Axxis är ett tyskt hårdrocksband från Dortmund som varit med i gemet sedan 1988. De har släppt drygt 15 studioalbum (lite osäker på exakt siffra). Deras första fullängdsalbum kom att heta "
Kingdom Of The Night" och gavs ut 1989 och sålde riktigt bra: 100 000 exemplar - något av en toppnotering för ett tyskt hårdrocksband.
Diskografin med åren:
• "Kingdom Of The Night" (1989)
• "Axxis II" (1990)
• "The Big Thrill" (1993)
• "Matters Of Survival" (1995)
• "Voodoo Vibes" (1997)
• "Pure And Rough" (1999)
• "Back To The Kingdom" (2000)
• "Eyes Of Darkness" (2001)
• "Time Machine" (2004)
• "Paradise In Flames" (2006)
• "Doom Of Destiny" (2007)
• "Utopia" (2009)
• "Kingdom Of The Night II" (2014)
• "Retrolution" (2017)
• "Monster Hero" (2018)
• "Coming Home" (2024)
Minns jag rätt nu äger jag en enda skiva med bandet och den lyssnar jag nästan aldrig på. Men en låt att rekommendera direkt är ju "
Little Look Back" som dryper av 80-tal. Hade mina favoriter med bandet på en gammal dator (mp3....) så jag kommer inte ihåg här och nu vad det var för övriga
Axxis-låtar som gällde för mig.
Där i början av karriären var det 80-talet som stod högt i kurs för bandets musikaliska grund men efter ett antal album började man anamma mer power metal-influenser. Utveckling kan ju vara bra men kan förstå om fansen började fundera lite. Trots att gruppen har funnits och varit aktiva i flera decennier så kan jag tycka att antalet streams på Spotify är lite väl lågt, eller jag vet inte. Vad är den allmänna uppfattningen?
Den enda i bandet som varit med sen 80-talet är Bernhard Weiss (guitars, vocals) och det får väl anses vara bra?