Citat:
Ursprungligen postat av
caca
Däremot anser jag du har fel att aktien minskar efter utdelning, aktiers värde styrs av marknaden, prognoser etc och det finns massor med aktier som efter utdelning inte sjunkit motsvarande just pga positiva prognoser på bolagsstämman. Ex Nordea för 2 år sen.
Tittade på Nordea 22 mars 2024, antar att det är den utdelningen du menar. Den gick mycket riktigt upp efter utdelningen, för att vara nere under tre månader senare.
Är utdelningsdagen grafen berättar dagen då utdelningen skedde, eller x-dagen?
X-dagen är den viktiga dagen, det är då man ska äga aktien för att få del av utdelningen. Om aktien sjunker eller ökar samma dag eller dagarna efter själva utbetalningen av utdelningen är oviktigt.
Sedan är det såklart så att det inte finns något unikt i just utdelningsaktier, i så fall är alla i världen som har andra aktier rena idioter. Och det är knappast sannolikt. Jag har själv en mix, men jag tittar aldrig på utdelning eller inte när jag köper, det finns andra siffror som är viktigare.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5249/nordea-bank (klicka inställningar för att få fram utdelningar)
Edit: Det verkar som markeringen för utdelning är just x-dagen.
Vad tusan behöver jag för att kunna få fram mer detaljerade grafer och information?