2026-07-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hur gör man när man lever över sina tillgångar?

Borde väl innebära att man har negativa nettotillgångar.

Men det är bara studerande som har. Och några år efter examen.
Studielån är ungefär det enda sättet att ha negativa nettotillgångar.

Finns väl massor av sätt att låna så man får negativ nettotillgång?

Tex:
Köpt resor
Spelat upp pengarna.
Bränt dem på fest, kläder och taxiresor.
Övrigt valfritt inköp av prylar som inte har nått andrahandsvärde

Eller missförstår jag dig helt vad nu menar med nettoförmögenhet?
Citera
2026-07-09, 00:51
Medlem
Brallkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att ta lån för att handla en bostad, en bil eller kanske aktier, behöver inte innebära att man lever över sina tillgångar.

Sedan, är svenskar värre än andra att leva över sina tillgångar?

Skuldsätter man sig för en lång tid framöver så lever man faktiskt över sina tillgångar. Sen kan jag förstå att folk tar lån till en bostad eller bil, men dock inte aktier. Vad är det som säger att de kommer bli något värda i framtiden?
Citera
2026-07-09, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Skuldsätter man sig för en lång tid framöver så lever man faktiskt över sina tillgångar. Sen kan jag förstå att folk tar lån till en bostad eller bil, men dock inte aktier. Vad är det som säger att de kommer bli något värda i framtiden?
Även om aktierna inte är värda något i framtiden, det kan för övrigt även hända även med en bostad, och för bilen är det snarare troligt, så behöver lån i sig inte innebära att man lever över sina tillgångar. Om du däremot dör och lånet inte kan regleras, då har du levt över dina tillgångar. Men även det kan vara fiffigt i vissa fall.

Lån generellt innebär dock inte att man lever över sina tillgångar. Många verkar tro att lån automatiskt är något dåligt, så är det inte alls. Jag har varit belånad de senaste fyrtio åren. Jag kan betala tillbaka vilken dag som helst - Men jag har kvar lånet av flera anledningar.

Det känns dock som att det mer skulle bli en blogg om jag skulle börja berätta om alla anledningar och om olika tider i ens liv och vad som är fördelaktigt då med mera, så jag hoppar det. Men ta till dig att lån kan vara en affärsöverkommelse som både du och banken kan tjäna på.

Däremot avråder jag i nästan samtliga fall från att ta sms-lån eller andra blancolån för ren konsumtion.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-09 kl. 03:19.
Citera
2026-07-09, 07:54
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Du säger att du lever på utdelning men har inte högre kunskap än så här.....Utdelning tas i från bolagets kassa och aktien minskar motsvarande när den avskiljs för att återhämta sej i takt med att kassan återställs. Med din logik, varför nöja sej med 51k? Varför inte leta upp nåt bolag som delar ut 17-18% då kan man ju ta ut 120 per månad. Att utdelningen måste sänkas framöver och att värdet på portföljen sjunker som en sten gör ju inget enligt dej.
Säger ej att jag lever på 51k utan jag tipsade TS om att den kunde få mer än 20k i månaden.

Däremot anser jag du har fel att aktien minskar efter utdelning, aktiers värde styrs av marknaden, prognoser etc och det finns massor med aktier som efter utdelning inte sjunkit motsvarande just pga positiva prognoser på bolagsstämman. Ex Nordea för 2 år sen.
Citera
2026-07-09, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Däremot anser jag du har fel att aktien minskar efter utdelning, aktiers värde styrs av marknaden, prognoser etc och det finns massor med aktier som efter utdelning inte sjunkit motsvarande just pga positiva prognoser på bolagsstämman. Ex Nordea för 2 år sen.
Tittade på Nordea 22 mars 2024, antar att det är den utdelningen du menar. Den gick mycket riktigt upp efter utdelningen, för att vara nere under tre månader senare.

Är utdelningsdagen grafen berättar dagen då utdelningen skedde, eller x-dagen?

X-dagen är den viktiga dagen, det är då man ska äga aktien för att få del av utdelningen. Om aktien sjunker eller ökar samma dag eller dagarna efter själva utbetalningen av utdelningen är oviktigt.

Sedan är det såklart så att det inte finns något unikt i just utdelningsaktier, i så fall är alla i världen som har andra aktier rena idioter. Och det är knappast sannolikt. Jag har själv en mix, men jag tittar aldrig på utdelning eller inte när jag köper, det finns andra siffror som är viktigare.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5249/nordea-bank (klicka inställningar för att få fram utdelningar)

Edit: Det verkar som markeringen för utdelning är just x-dagen.

Vad tusan behöver jag för att kunna få fram mer detaljerade grafer och information?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-09 kl. 08:21.
Citera
Igår, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Finns väl massor av sätt att låna så man får negativ nettotillgång?

Tex:
Köpt resor
Spelat upp pengarna.
Bränt dem på fest, kläder och taxiresor.
Övrigt valfritt inköp av prylar som inte har nått andrahandsvärde

Eller missförstår jag dig helt vad nu menar med nettoförmögenhet?
Jag tror att du nog missförstår negativa nettotillgångar.

Det är att skulder är större än tillgångar.

Studerande kan ha det, för de får studielån utan att ha tillgångar. Sedan amorteras de när de börjar arbeta och så sparar de ihop så de hamnar på plus.

Banker går inte med på att låna ut så man hamnar på minus.

Möjligen SMS lån då, men det är så lite att det kan försummas.
Citera
Igår, 15:40
Medlem
Citat:
Skuldsätter man sig för en lång tid framöver så lever man faktiskt över sina tillgångar.
Nja, för att leva över sina tillgångar behöver man ha skulder som är större än tillgångarna.

Och det är just studerande som klarar den manövern. Annars är det ganska svårt att hamna där.

Citat:
Sen kan jag förstå att folk tar lån till en bostad eller bil, men dock inte aktier. Vad är det som säger att de kommer bli något värda i framtiden?
Om du lånar lite och köper andelar i en global indexfond så borde det vara ganska säkert. Långivarna begränsar pantens storlek där.
För att det skall gå illa så måste det gå riktigt illa för hela jordens näringsliv. Och sker det lär man ha problem att ens överleva.
Citera
Idag, 02:42
Medlem
Citat:

Studerande kan ha det, för de får studielån utan att ha tillgångar. Sedan amorteras de när de börjar arbeta och så sparar de ihop så de hamnar på plus.

Då förstod jag dig rätt.
Citera
Idag, 09:23
Medlem
Citat:

Säg att man bor i hyresrätt, med hygglig inkomst på 50-60k, men utan bil, inga summor sparade utan man lever upp sin lön efterhand. Kanske sparar lite till nån semesterresa men inget långvarigt.

Inga som helst problem då att låna 500k som ett blancolån på banken. Man får pengarna samma dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in