2026-07-04, 22:48
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag köpte mig nyligen en entrecote från Uruguay. Ojojoj, vilket bra kött. Djup smak, mör som bara den. Grass-fed och inget antibiotika skit. Det är tredje gången jag köper kött från Uruguay och jag har aldrig blivit besviken, tvärtom, faktiskt extremt nöjd.

Men det finns många länder som har kor och säljer nötkött till/inom EU.

Exempelvis USA, Australien, Brasilien, Japan, Polen, Finland, Tyskland, Irland, Sverige, Spanien, Frankrike. Jag har dock aldrig sett kött från Italien?

Jag har provat japanskt kött några gånger och det är alldeles för överhypat. Det är inte särskilt gott med Wagyu A5. En liten bit kanske kan slinka ner, men inget man vill goffa sig i.

Även Spanien har fint kött. Rubia Gallega hängmörat är riktigt dunder.

Mjölkko från Finland är oxå ett mycket bra kött.

Premium kött från Frankrike och Polen är även det gott.

Av det kött jag provat från USA och Australien är det inte värt tycker jag. Man får för mycket klimatångest för att det ska vara värt det i relation till smak.

Irland, Tyskland och Brasilien brukar vara ganska dålig kvalitet. Iaf det man får tag i i svenska butiker.

Svenskt kött kan vara bra. Det kan oxå vara dåligt och man märker att uppfödningsförhållanden och slakten varit dålig.

Min topp-lista av länder som har bäst kött:
Uruguay
Spanien
Finland

Vilket land tycker ni producerar bäst nötkött?

Sverige har minst antibiotika
Citera
Igår, 00:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Tror inte bönderna i argentina vars barn fått massa sjukdomar och de själva fått cancer och annat vars grundvatten är totalförstört håller med ignoranta personer som dig som inte lever i verkligheten.

Tror heller inte alla vars liv nu är föstörda i usa,mexiko osv med massa sjukdomar pga gmo hormonkött och den skitiga genmanipulerade majssirapen håller med dig heller.

Gå och utbilda dig i riktiga livet istället för att jämnt ha skygglapparna på dina ögon som nån vänsterfeminist och sluta spotta på vanliga människor som blir sjuka pga sån ignorans du har och sluta snacka strunt som du brukar göra.
Du brukar vara vettig med din kritik mot bankmaffian men GMO i sig är inte giftigt. Till och med de vänstertokar som från början började korståget mot GMO har själva sedan de lyckades få det "brännmärkt" erkänt att det kanske var det dummaste de gjort i sitt liv. Att de sprutar i en massa skit eller matar de med annat skräp kan säkert ske men sedan ska man komma ihåg att Nötkött är vad Argentina är byggt på, det är en av deras stora näringar och ALLA grillar kött hela tiden. De tycks överleva ganska bra. Eller skulle du fråga efter Svensk kött i Buenos Aires?
Citera
Igår, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Du brukar vara vettig med din kritik mot bankmaffian men GMO i sig är inte giftigt. Till och med de vänstertokar som från början började korståget mot GMO har själva sedan de lyckades få det "brännmärkt" erkänt att det kanske var det dummaste de gjort i sitt liv. Att de sprutar i en massa skit eller matar de med annat skräp kan säkert ske men sedan ska man komma ihåg att Nötkött är vad Argentina är byggt på, det är en av deras stora näringar och ALLA grillar kött hela tiden. De tycks överleva ganska bra. Eller skulle du fråga efter Svensk kött i Buenos Aires?

Det påverkar det argentinska köttet fast du inte fattar det när korna betar och får i sig giftigt vatten eller besprutade grödor + antibiotika på det.

Det är pga gmo odling de måste spruta mer roundup och förorena vår mat och grundvatten med glyfosat som stannar i kroppen och mer gifter i indien pga av att skadedjuren blev resistenta efter att de lurades börja odla skiten pga amerikanerna som mutade personer vid indiska myndigheter och politiker att tillåta skiten.

Det är rent av fräckt att säga vad du just sa mot de familjer i indien som förlorade sin familjeförsörjare efter att ha lurats att börja odla gmo skiten.
Eller visste du verkligen inte det?? trots att det är allmänt känt sen 10år.

Över 100000 gmo odlare gjorde självmord i indien då skadedjuren slutade dö och de blev kvar med skulder till lånehajar så de dricker bekämpningsmedlen ofta med familjen bredvid i huset.

