Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Jag började rota i varför Brasilien spelade så dåligt igår - de förlorade ju åttondelen mot Norge. Brasilien har så otroligt mycket fotbollstalang i sitt land. De har inte brist på spelarunderlag. De har ett gigantiskt överflöd. Brasilien måste helt enkelt misslyckats med att bygga sitt lag.
Förbundskaptenen är från Italien, kan det vara en viktig orsak till att de inte klarat av att bygga ett bra brasilianskt lag?
Då upptäckte jag att förbundskapten för mästarna i alla 22 VM har kommit från samma land som den vinnande nationen. Syns tydligt i länken här:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_FIFA_World_Cup_winning_managers
Detta är nytt för mig men säkerligen inte för många av er andra. Kan detta vara en viktig faktor i hur man bygger ett starkt nationslag i fotboll? Att
förbundskaptenen bör vara inhemsk?
Sverige kör nu med importerad britt. Dessförinnan med dansk. 1994 körde vi med Tommy Svensson.
Norge kör med inhemsk norsk förbundskapten.
Är detta en viktig faktor till varför Norge är bättre än Sverige?
Frankrike körs av fransos. Spanien körs spanskt. England styrs dock av tysk...
Kan/kommer ett VM vinnas med importerad förbundskapten?
Det här känns som det kommer bli en politisk tråd..Hade inte en aning men är inte ett dugg förvånad, oavsett vad alla tokar från vänstern tycker så byggs en enighet kring traditioner och gemenskap tar man bort ett av de elementen försvinner laganda/nationalist och försvinner sånt kommer det heller inte framgång!
Problemet med Sverige från början är att SVFF började med sina jävla pärmar och alla tränare som ville börja träna ett lag över div. 1 skulle genomgå steg 1-3 för sin licens det innebär att mer eller mindre alla spelare i Sverige är vana med ett 4-4-2 system med lite ytligheter såklart, att då ta in andra länders tränare som vill spexa till det med andra varianter oavsett hur den enskilda lagspelaren har i sitt klubblag är verkligen en korkad id'e.
Tyvärr verkar varken SVFF med Kim i spetsen fatta det. Inte heller de anställda nya förbundstränarna det? Det här måste göras om från grunden...liksom skola, omsorg och sjukvård för att dra en parallell.
Sverige är ett land med idioter till beslutsfattare tyvärr!