2026-07-05, 10:02
Medlem
Torsuss avatar
Jag trodde att politisk reklam var förbjuden! Vad har hänt?

Om det nu skulle vara tillåtet igen, varför får sossarna all reklam men inte några andra partier???
Citera
2026-07-05, 10:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

Om det nu skulle vara tillåtet igen, varför får sossarna all reklam men inte några andra partier???
Politisk reklam är inte förbjudet.
Citera
2026-07-05, 10:05
Medlem
Gissa? Antingen är det en konspiration att TV4 riskerar att bryta mot lagar för att stötta Sveriges redan största parti för att kontrollera befolkningen.
Eller så är det lagligt och andra partier väljer andra kanaler att göra reklam för sin politik.
Citera
2026-07-05, 10:05
Medlem
FNLSs avatar
Alla partier får det sedan många år tillbaka
Citera
2026-07-05, 10:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
TV4 ändrade sina riktlinjer våren 2009 (källa). Sedan dess tillåts de politiska partierna göra reklam där.
Citera
2026-07-05, 10:06
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Politisk reklam är inte förbjudet.
Det har det varit! När blev det tillåtet igen??
Citera
2026-07-05, 10:07
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
TV4 ändrade sina riktlinjer våren 2009 (källa). Sedan dess tillåts de politiska partierna göra reklam där.
Ja möjligt att tv4 har ändrat sina riktlinjer men det var väl förbjudet enligt lag? När ändrades det?
Citera
2026-07-05, 10:13
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ja möjligt att tv4 har ändrat sina riktlinjer men det var väl förbjudet enligt lag? När ändrades det?
Jag tror inte det någonsin har varit förbjudet enligt lag att sända reklam för politiska partier i svensk teve. Eftersom SVT inte har någon reklam överhuvudtaget säger det sig själv att de inte sänder uttrycklig reklam för några politiska partier. TV4 har sina egna interna riktlinjer för vad för slags organisationer de säljer reklamutrymme till. Dessa riktlinjer ändrades våren 2009 för att tillåta reklam för politiska partier.
Citera
2026-07-05, 10:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det finns redan en annan tråd som tar upp ämnet:
(FB) TV4 och dess vidriga sossereklam!
Citera
2026-07-05, 10:38
Medlem
dude2ks avatar
Det är mycket hemskt när Maggan bara stirrar in i kameran. Får typ Stalin vibbar!
Citera
2026-07-05, 10:40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Politik: inrikes --> Reklam och marknadsföring
/Moderator
Citera
2026-07-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag tror inte det någonsin har varit förbjudet enligt lag att sända reklam för politiska partier i svensk teve. Eftersom SVT inte har någon reklam överhuvudtaget säger det sig själv att de inte sänder uttrycklig reklam för några politiska partier. TV4 har sina egna interna riktlinjer för vad för slags organisationer de säljer reklamutrymme till. Dessa riktlinjer ändrades våren 2009 för att tillåta reklam för politiska partier.

SVT har ju massor av reklam, dels kan det finnas "invävt" i de inslag som sänds och dels kan det vara i form av ren sponsring: "detta inslag har sponsrats av bla bla bla".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in