Är också riktigt fräckt att säga att gmo är bra och ofarligt efter vad jag förklarade innan om farmare i argentina.

missbildningar och cancer har exploderat i gmo odlingsområdena i argentina när de började odla skiten och dessutom servera giftet i restauranger och i skolan.
10åringar som har inkontinens och hjärtproblem och missbildningar och du sitter i ditt trygga hem och snackar skit om att gmo minsann är bra för det lärde du dig i skolan eller fake news media online sponsrat av det drt mest utbredda giftföretaget i världen monsanto.

https://www.youtube.com/watch?v=RR5UR7plRjg
Senast redigerad av Blatteman Igår kl. 01:12.
Citera
Igår, 01:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Var köper du nötkött från Uruguay? Det är inget jag sett i de matbutiker jag handlar på, skitkött från Brasilien har jag ätit, det avslöjades ju dessutom att de i Brasilien kunde ha marinerat köttet i något cancerframkallande för att försöka förbättra köttet.

Undrar också i vilka matbutiker du kan köpa finskt nötkött? Att resa till Finland för att köpa middag är inget alternativ.

Jag grillade en ryggbiff från uruguay senast idag. Inköpt i charken på Ica Maxi och smakade förträffligt.
Jag brukar köpa svenskt men denna gång testade jag annat då den svenska hade en fettkappa som nästan var större än hela köttbiten.

Aldrig testat wagu eller kobe men tror inte heller mina grillkunskaper är bra nig för att få dem perfekta.

Många pratar entrecote men tycker den ofta blir för mycke senor även om man köper finare bitar. Tycker nog ryggbiffen eller oxfilén är den bästa biten. Oxfilén kör jag alltid i stekpannan av anledningen tidigare, inte tillräckligt bra på att grilla.
Citera
Igår, 01:56
Medlem
Queutards avatar
Brasiliansk entrecôte smakar mumma.
Citera
Igår, 02:19
Medlem
Såg en dokumentär om uppfödning av kor. I dokumentären intervjuade dom uppfödare från olika delar av världen
, bland annat enn fransk uppfödare. Väldigt intressant dokumentär. Fransmannen sa att det bästa köttet kommer från england.
Citera
Igår, 03:06
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Det påverkar det argentinska köttet fast du inte fattar det när korna betar och får i sig giftigt vatten eller besprutade grödor + antibiotika på det.

Det är pga gmo odling de måste spruta mer roundup och förorena vår mat och grundvatten med glyfosat som stannar i kroppen och mer gifter i indien pga av att skadedjuren blev resistenta efter att de lurades börja odla skiten pga amerikanerna som mutade personer vid indiska myndigheter och politiker att tillåta skiten.

Det är rent av fräckt att säga vad du just sa mot de familjer i indien som förlorade sin familjeförsörjare efter att ha lurats att börja odla gmo skiten.
Eller visste du verkligen inte det?? trots att det är allmänt känt sen 10år.

Över 100000 gmo odlare gjorde självmord i indien då skadedjuren slutade dö och de blev kvar med skulder till lånehajar så de dricker bekämpningsmedlen ofta med familjen bredvid i huset.

Är också riktigt fräckt att säga att gmo är bra och ofarligt efter vad jag förklarade innan om farmare i argentina.

missbildningar och cancer har exploderat i gmo odlingsområdena i argentina när de började odla skiten och dessutom servera giftet i restauranger och i skolan.
10åringar som har inkontinens och hjärtproblem och missbildningar och du sitter i ditt trygga hem och snackar skit om att gmo minsann är bra för det lärde du dig i skolan eller fake news media online sponsrat av det drt mest utbredda giftföretaget i världen monsanto.

