2026-07-05, 20:48
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Då kan jag rekommendera att dumpstra mat, kommer vara mycket lättare att få tag på. Mataffärerna har ju apoteksprodukter också numera.

Jag har dumpstrar mat till ett värde av säkert 20000 kronor senaste halvåret så jag har full förståelse för kicken.

Men hur gör man? Är inte containrarna låsta?
Finns det inte råttor och annat äckel i dem, också?
Citera
2026-07-05, 20:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Du behöver inte bry dig om min privatekonomi. Jag har ett handikapp som gör att jag inte kan jobba heltid, och det känns förjävligt.

Dessutom har jag en kronisk sjukdom som gör att jag varje månad behöver köpa en massa dyra produkter på apoteket. Det ruinerar mig.

Så svaret är: nej, jag har inte råd med alla de receptfria produkter som jag behöver.

Och jag hoppas du inte själv hamnar i en liknande situation i framtiden, för det suger och det är inget jag önskar på någon.
Har du en sjukdom som gör att du behöver köpa produkter på apoteket får du be din läkare att skriva recept på dem. (Ja, man kan få normalt receptfria hudkrämer på recept.) Då behöver du aldrig betala mer än högkostnadsbeloppet.
Citera
2026-07-05, 20:52
Medlem
Citat:
Tack! Jag har funderat på det. Känner dock att jag har råd med mat. Det är apoteksvarorna som spräcker min budget.

Jag hittade ingen allmän dumpstring-tråd, men har du flera tips så shoot 😃
Har nog sagt det mesta men krav på att låsa sopor, källsortering, kompostering och elektroniska lås gör att det blir svårare att hitta affärer med tillgängliga sopor för varje år som går. Bäst brukar vara små affärer på landet.
Citera
2026-07-05, 21:15
Medlem
Kan du säga vilka produkter du efterfrågar så kan jag säga om de slängs på ett sånt sätt att du kan tro att du kan få tag på dom.
Citera
2026-07-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men hur gör man? Är inte containrarna låsta?
Finns det inte råttor och annat äckel i dem, också?
Många affärer har låst sina kärl så att man inte kommer åt dem. I andra är de upplåsta så länge affären har öppet då de slänger mat flera gånger per dag så orkar de inte låsa och låsa upp hela tiden. Ganska många affärer låser med vanliga fyrkants- eller trekantsnyklar. Vissa låser inte alls. I regel är har mindre affärer på landsbygden mer lättillgängliga sopor.

Har inte sett några råttor men så dumpstrar jag mest på vintern då min livsstil som skibum bara ger utrymme för max två dagars jobb i veckan. På sommaren när jag jobbar heltid eller mer ids jag inte gräva i sopor speciellt ofta. Smidigare på vintern när det är kallt så att maten inte ruttnar dessutom.
Citera
2026-07-05, 21:21
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Många affärer har låst sina kärl så att man inte kommer åt dem. I andra är de upplåsta så länge affären har öppet då de slänger mat flera gånger per dag så orkar de inte låsa och låsa upp hela tiden. Ganska många affärer låser med vanliga fyrkants- eller trekantsnyklar. Vissa låser inte alls. I regel är har mindre affärer på landsbygden mer lättillgängliga sopor.

Har inte sett några råttor men så dumpstrar jag mest på vintern då min livsstil som skibum bara ger utrymme för max två dagars jobb i veckan. På sommaren när jag jobbar heltid eller mer ids jag inte gräva i sopor speciellt ofta. Smidigare på vintern när det är kallt så att maten inte ruttnar dessutom.

Har Du blivit påkommen någongång?

Vissa containrar är stora; hur kommer Du upp ur dem igen?
Citera
2026-07-05, 21:48
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Kan du säga vilka produkter du efterfrågar så kan jag säga om de slängs på ett sånt sätt att du kan tro att du kan få tag på dom.

Nej jag tänker givetvis inte lista alla mina receptfria produkter här. Det är privat info som jag inte vill dela med hela världen.

Men det rör sig om harmlösa produkter. Inga tabletter eller liknande, och inga starka verksamma ingredienser utan mer av typen "hud- och hårvård för känsliga personer".
Citera
2026-07-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Har Du blivit påkommen någongång?

