2026-07-04, 22:09
Medlem
israelisinnocents avatar
Ok, jag såg en dokumentär som jag inte kan hitta nu men var superintressant

Det handlade helt enkelt om att galaxers utspridning inte är "homogen" som jag lärde mig i skolfysiken
Det var en kvinnlig astronom som höll på med ett riktigt arkiveringsjobb med att mappa alla galaxer i ett område eller liknande
Kanske också handlade om mörk materia och svarta hål
Laniakea?

Har för mig att det vara svenska kommentarer och en inte så gammal kvinnlig forskare sittandes vid en dator
Någon som känner igen dokumentären? Tycke det var bra presenterat
Eller tips på en liknande dokumentär

The existence of superclusters indicates that the galaxies in the Universe are not uniformly distributed; most of them are drawn together in groups and clusters, with groups containing up to some dozens of galaxies and clusters up to several thousand galaxies. Those groups and clusters and additional isolated galaxies in turn form even larger structures called superclusters.
https://en.wikipedia.org/wiki/Supercluster

Och vilka frågeställningar forskas det mest på?
Vilka frågetecken finns kring expansionen och galaxer?

edit
det kan ha varit
Hélène Courtois is best known for her work in cosmography—the mapping of the large‑scale structure and dynamics of the Universe. The core of her scientific contribution centers on understanding how galaxies move, how cosmic structures are organized, and what these motions reveal about gravity and dark matter.
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-04 kl. 22:58.
Citera
2026-07-05, 00:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Ok, jag såg en dokumentär som jag inte kan hitta nu men var superintressant

Det handlade helt enkelt om att galaxers utspridning inte är "homogen" som jag lärde mig i skolfysiken
Det var en kvinnlig astronom som höll på med ett riktigt arkiveringsjobb med att mappa alla galaxer i ett område eller liknande
Kanske också handlade om mörk materia och svarta hål
Laniakea?

Har för mig att det vara svenska kommentarer och en inte så gammal kvinnlig forskare
Någon som känner igen dokumentären? Tycke det var bra presenterat
Eller tips på en liknande dokumentär

The existence of superclusters indicates that the galaxies in the Universe are not uniformly distributed; most of them are drawn together in groups and clusters, with groups containing up to some dozens of galaxies and clusters up to several thousand galaxies. Those groups and clusters and additional isolated galaxies in turn form even larger structures called superclusters.
https://en.wikipedia.org/wiki/Supercluster

Och vilka frågeställningar forskas det mest på?
Vilka frågetecken finns kring expansionen och galaxer?
På riktigt stora skalor är standardmodellen att universum ÄR homogent, men på lite mindre men fortfarande väldigt stora skalor verkar galaxernas fördelning påminna mer om skum med såpbubblor -- där det är tomt inuti bubblorna och alla galaxer finns i såphinnorna.

Detta kallas ibland för the cosmic web som du kan söka på.

Ok, fattar att du är ute efter en film, men vågar mig ändå på att rekommrndera boken The cosmic web av J. Richard Gott som själv gjort väldigt mycket inom detta fält. Finns även på youtube.
Citera
2026-07-05, 22:33
Medlem
Sinnerstens avatar
Jag tycker sånt här är jättecoolt, frid för själen!

Allt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in