2026-07-06, 10:56
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Om du har ett handikapp, och behöver produkter som inte är upphandlade eller som inte ingår i högkostnadsskyddet, så kan du ansöka om merkostnadsersättning från Försäkringskassan. Har du kollat upp det? Man kan få upp till ca 3000kr per månad om det beviljas.

Är ju bättre än att dumpsterdiva...

Tack.

Det jag behöver kostar inte 3000 per månad. Max en tusing. Men jag har inte de pengarna - och om jag har det så vill jag lägga dem på annat.
Citera
2026-07-06, 11:36
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Har du en sjukdom som gör att du behöver köpa produkter på apoteket får du be din läkare att skriva recept på dem. (Ja, man kan få normalt receptfria hudkrämer på recept.) Då behöver du aldrig betala mer än högkostnadsbeloppet.

Jo tack, jag är en bit i den processen. Men att vara sjuk är ett heltidsjobb, och man kan inte trolla fram alla recept på en eftermiddag.

Exempel: jag lyckades få recept på en produkt härom veckan, men läkaren valde att skriva recept på en billig skitgrej som inte funkar för mig. Tänkte ge produkten the benefit of the doubt eftersom det ändå var ett OK pris och större mängd än det jag vanligtvis köper, men nej. Där rök 300 spänn för ingenting.

Så idag ringer jag en specislistmottagning för att få receptet på det jag verkligen behöver (vilket jag antagligen inte kommer få ändå - det räknas väl som en lyxprodukt och den är relativt dyr jämfört med pisset läkaren skrev ut) och när jag har gjort alla knappvalen, inklusive att knappa in mitt personnummer, säger en röst "Det är många som ringer oss idag, vänligen försök en annan dag."

Detta roddar jag med under ett pågående migränanfall. Jag orkar liksom inte.

Som tidigare nämnt: tid är pengar. Ibland är det enklare att bara gå till apoteket och loosa en hundring, än att sitta och försöka övertyga läkare om att jag behöver recept på ditten och datten - oftast får man bara ännu mera huvudvärk.
Senast redigerad av Berit85 2026-07-06 kl. 12:20.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in