 3år, 2år och 1år så fick straff enligt följande.
4år(100%) för grövsta brottet + 1,5år(50%) för näst grövsta +6månader(25%) för tredje och ca 1månad(12,5%) för fjärde brottet.
Totalt 6år och 1månad med den sk mängdrabatten(heter asperationsprincipen). Utan så blir det istället 10års fängelse.

Att man bara blev dömd för det grövsta brottet handlade om när ett brott konsumerade ett annat.
T.ex. om GM håller fast ett brottsoffer hårt vid en våldtäkt så detta orsaker smärta och märkenoch hotar personen så är det ringa misshandel och olaga hot, men eftersom bägge dessa brott är en del a våldtäkten så "konsumeras" dessa brott och man döms enbart för våldtäkten.
Det kan också gälla om det är mindre brott som är begångna i samband med ett grövre utan att vara del i brottet men straffvärdet är så lågt att det ändå inte påverkar domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in