2026-07-05, 02:59
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Axxis är ett tyskt hårdrocksband från Dortmund som varit med i gemet sedan 1988. De har släppt drygt 15 studioalbum (lite osäker på exakt siffra). Deras första fullängdsalbum kom att heta "Kingdom Of The Night" och gavs ut 1989 och sålde riktigt bra: 100 000 exemplar - något av en toppnotering för ett tyskt hårdrocksband.

Diskografin med åren:

• "Kingdom Of The Night" (1989)
• "Axxis II" (1990)
• "The Big Thrill" (1993)
• "Matters Of Survival" (1995)
• "Voodoo Vibes" (1997)
• "Pure And Rough" (1999)
• "Back To The Kingdom" (2000)
• "Eyes Of Darkness" (2001)
• "Time Machine" (2004)
• "Paradise In Flames" (2006)
• "Doom Of Destiny" (2007)
• "Utopia" (2009)
• "Kingdom Of The Night II" (2014)
• "Retrolution" (2017)
• "Monster Hero" (2018)
• "Coming Home" (2024)

Minns jag rätt nu äger jag en enda skiva med bandet och den lyssnar jag nästan aldrig på. Men en låt att rekommendera direkt är ju "Little Look Back" som dryper av 80-tal. Hade mina favoriter med bandet på en gammal dator (mp3....) så jag kommer inte ihåg här och nu vad det var för övriga Axxis-låtar som gällde för mig.

Där i början av karriären var det 80-talet som stod högt i kurs för bandets musikaliska grund men efter ett antal album började man anamma mer power metal-influenser. Utveckling kan ju vara bra men kan förstå om fansen började fundera lite. Trots att gruppen har funnits och varit aktiva i flera decennier så kan jag tycka att antalet streams på Spotify är lite väl lågt, eller jag vet inte. Vad är den allmänna uppfattningen?

Den enda i bandet som varit med sen 80-talet är Bernhard Weiss (guitars, vocals) och det får väl anses vara bra?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-07-05 kl. 03:04.
Citera
2026-07-05, 04:03
Medlem
Hade en skiva med dem, minns ej vilken, men vill minnas att sången var enormt nasal och jobbig att lyssna på, även om någon låt var ok..
Citera
2026-07-05, 07:10
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Bandets album "Monster Hero" fick en recension (2018-11-06) i Rocknytt.net och omdömet blev lite blygsamt. Tar med en bit:

Citat:
Jag älskar verkligen Axxis två första plattor. Sedan gick det snabbt utför och speciellt uselt blev det i grungens efterdyningar på mitten/slutet av 90talet. Sedan gjorde man ett tappert försök att hitta gammal god form igen ungefär vid millennieskiftet, utan att för den skull riktigt lyckas. Mellan 2006-2009 så hoppade man istället på ”power metaltåget” och det måste jag säga var ett drag, som faktiskt fungerade utmärkt. Tyvärr så verkade längtan efter att låta som man gjorde i början av karriären bli för stor, så man övergav ”dubbeltrampet” efter bara några år. Jag skulle inte ha skrivit ”tyvärr”, om man nu hade haft samma kvalitet som på de första två plattorna.

Recensenten var Thord Pettersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in