https://www.youtube.com/watch?v=RR5UR7plRjg
Då ber jag om ursäkt, GMO is sig är inte farligt men visst allt runtomkring om det behövs besprutas med annat osv kan ju givetvis vara det. Det säger jag inte och om nåt medel inte funkar mot skadedjur måste man ju fixa nåt annat, men fattar att det är svårt för Indiska halvt livegna bönder att fixa. Jag snackar mer på storskarlig nivå, inte vad privata småbruk i tredje världen gör. Skulle vi odla GMO här skulle det gå alldeles utmärkt. Det var mer det jag ville få fram. Sen verkar du generellt ha lite väl mycket bekymmer med alla former av medel. Visst, du lär säkert leva några åt extra men förstår inte hur du orkar oroa dig så mycket. Ät det som är gott, kroppen lär säga till om det inte är bra. Åtminstone i Sverige, snudd på inget som kommer in här är giftigt.
Citera
Igår, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Då ber jag om ursäkt, GMO is sig är inte farligt men visst allt runtomkring om det behövs besprutas med annat osv kan ju givetvis vara det. Det säger jag inte och om nåt medel inte funkar mot skadedjur måste man ju fixa nåt annat, men fattar att det är svårt för Indiska halvt livegna bönder att fixa. Jag snackar mer på storskarlig nivå, inte vad privata småbruk i tredje världen gör. Skulle vi odla GMO här skulle det gå alldeles utmärkt. Det var mer det jag ville få fram. Sen verkar du generellt ha lite väl mycket bekymmer med alla former av medel. Visst, du lär säkert leva några åt extra men förstår inte hur du orkar oroa dig så mycket. Ät det som är gott, kroppen lär säga till om det inte är bra. Åtminstone i Sverige, snudd på inget som kommer in här är giftigt.

Jag antar att du räknar argentina som tredje världen land också med andra ord.
Väldigt mycket som kommer in i sverige är förövrigt fullt med gifter.

Det är bara att gå in på närmaste ica eller närmaste importbutik eller närmaste subway för att hitta giftiga produkter.

Massor med gift och antibiotikakött + giftiga grönsaker och frukter importeras.
Ännu mer gifter från utomeuropeisk import.

Du samlar på dig gifter i kroppen och får sen onödiga sjukdomar under livet och får äta mer mediciner senare.

Men visst om du inte tycker att du förtjänar att äta ogiftig mat så köp vadsomhelst.
Citera
Igår, 03:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Jag antar att du räknar argentina som tredje världen land också med andra ord.
Väldigt mycket som kommer in i sverige är förövrigt fullt med gifter.

Det är bara att gå in på närmaste ica eller närmaste importbutik eller närmaste subway för att hitta giftiga produkter.

Massor med gift och antibiotikakött + giftiga grönsaker och frukter importeras.
Ännu mer gifter från utomeuropeisk import.

Du samlar på dig gifter i kroppen och får sen onödiga sjukdomar under livet och får äta mer mediciner senare.

Men visst om du inte tycker att du förtjänar att äta ogiftig mat så köp vadsomhelst.
Tror vi får säga att vi set olika saker som giftiga. Hoppas du inte äter något någonannanstans i resten av världen. De lever ändå ungefär lika länge btw. Problemet med antibiotika är globalt så visst, det är bra om vi äter mindre, men blir bakterierna antibiotikaresistenta där blir de det här också så det skulle jag hellre fokusera på än typ klimattjaffset. Antibiotikan kan bli lika allvarlig som digerdöden om vi har oflyt.

I övrigt önskar jag dig allt gott, älskar dina posts här på flashback. Och förlåt aldrig bankerna och ta tillbaka kontanterna till folket!
Citera
Igår, 03:45
Medlem
Världens bästa nötkött kan köpas från JN Meat International i Danmark. Köttet från JN Meat har blivit utsett till världens bästa fyra gånger – senast 2025. Det vinnande nötköttet kommer från Finland:

JN Meat International har återigen vunnit en världsmästerskapstitel i World Steak Challenge, som avgjordes vid en storslagen prisutdelning i London. Det här är fjärde gången som Slagelse-företaget, lett av grundaren och köttsommelieren John Sashi, har fått ett erkännande i det prestigefyllda världsmästerskapet.

De har tidigare vunnit 2018, 2019 och 2021 – och nu har JN Meat International återigen säkrat en titel i den prestigefyllda World Steak Challenge. Bland mer än 300 utmärkelser i tävlingen, som hyllar och erkänner världens mest skickliga och passionerade köttproducenter, hittade Slagelse-företaget vägen till toppen för fjärde gången och säkrade en av endast sju titlar i den absoluta toppkategorin för världens bästa styckningsdelar, World's Best Grass-Fed Fillet – världens bästa gräsbetade oxfilé.

Köttet bedömdes traditionellt utifrån smak, saftighet, mörhet och utseende av en jury bestående av mer än 60 oberoende experter, inklusive den irländska TV-kocken Richie Wilson och den grekisk-engelska köksmästaren på Heliot Steak House i London, Ioannis Grammenos. Den omfattande provsmakningen ägde rum i Amsterdam i september, medan titlarna tillkännagavs och delades ut på det exklusiva steakhouset Smith & Wollensky i London den 10 november.

