Citat:
Nä det är klart det inte finns någon fast kostnad, eller tidsgräns. The sky is the limit. Titta bara på Star Citizen.
Du drömmer. Utvecklingskostnad har inget fast pris, utan handlar mest om dina egna drömmar om att det borde släppas under din egna livstid. Vem har sagt att vi borde pressa fram utvecklingen av iden och att allt måste göras pang bom? Klart som fan saker kostar pengar om det ska pressas fram och sugas ut ifrån. Ge spelet ett spann över årtionden. Kan man skapa No Man's Sky, som förövrigt var ett floppspel, men som i själva grundtanken var någonting helt makabert, borde denna ide inte alls vara särskilt knepig att få ihop.
Sen har du bara rakt av fel när du säger att "det bara handlar om dina egna drömmar", etc. Det låter bara så infantilt och naivt. Som ett barn, igen. Vadå ska man bortse från det faktum att folk har familjer och kostnader? Tänker du att spelet ska utvecklas ideellt? Att hundra- eller tusentals personer ska sitta och göra det här gratis pga att de är så otroligt passionerade? Vad ska de leva av? Är inte deras tid värt något?
Hur många människor tror du är villig att påbörja utvecklingen av ett ultraambitiöst Titanic-spel där man utgår från att "spelet kanske inte släpps under deras livstid"? Tror du människor är robotar eller att vi lever i en utopi?
Jag fattat inte riktigt hur du menar när du verkar hävda att spel kostar mer om man påskyndar utvecklingen. Ja kanske om man tvingas betala ut mycket övertid pga crunch, men det är inget jag utgår från. Jag menar om en person utför ett arbete på 100 dagar eller om 10 personer utför det på 10 dagar spelar ju ingen större roll. Du betalar ju ändå för samma mantimmar i slutändan.
Förstår inte heller jämförelsen med NMS. Syftar du på spelets storlek? Spelvärlden i NMS är ju slumpgenererad så den är så nära oändlig som man kan komma. Men med slumpgenererat innehåll får du offra annat i utbyte. Många tror att en oändligt stor slumpmässigt genererad värld ger maximal variation. Vad man istället får är motsatsen. Vart du än åker i universumet så kommer spelet se ut och kännas likadant. Jämför man två planeter kan de förvisso ha olika geografi och färgschema, men tar du ett kluster på 10-20 solsystem i ena änden av galaxen och jämför med ett lika stort kluster i andra änden så kommer det vara mer eller mindre samma sak.
NMS är ett skämt i jämförelse med det du föreslår.
Det enda sättet att få till något som öht är i närheten av det du föreslår är ifall AI-tekniken blir så pass avancerad att den kan skapa innehåll på sekunder som för en människa hade tagit dagar.
Jag menar det stora problemet med din idé är att du utgår från att det är möjligt att ha över 2000 spelbara karaktärer som inte bara skiljer sig åt utseendemässigt. Att alla dessa karaktärer ska ha olika aktiviteter, förutsättningar och gameplay. Det är som att säga "jag vill ha Red Dead Redemption 2, men man ska kunna spela som vilken NPC som helst i spelet och varje karaktär ska ha sin egen storykampanj". Inte ens RDR2 har så många NPCs som du föreslår för ditt spel.
Ovanpå detta vill du dessutom ha avancerad fysik, med vatten som forsar in genom utrymmen, och jag antar att vattnet även ska påverka föremål i omgivningen och dra med sig det och skapa turbulens och yada yada. Det här är något som inte har gjorts än för det kräver något enormt med systemresurser.