Jag satt cirkus en timme hos frissan, (tvätt, schamponering och klipp) med reklamradions Star FM i VMA-systemet... Reklamradio, det var längesen tänkte jag. Hemmavid spelas mest reklamfria P1, där Plånboken, Spanarna och Språket är favoritprogrammen.
Under timmen i frisörstolen hörde jag:
Jag noterade att ingen av de kända rösterna presenterade sig med namn. Kändisar har alltid gjort reklam, inte sant? Men då huvudsakligen i film och på affischer. Jag såg Anders Bagge på en åtta meter högt skynke som täckte Agria försäkringars kontor borta i Frihamnen, rena Nordkorea-fasonerna.
Trenden handlar om att de inte presenterar sig själva, de säger inte:
Så hade de låtit förr, tror jag.
Min spaning är: KÄNDA RÖSTER! Men inte kända namn! Är det en rimlig reklamspaning? Behöver veta så jag inte gör bort mig i Resumés nyhetsbrev...
Under timmen i frisörstolen hörde jag:
- Författaren och webbpoddaren Sigge Eklund gör nasal reklam för lån hos Sambla.
- Programledare Gry Forsell gör reklam för samma företag, Sambla, om jag inte missminner mig.
- Alcazar-Lina Hedlund, Nassim al-Fakirs käresta, gör reklam för Viking Line. Lämna fastlandet kom till havslandet, löd budskapet.
- Måns Nathanaelson från Beck, pratar om skåpbilar, före riktiga jobbare som inte tikelitokar. Avsändaren tror jag var Toyota professional.
- Tv6-killen/sexankillen har lämnat alla ungkarlar i sticket. En gång var han deras enda kompis, en livlina i ensamheten. Nu gör han reklam för Hotels punkt com, för att vi heter så.
- Gustav Hammarsten, internationellt namnkunnig skådespelare med medverkan i Brüno har bytt Hollywood mot Postnord-reklam. Sorglig utveckling.
- Marianne Mörck, Malmö operas okrönta drottning, har gjort sorti från Turantot för att helt fokusera på Hemköp-reklam.
Jag noterade att ingen av de kända rösterna presenterade sig med namn. Kändisar har alltid gjort reklam, inte sant? Men då huvudsakligen i film och på affischer. Jag såg Anders Bagge på en åtta meter högt skynke som täckte Agria försäkringars kontor borta i Frihamnen, rena Nordkorea-fasonerna.
Trenden handlar om att de inte presenterar sig själva, de säger inte:
- Hej, Klas Eklunds son, Siggy här, jag samlar mina lån i Samblans iphone application.
- Hej, Gry "Tätt intill-Gry" Forsell här, jag lånar pengar!
- Hej, Lina Hedlund här, jag kommer uppträda på färjan!
- Jag heter Måns Nathanaelson och jag kör runt med en skåpbil.
- Sexankillen här, jag bor på hotell, prova göra det du med.
- Tjo! Jag, Gustav Hammarsten, går det att skicka paket till, med Postnord.
- Hej, jag Marianne Mörck, känd från Malmö opera, handlar helst mat på Hemköp!
Så hade de låtit förr, tror jag.
Min spaning är: KÄNDA RÖSTER! Men inte kända namn! Är det en rimlig reklamspaning? Behöver veta så jag inte gör bort mig i Resumés nyhetsbrev...