– Jag och hela mitt duktiga team bakom JN Meat International är otroligt stolta över att återigen bli utsedda till världens bästa i vår bransch, nu för fjärde gången. Det är ett bevis på att det hårda arbetet med att ständigt söka och utveckla kött av högsta kvalitet är meningsfullt. Att få erkännandet för att leverera det finaste nötköttet gör all möda värd och stärker bara motivationen att fortsätta, säger John Sashi.

JN Meat International säkrade även andra medaljer vid årets världsmästerskap, inklusive nio guldmedaljer. Det prisbelönta köttet kommer från JN Meat Internationals exklusiva SASHI- och Freygaard-serier, som kommer från finskuppfödda och gräsbetade Ayrshire-nötkreatur.

– Finland erbjuder helt enkelt de bästa förutsättningarna för jordbruk. Här finns lugn och ro, naturen är i balans och många områden är fortfarande imponerande rena och orörda. Det är delvis på grund av dessa optimala förhållanden som nötkreaturen levererar något av världens bästa nötkött, mätt både vad gäller mörhet och smak, förklarar John Sashi, som också kommenterar den globala omställningen som kräver en position bland köttproducenter.

– Fokus flyttas mot något som vi faktiskt redan har fokuserat på i åratal. Liksom de flesta andra producenter som deltar i World Steak Challenge har vi länge haft ambitioner att både erbjuda det bästa nötköttet och samtidigt göra branschen grönare. Jag är övertygad om att både nuvarande och kommande generationer fortfarande kommer att äta nötkött, men kvantiteten kommer att bli mindre – i gengäld kommer kravet på kvalitet att bli ännu större, avslutar John Sashi.

OM JOHN SASHI

Grundaren av JN Meat International, slaktaren och köttsommelieren John Sashi, reser ständigt världen runt för att hitta det allra bästa nötköttet, både vad gäller smak, kvalitet och djurens välfärd. En resa som bland annat har fått dansken att förälska sig i länder som Finland och Argentina. Det är ambitionen att skapa den ultimata upplevelsen för matentusiasten och samtidigt vara den bästa producenten av biffar som har drivit passionen i mer än 45 år.

OM JN MEAT INTERNATIONAL

John Sashi var bara 22 år gammal när han grundade sitt slakteriföretag i Slagelse 1980. Målet då, liksom nu, var att leverera kött i en helt exceptionell klass, och för att stärka den höga kvaliteten började han snart välja ut slaktkroppar på slakterierna och sedan stycka dem själv, vilket blev starten på hans egen styckningsverksamhet. Under fyra decennier har JN Meat International vuxit till att bli ett internationellt företag med leverantörer över hela världen. I Danmark levereras köttet direkt, främst med egna kylbilar, till den danska HORECA-sektorn, stormarknader, slaktare och industri, samtidigt som företaget också har en stor global export. Företaget är fortfarande beläget i Slagelse, där det för närvarande sysselsätter cirka 80 personer.

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14688031/verdens-bedste-oksemorbrad-kommer-nu-fra-slagelse?publisherId=13562941&lang=da
Citera
Igår, 04:56
Medlem
Algjagarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Det handlar inte om "vilket land", utan om hur djuren lever och vad de äter.

I Sverige, Finland och Estland, närmast, finns det gräsbetes- och naturbetesnöt. Dessa djur är utan tvekan det bästa du kan äta ur hälsosynpunkt.

Godast är en smaksak, naturbetesnöt smakar närmare vilt.

Om priset, kolla gårdsbutiker nära dig, kanske på Fb, när du köper av uppfödaren så får du styckat och paketerat som du vill ha det och billigare än i en stormarknad.

Köp lokalt, det kan du påverka, det som är fraktat långväga är oftast ohälsosamt att äta.

Det här kan jag skriva under på. Brukar köpa ett helt eller halvt djur av grannen till ett rabatterat pris i utbyte mot tjänster. Fungerar hur bra som helst så länge man har en rejäl frysbox att slänga ner köttet i.
Smakar också bättre än något som jag köpt i någon affär.
Citera
Igår, 05:02
Medlem
Argentina. Eller Japan om man har råd med Kobe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in