2026-07-05, 09:44
Avslutad
Var precis och handlade i en livsmedelsaffär som har ett café i utgången, och följande sak hände. En helsvensk vit man, längd 190-195 cm hade med sig två barn i åldern 5-7 som jag antar var hans egna. Barnen i fråga var halvsvarta. Mannen ska köpa något till barnen att äta och säger till dem att tvätta händerna på kundtoaletten. Då säger en medelålders kvinna "de där händerna blir nog inte rena oavsett hur mycket de tvättar dem". Jag sade till honom att det var förfärligt att säga så till barn. Deras pappa bara ignorerade det hela, och verkade inte vilja dra uppmärksamhet till det. Kvinnan gick, så ingen kunde anmäla henne. Jag undrar om ni tror hon hade blivit fälld om en anmälan hade upprättats?
Citera
2026-07-05, 09:50
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Du kunde väl anmäla??
Han var väl van. Säkert gift med en thailändare.
Citera
2026-07-05, 12:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Helt givet. Var ju skillnad. Det att göra det på Internet. Här betydde det ju mera något. Ansikte mot ansikte.

Men som sagt han var nog van. Sa till kidsen att detta vara bara en dum tant. Bry er inget om det.
Citera
2026-07-05, 12:44
Medlem
Ja hon hade säkert fått betala böter.. men Svenskar har inget behov av att ställa till en scen över bagateller.
Vem bryr sig om en förvirrad tant?
Senast redigerad av Deballerur 2026-07-05 kl. 12:50.
Citera
2026-07-05, 12:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Du kunde väl anmäla??

Också en jävla fördom. Du skulle ju säkert i ditt huvud vilja anmäla det för fel också?
Citera
2026-07-05, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Du kunde väl anmäla??

Jag nöjde mig med att säga till henne att det var oacceptabelt beteende. Skulle jag ha anmält så hade hon bara varit borta när polisen kom. Barnen var för övrigt halvafrikaner, så jag tror hans fru var afrikan.
Citera
2026-07-05, 13:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Var precis och handlade i en livsmedelsaffär som har ett café i utgången, och följande sak hände. En helsvensk vit man, längd 190-195 cm hade med sig två barn i åldern 5-7 som jag antar var hans egna. Barnen i fråga var halvsvarta. Mannen ska köpa något till barnen att äta och säger till dem att tvätta händerna på kundtoaletten. Då säger en medelålders kvinna "de där händerna blir nog inte rena oavsett hur mycket de tvättar dem". Jag sade till honom att det var förfärligt att säga så till barn. Deras pappa bara ignorerade det hela, och verkade inte vilja dra uppmärksamhet till det. Kvinnan gick, så ingen kunde anmäla henne. Jag undrar om ni tror hon hade blivit fälld om en anmälan hade upprättats?
Sannolikt inte. Missaktningen måste ha nått ut till fler än ett fåtal personer.
Citera
2026-07-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Sannolikt inte. Missaktningen måste ha nått ut till fler än ett fåtal personer.

Tveksamt om uttalandet överhuvudtaget utgör hets mot folkgrupp. Tanten kan påstå att barnhänder är kladdiga och det inte hade något med hudfärg att göra. Svårt att bevisa utan ytterligare info.
Citera
2026-07-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstudenten2000
Tveksamt om uttalandet överhuvudtaget utgör hets mot folkgrupp. Tanten kan påstå att barnhänder är kladdiga och det inte hade något med hudfärg att göra. Svårt att bevisa utan ytterligare info.

Missta inte bevisfrågan med skuldfrågan, ett brott kan väl ha begåtts även om det inte kan bevisas. Juridiskt är den intressanta frågan huruvida omständigheterna, bevisbara eller inte, når upp till brottsrekvisiten.
Citera
2026-07-05, 14:54
Medlem
Conams avatar
Inget som överhuvudtaget bevisar att det har hänt, bara en hittepåskriven historia!
Citera
2026-07-05, 14:56
Medlem
Ganonitos avatar
Nej, det är inte HMF eftersom hon inte uttalade sig om en specifik grupp.
Citera
2026-07-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Missta inte bevisfrågan med skuldfrågan, ett brott kan väl ha begåtts även om det inte kan bevisas. Juridiskt är den intressanta frågan huruvida omständigheterna, bevisbara eller inte, når upp till brottsrekvisiten.
Jag uttryckte mig klumpigt, poängen var om det skulle vara möjligt att finna att rekvisiten var uppfyllda. I det här fallet så finns överlappning mellan de subjektiva och objektiva rekvisitet. Dvs om bevisningen inte visar att de objektiva och subjektiva rekvisiten är uppfyllda har inget brott begåtts.

Jag kanske är ute på djupt vatten nu, civilrätt är mitt område.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in