Igår, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du har fått en varning för brott mot 0.01. Rubrik.
Ämne: Varför kan inte Tidelaget stifta lagar som folk?
Citat:
Ok, så nu har vi fått en lag som tvingar vissa att ta emot kontanter. Det är väl bra i och för sig.

Men:
- Lagen gäller bara livsmedelsbutiker och apotek, och även med vissa undantag. Inga andra butiker, och inte ens myndigheter.
- Det finns ingen tillsynsmyndighet för det hela. Om någon bryter mot det så finns det inga straff för det och inte ens en myndighet att anmäla till.

Prop: https://www.regeringen.se/contentassets/b1e46624a5d84ef59283bdfd7646cd44/atgarder-for-att-starka-kontanternas-funktionssatt-prop.-202526199.pdf
Artikel: https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1486389-har-ar-sveriges-nya-kontantlag-borjar-galla-1-juli-2026

Tydligen har flera remissinstanser, inklusive lagrådet, varit negativt inställa, och det här med att Tidelaget skiter i vad remissinstanserna säger verkar ju vara ett mönster. Alltså, vad håller de på med? Varför är de så dåliga på att stifta lagar?

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk
Allvar? En varning bara för ett e istället för ett ö?

Har inte fått svar på det här efter 24h, vilket inte förvånar mig speciellt med Meiji.

Visst, jag fattar det där med att rubriker inte ska vara vilseledande och så. Jag skrev Tidelaget istället för Tidölaget. Här vill jag dock påpeka att redan Tidölaget (som Meiji ändrade till) redan från början är ett öknamn som anspelar på att det låter som Tidelaget. Det öknamnet är etablerat, och även att det anspelar på just tidelag. Tycker en varning här är helt omotiverad.
Citera
Igår, 14:00
Medlem
franges avatar
Nej, varningen är helt korrekt. Skyll dig själv.
Citera
Igår, 14:02
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Nu handlade inte tråden om tidelag som är könsumgänge mellan människa och djur.

Citat:
En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om. Är startinlägget huvudsakligen en fråga ska rubriken sluta med ett frågetecken.

Citera
Igår, 14:33
Moderator
Maviels avatar
I trådstarten kan du skriva det där, men i rubriken går det inte an.
Citera
Igår, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
I trådstarten kan du skriva det där, men i rubriken går det inte an.
Att man ändrar det kan jag köpa, men jag tycker en varning är kraftigt överdrivet i det här fallet. Trots allt så är det ju välkänt att Tidölaget anspelar på just Tidelag, och i sitt sammanhang borde det inte orsaka någon förvirring för en normalintelligent.

Om varningen handlar om att rubriken ska vara "neutral" så borde inte öknamnet Tidölaget heller vara godkänt då det är ett öknamn från första början.
Citera
Igår, 14:45
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Att man ändrar det kan jag köpa, men jag tycker en varning är kraftigt överdrivet i det här fallet. Trots allt så är det ju välkänt att Tidölaget anspelar på just Tidelag, och i sitt sammanhang borde det inte orsaka någon förvirring för en normalintelligent.

Om varningen handlar om att rubriken ska vara "neutral" så borde inte öknamnet Tidölaget heller vara godkänt då det är ett öknamn från första början.

Det finns utrymme i regeln för att varna för rubrik. Nu känner jag inte till din historik med rubriker. Det kan ju vara så också att flera av dina rubriker ändrats tidigare, och därför fick du en varning för att ändra dina rubriksättningar?
Citera
Igår, 14:55
Medlem
Det finns massor av felstavningar i rubriker, så frågan är om det enbart är vissa felstavningar som inte tillåts?

Angående det här fallet så ser det ut som att varningen delades ut inom en timme efter trådstarten.

Det kan röra sig om en ren felstavning, så man bör i alla fall få en chans att rätta till detta.

En varning bör inte delas ut inom 60 minuter när inlägget fortfarande kan redigeras.
Citera
Igår, 15:13
Medlem
grodanskurts avatar
Usch, vilken hemsk människa Meiji är. En riktig koncentrationslägervaktspersonlighet.
Citera
Igår, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det finns massor av felstavningar i rubriker, så frågan är om det enbart är vissa felstavningar som inte tillåts?

Angående det här fallet så ser det ut som att varningen delades ut inom en timme efter trådstarten.

Det kan röra sig om en ren felstavning, så man bör i alla fall få en chans att rätta till detta.

En varning bör inte delas ut inom 60 minuter när inlägget fortfarande kan redigeras.
Jo lite så. Faktiskt ville min telefon till och med autocorrecta till just tidelaget när jag testade det där skoja skull. Men jag skrev på datorn så det beror inte på autocorrect i det här fallet. Å andra sidan var det inget medvetet heller.

Och en ren felstavning bör i normalfallet inte ge någon varning alls. Den ska bara fixas.

Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Usch, vilken hemsk människa Meiji är. En riktig koncentrationslägervaktspersonlighet.
Instämmer. Utan tvekan den moderator jag har absolut minst respekt för. Baserat på diskussioner med muppen skulle det inte förvåna mig om det är personligt eller politisk bias.
Citera
Igår, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det finns utrymme i regeln för att varna för rubrik. Nu känner jag inte till din historik med rubriker. Det kan ju vara så också att flera av dina rubriker ändrats tidigare, och därför fick du en varning för att ändra dina rubriksättningar?
Ingen aning alls. Tror inte det. Har iaf inte fått en varning för det.

Kunde inte hitta någon ändrad rubrik alls bland mina trådar vid en snabb titt. Har däremot rapporterat många som varit rena lögner där det som påstås i rubriken fullständigt saknar stöd i länken
Senast redigerad av KamerunHunter Igår kl. 16:50.
Citera
Igår, 17:00
Medlem
Varning för en felstavning? Kom igen nu... Om man går igenom rubrikerna i Politik: inrikes med underforum kan man lätt få för sig att det långtifrån är alla knasiga, vinklade, felaktiga och felstavade rubriker som korrigeras.
Citera
Igår, 19:42
Medlem
Meiji brukar varna ganska random om man skriver något kritiskt om "högern", han är stenhård när det kommer till sånt och det finns väl klagomålstrådar sedan tidigare kring huruvida han modererar genom ett politiskt filter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in