Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Dock finns det i vissa fall undantag från det du skriver, och den som bromsar kan bli helt vållande.
Även om ”grundregeln” vanligen gör att den som kör på bakifrån blir skyldig, så finns det en hel del exempel på att den som bromsar kan få del av skulden, eller hela skulden. Detta får alltså bedömas i varje enskilt fall.
Flera paragrafer i TF kan vara aktuella för att bedöma sådana fall.
Självklart.
Men faktum är att den bakomvarande såg inte ”hindret”.
Anledningen till att man ska hålla avstånd handlar om mångt och mycket om att hinna stanna för det man inte ser och ord står mot ord.
Vi leker med tanken att jag bromsar för en gråsparv och blir baksmälld. Den som körde på mig såg inte mitt hinder. Hade den gjort det så hade den bromsat i tid. Jag kan då välja att ljuga och prata om älgen som valde att kasta i sista sekund. Den som baksmällde kommer självklart hävda att han inte sett en älg lika lite som den sett gråsparven.
Att jag skapar detta exempel beror på att jag för många år sedan var på en semestertripp där vi parkörde och i den andra bilen satt familjens ”har det hjul så är han bäst på allt”. Jag ligger bakom och bromsar på reflex. Detta gör att jag i det närmaste står still medan vi tittat på hur bromsljusen på den framförvarande Opel Kadetten tänds samtidigt som han tvingas till en undanmanöver när ’lgen går upp på vägen.
Man ska hålla avstånd så man kan stanna för hinder på vägen där en bromsande bil räknas som ett hinder.