Citat:
Ursprungligen postat av
Revej
Jo Paraguay fulspelade en del.
Men jag köper inte resonemanget fullt ut som den svenska studion summerar även om det kanske är så reglerna idag tolkas.
Då fransoserna filmar så som de görz exempelvis den så kallade "röda kort-situationen" och många andra liknande händelser så gör de sig också skyldiga till regelbrott som ska bestraffas med röda och fula kort.
Så har det alltid varit och med all respekt Bojan & co detta är vad som verkligen skaver i mina ögon, inte att man får en liten spark på sitt benskydd eller hand i sitt ansikte, Frankrike gjorde garanterat samma mot paraguyanerna men då inte la sig och grät som om de vore döende så syns det inte på samma sätt.
Så ja, han gör ett fulspel mot Mbappe och lyckas få handen i ansiktet då Mbappe bromsar in. Gult kort. Och Mpabbe överdriver det hela x1000. Också gult kort. Därav är det korrekt att inte blåsa eller granska då dessa situationer tar ut varandra.
Någon sparkar en fransman (Mbappe?) väldigt löst på hans beskydd i frustration och ilska?
Ja, det kan vara gult kort.
Men den showen fransosen lägger till skulle jag tycka är rött kort, han beter sig som att benet blev kapat vid ljumsken fast det inte kändes något alls.
Så jag tycker domaren gjorde en stabil insats och hade hoppats fler kunde läsa av så som han gjorde.
Överdriv/filma och detta straffar sig på så vis att det inte blir någon frispark.
På det hela en rättvis match, jag tyckte tilläggsminuterna var lite konstiga, till synes till Paraguays fördel men om det nu var fyrtio grader varmt känns det kanske vettigt att man la på allt i andra halvlek, även om jag inte hört om att man gör så tidigare.
Med Paraguays försvar och Sveriges anfall hade vi nog kunnat få grodätarna på fall.
Jag tror däremot att Marocko mot alla odds kommer slå ut Frankrike.
Så är det. Paraguay spelar på det sättet, det är skälet till att de släppte in 5 mål på 18 VM-kvalmatcher.
Sverige kanske hellre spelar optimistiskt och naivt och släpper in 30 mål om de skulle spela motsvarande 18 matcher, i inbillningen att man nog kan kompensera genom att också ständigt göra flera mål. Paraguay har spelat så här de tidigare fyra matcherna i detta VM, mest spektakulärt när de höll ett mediokert Tyskland till 1-1 och vann på straffar. Det handlar om ett välorganiserat, rutinerat, samspelt försvar som läser spelet väl, täcker upp för varandra, föregriper centrala inspel och håller farorna på distans. De lockade Koné att ta flera dödsdömda distansskott. Försvarsspelarna är kuggar, inga i sig fenomenala spelare men grundligt skolade i det gamla sydamerikanska klubblagsspelet som man fortfarande ofta kan se det manifesteras i deras Champions League, Copa Libertadores. Det handlar om ett rituellt, tribalistiskt territorialkrig, cyniskt, mycket vaksamt, där man ändå intensivt försöker undvika att gå över gränsen och exempelvis dra på sig farliga frisparkar eller onödiga gula kort.