Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Alla är svårslagna, särskilt Bowies magnifika rad 1976-80. Med Pink Floyd (som jag också älskar), skulle jag nog byta ut The Wall mot de båda albumen från 1971/72, Meddle och Obscured by Clouds. Är inte så förtjust i The Wall, tycker attt det kändes alltför utdraget, med en för "torr" ljudbild och ofta utan den rent musikaliska spänning som var så närvarande på deras tidigare album under hela 70-talet.
Yes, Genesis och Pink Floyd 1970-77 (fram t o m det lysande livealbumet Seconds Out) - det är tre "album runs" som har haft ett väldigt inflytande på hur jag uppfattar musik och lyssnar på musik.
Tänkte inte på Genesis men även de har ju ett antal album efter varandra som är deras bästa, samma sak med gamla sångaren Peter Gabriel, album 1, 2, 3, 4 och So är ju bland de bästa albumen någonsin.
Ang The Wall, håller med om att de tidigare är bättre men det räcker egentligen med run like hell, hey you och sist men inte minst Comfortably numb för att albumet ska vara ett av de bästa i musikhistorien.
Även Kraftwerk hade ju extremt flyt när de gjorde Trans europe express, Man machine och Computer world.
70-talet och första halvan av 80-talet var en riktig guldålder musikaliskt sett.