2026-07-05, 20:17
Medlem
Tänkt dig att frågor som dessa kunde ställas i live TV in för valet till samtliga partier.

Ska en 16 åring som avrättade 3 personer varav ena personen hade ett barn i famnen kunna dömmas till livstid? Ja/Nej?

Ska denna persons medborgarskap dras tillbaka efter avtjänat straff?
Citera
2026-07-05, 20:51
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag adresserar det ministerstyre som TS förespråkar. Det vore bra om du också höll dig till ämnet.
Det gjorde du inte. Du svarade på följande:

”Demokrati betyder folkstyre. Om folket kräver obligatoriskt utvisning för vissa brott så ska det bli så. Det finns ingenting inherent odemokratiskt i detta egentligen.”

Därifrån har jag kommenterat. Vad du tänker på men inte skriver ut kan jag inte gissa mig till.
Citera
2026-07-05, 22:01
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det gjorde du inte. Du svarade på följande:

”Demokrati betyder folkstyre. Om folket kräver obligatoriskt utvisning för vissa brott så ska det bli så. Det finns ingenting inherent odemokratiskt i detta egentligen.”

Därifrån har jag kommenterat. Vad du tänker på men inte skriver ut kan jag inte gissa mig till.

Ja, och mitt svar på det påståendet var att demokrati innebär så mycket mer än folkstyre - som en oberoende rättsstat till exempel, vilket TS tydligen vill nedmontera. Jag vet inte vad du vill ha sagt.
Citera
2026-07-05, 22:05
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ja, och mitt svar på det påståendet var att demokrati innebär så mycket mer än folkstyre - som en oberoende rättsstat till exempel, vilket TS tydligen vill nedmontera. Jag vet inte vad du vill ha sagt.
Nähä.
Citera
Igår, 22:37
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är ju krav nu att utvisning skall finnas med vid åtal, tidigare "glömde" åklagare det, så nu är det upp till domstolar.
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det är ju krav nu att utvisning skall finnas med vid åtal. Missat det, Hugo?
Utvisning är inte obligatoriskt, det är fortfarande bara en valmöjlighet (Åklagarmyndigheten).
Citat:
Vilka är de största förändringarna sedan lagen skärptes 2022?

– Den största förändringen är att straffvärdet för när ett enskilt brott kan leda till utvisning sänktes från ett år till sex månader. Sedan togs förbudet bort om utvisning av dem som kom till Sverige före 15 års ålder och som bott här i minst fem år. Och utlänningens faktiska anknytning* till Sverige ska tillmätas större betydelse än personens vistelsetid i landet. Dessutom har det klargjorts att beslut om utvisning inte ska påverka straffpåföljden, men att den skada som kan uppstå för en individ vid utvisning ska beaktas i bestämmandet av återreseförbudets längd. Det här är i korta ordalag vad lagändringarna inneburit, säger Catarina Bergqvist.
Detta är alldeles för milt och det såg vi också i fallet med Meya Åberg som blev våldtagen i en gångtunnel utan att det ledde till utvisning.

Citat:
Demokrati betyder mycket mer än så. Läs en grundkurs i samhällskunskap.
Jag har läst mycket om samhället. Vissa lägger in en generös migrationspolitik, milda straff, kvotering etc. i begreppet demokrati. Det menar jag är en pervertering av begreppet. Exakt vad du lägger i det vet jag inte, men vi tycker nog ganska olika.

Citat:
Ett oberoende rättsväsende innebär att domstolar och andra rättsinstanser (som polis och åklagare) är helt självständiga och opartiska. De fattar beslut och dömer enbart utifrån gällande lagstiftning, utan otillåtna påtryckningar eller inblandning från politiker, ekonomiska intressen eller andra utomstående aktörer.
Citat:
Jag adresserar det ministerstyre som TS förespråkar. Det vore bra om du också höll dig till ämnet.
Domstolarna ska fortfarande vara opartiska så till vida att de avgör om brott har begåtts eller ej. Det är lägsta golvet i påföljder som ska höjas, och det sker också ibland. Att politikerna bestämmer detta är helt normalt.

Mininsterstyre är när en minister lägger sig i ett enskilt ärende. Att ändra lagen så att våldtäkt blir obligatoriskt är inte ministerstyre. Riksdagen siftar lagar, det gör inte regeringen och dess ministrar.
Citera
Igår, 22:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ett utmärkt krav.

Det finns inget egenvärde att behålla utländska kriminella i landet.
Citera
Igår, 23:25
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Utvisning är inte obligatoriskt, det är fortfarande bara en valmöjlighet (Åklagarmyndigheten).

Det där är väl de gamla reglerna? Alltså inte de nya som kommer införas. Dvs de som Riks m.m pratat om i flera videor:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/02/skarpta-regler-om-utvisning-pa-grund-av-brott/
Citera
Idag, 05:16
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Domstolarna ska fortfarande vara opartiska så till vida att de avgör om brott har begåtts eller ej. Det är lägsta golvet i påföljder som ska höjas, och det sker också ibland. Att politikerna bestämmer detta är helt normalt.

Mininsterstyre är när en minister lägger sig i ett enskilt ärende. Att ändra lagen så att våldtäkt blir obligatoriskt är inte ministerstyre. Riksdagen siftar lagar, det gör inte regeringen och dess ministrar.

Tyvärr är det inte alla partier som respekterar den demokratiska principen. När SD riskerar att förlora en omröstning i riksdagen tar de in några extra knapptryckare för att tröska igenom sin politik ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in