2026-07-05, 07:02
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Bolaget är en brokig konstellation från Falun som bildades 2019. Egentligen startade det som ett fylleprojekt men skillnaden är väl att det här projektet blev omåttligt populärt. Deras dänga "Kan inte gå" blev Sveriges mest streamade låt under 2022 och inte nog med det: år 2023 lyckades även deras låt "Ikväll igen" bli årets mest streamade låt i Sverige. Gruppen består av fyra killar som är Adam Bergestål, Gustav Jörgensen, William Ahlborg och Oliver Norqvist.

Bandets låtar:

• "Vin & pengar (feat. William Ahlborg) (2019)
• "Fem komma tvåan" (2019)
• "Afterwork" (2019)
• "Nykter" (2019)
• "Efterskida" (2020)
• "Jag & Åke" (2020)
• "Fingrarna i halsen" (2020)
• "Dum" (2020)
• "Borde gå hem" (2021)
• "Brände hela lönen" (feat. De Vet Du) (2021)
• "Kan inte gå" (2021)
• "Supa" (2022)
• "Någon annan (efter fem)" (2022)
• "Ikväll igen" (2023)
• "Farväl" (2023)
• "Astronaut" (2023)
• "Låt mig va" (feat. Victor Leksell) (2023)
• "Välkommen ner" (2024)
• "Längesen" (2024)
• "Alla ska dö" (2025)
• "Superman" (feat. Hoffmaestro) (2025)
• "Knock Me Out" (2025)
• "Fel på dig" (feat. Dante Lindhe) (2026)

Bara singlar alltså, ingen album. 23 st låtar om jag räknade rätt. Mycket fylla i texterna och estetiken toppat med slagsmål och sånt som hör till. Någon här som lyssnat på texterna och analyserat om det finns ett djupare budskap bakom dem? Vem skriver musiken, ingen i bandet ger ju intrycket av att vara artistisk egentligen? Kanske mina fördomar bara.

Killarna har inte haft någon anledning att oro sig ekonomiskt hittills. Deras bolag Geten Ruben AB har sen starten omsatt nästan 100 miljoner. Mycket stora summor. Undra hur många svenska band som spelar i samma ekonomiska liga?

Man kan dock se en försämring när det gäller topp-placeringarna för deras fem senaste låtar, så succén kanske inte kommer fortsätta livet ut. Men än så länge är det ju bara att vi får gratulera grabbarna till framgångarna. Det här är ju musik som man nästan skäms för att man tycker är bra, i alla fall de låtar jag fastnat för hittills som "Nykter" exempelvis.

Hur ställer ni er till Bolaget och deras fyllemusik?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-07-05 kl. 07:04.
Citera
2026-07-05, 09:15
Medlem
Av alla låtar du listade har jag bara hört kan inte gå, och den är helt vidrig. Att de om sätter så mycket pengar förvånar mig inte, men lämnar mig tom inombords. Jag har bara så svårt att förstå mot vem deras musik riktar sig till? Ungdomar? Folk utan hjärna? Folk från typ Skövde?
Citera
2026-07-05, 10:53
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Av alla låtar du listade har jag bara hört kan inte gå, och den är helt vidrig. Att de om sätter så mycket pengar förvånar mig inte, men lämnar mig tom inombords. Jag har bara så svårt att förstå mot vem deras musik riktar sig till? Ungdomar? Folk utan hjärna? Folk från typ Skövde?

Målgruppen är ungdomar och det är väl ingen nackdel om man druckit lite så omdömet har fallerat. Men trots allt tycker jag ändå musiken är lite charmig. Låten du tog upp är ingen värsting i mina öron men har du testat deras låt "Astronaut"? Klart bättre.
Citera
2026-07-06, 21:23
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
FYI: En av Bolagets fyra medlemmar, Oliver Norqvist, kommer ta över Arash "Ash" Pournouris plats som jurymedlem i Idol, från och med säsongsstarten av den 22:a säsongen av programmet.

Tror ni han kommer tillföra Idol något sevärt?
Citera
2026-07-29, 19:44
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vem skriver egentligen musiken? Är det någon i Bolaget eller är det externa låtskrivare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in