Vissa containrar är stora; hur kommer Du upp ur dem igen?
Inte blivit tagen på bar gärning men det finns minst en anställd på samtliga affärer där jag dumpstrar som vet om att jag gör det. På sommaren dumpstrar jag egentligen bara när någon ur personalen tipsar om att det finns något bra.

Har undvikit de gigantiska containrarna. De jag har kollat har varit ordentligt låsta så jag har utgått ifrån att de är otillgängliga men jag har inte kollat så många.
Citera
2026-07-05, 22:50
Medlem
Jag har "dumpstrat" i princip hela mitt vuxna liv. Jag har under hela den tiden (över 30 år) egentligen bara EN ENDA GÅNG hittat en kartong med receptfria läkemedel som uppenbarligen lagts fel i den butikens container istället för att skickas tillbaka för destruktion!
IBLAND har man hittat tvål eller shampoo eller liknande som man kunnat använda. Det är lite som folk är inne på redan här i tråden, lång hållbarhet på de här grejorna jämfört med mjölk, bröd, frukt och livsmedel i största allmänhet gör att det inte slängs på samma sätt. Oftast också betydligt stabilare förpackningar än en äggkartong eller yoghurtburk... Tappar du ett paket Alvedon på golvet när du packar hyllor så är det ju bara att ta upp det och lägga det på plats...

Så det är bara att slå ur hågen tyvärr. Som folk även säger i tråden. Är det en ekonomisk grej så dumpstra mat och lägg pengarna du sparar på det på det du behöver köpa!
Citera
2026-07-05, 23:45
Medlem
Citat:
Nej jag tänker givetvis inte lista alla mina receptfria produkter här. Det är privat info som jag inte vill dela med hela världen.

Men det rör sig om harmlösa produkter. Inga tabletter eller liknande, och inga starka verksamma ingredienser utan mer av typen "hud- och hårvård för känsliga personer".
Ok. Läkemedel, oavsett receptfritt eller receptbelagt destrueras. Även krämer som är läkemedel, ex ACO Canoderm och Miniderm. Dessa når du inte alls.

Vissa krämer och hudvårdsprodukter som är receptfria och ej läkemedel returneras till distributör beroende på anledning till ej längre försäljning.

Det som EJ är läkemedel (notera att växtbaserade läkemedel, vissa växtbaserade läkemedel och naturläkemedel är läkemedel) slängs i bingar INNE på apoteken. Dessa töms av kommunen. Du når dom inte. Googla dina specifika produkter för att ta reda på hur det slängs. Eller inte. Du vill ju tro alla som säger att du lyckas. Lycka till.

Vill du ha kartonger, plast och matavfall från personalen kan du nå det.
Citera
2026-07-06, 01:44
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Du behöver inte bry dig om min privatekonomi. Jag har ett handikapp som gör att jag inte kan jobba heltid, och det känns förjävligt.

Dessutom har jag en kronisk sjukdom som gör att jag varje månad behöver köpa en massa dyra produkter på apoteket. Det ruinerar mig.

Så svaret är: nej, jag har inte råd med alla de receptfria produkter som jag behöver.

Och jag hoppas du inte själv hamnar i en liknande situation i framtiden, för det suger och det är inget jag önskar på någon.

Om du har ett handikapp, och behöver produkter som inte är upphandlade eller som inte ingår i högkostnadsskyddet, så kan du ansöka om merkostnadsersättning från Försäkringskassan. Har du kollat upp det? Man kan få upp till ca 3000kr per månad om det beviljas.

Är ju bättre än att dumpsterdiva...
Citera
2026-07-06, 02:44
Medlem
Citat:

Förr, för typ 30år sedan fanns en hylla för kasserade läkemedel i "miljöcontainern" som ställdes upp i bostadsområdena.
Detta föbjöds snabbt iom att det ställdes ut all möjlig medicin, även narkotikaklassad.

Annars kan du väl sätta ut en annons på Marketplace, eller på något annat gratismedia, skriv det du gjort här, att du inte har råd, men behöver schampo, salva osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in