2026-07-05, 12:16
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Jag satt cirkus en timme hos frissan, (tvätt, schamponering och klipp) med reklamradions Star FM i VMA-systemet... Reklamradio, det var längesen tänkte jag. Hemmavid spelas mest reklamfria P1, där Plånboken, Spanarna och Språket är favoritprogrammen.

Under timmen i frisörstolen hörde jag:
  • Författaren och webbpoddaren Sigge Eklund gör nasal reklam för lån hos Sambla.
  • Programledare Gry Forsell gör reklam för samma företag, Sambla, om jag inte missminner mig.
  • Alcazar-Lina Hedlund, Nassim al-Fakirs käresta, gör reklam för Viking Line. Lämna fastlandet kom till havslandet, löd budskapet.
  • Måns Nathanaelson från Beck, pratar om skåpbilar, före riktiga jobbare som inte tikelitokar. Avsändaren tror jag var Toyota professional.
  • Tv6-killen/sexankillen har lämnat alla ungkarlar i sticket. En gång var han deras enda kompis, en livlina i ensamheten. Nu gör han reklam för Hotels punkt com, för att vi heter så.
  • Gustav Hammarsten, internationellt namnkunnig skådespelare med medverkan i Brüno har bytt Hollywood mot Postnord-reklam. Sorglig utveckling.
  • Marianne Mörck, Malmö operas okrönta drottning, har gjort sorti från Turantot för att helt fokusera på Hemköp-reklam.

Jag noterade att ingen av de kända rösterna presenterade sig med namn. Kändisar har alltid gjort reklam, inte sant? Men då huvudsakligen i film och på affischer. Jag såg Anders Bagge på en åtta meter högt skynke som täckte Agria försäkringars kontor borta i Frihamnen, rena Nordkorea-fasonerna.

Trenden handlar om att de inte presenterar sig själva, de säger inte:
  • Hej, Klas Eklunds son, Siggy här, jag samlar mina lån i Samblans iphone application.
  • Hej, Gry "Tätt intill-Gry" Forsell här, jag lånar pengar!
  • Hej, Lina Hedlund här, jag kommer uppträda på färjan!
  • Jag heter Måns Nathanaelson och jag kör runt med en skåpbil.
  • Sexankillen här, jag bor på hotell, prova göra det du med.
  • Tjo! Jag, Gustav Hammarsten, går det att skicka paket till, med Postnord.
  • Hej, jag Marianne Mörck, känd från Malmö opera, handlar helst mat på Hemköp!

Så hade de låtit förr, tror jag.

Min spaning är: KÄNDA RÖSTER! Men inte kända namn! Är det en rimlig reklamspaning? Behöver veta så jag inte gör bort mig i Resumés nyhetsbrev...
Citera
2026-07-05, 19:55
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Dåligt gensvar. Stäng tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in