2026-07-04, 08:15
Medlem
Har ni varit med om något spirituellt eller speciellt?
Är ni särskilda på något sätt?
Händelse(r) som var udda?
Är ni utvalda &/eller annorlunda.
Vad tror ni extra starkt på.
Vad vet ni är sant utan att blanda in tro.
Är ni jättespeciella eller bara lite eller inget alls?

Svarare måste inte nödvändigtvis vara strikt tillhörande till de största eller mindre religionerna eller
någon religion överhuvudtaget. man kan tro och/eller veta utan att tillhöra ett trossamfund.
Citera
2026-07-04, 08:56
Medlem
Nej, har inte varit med om något övernaturligt alls. Jag tror inte på något. Inte på gudar, flygande tefat, spöken eller någor annat som människor har hittat på för att få uppmärksamhet, och som inte kan bevisas.
Citera
2026-07-04, 09:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk

Svarare måste inte nödvändigtvis vara strikt tillhörande till de största eller mindre religionerna eller
någon religion överhuvudtaget. man kan tro och/eller veta utan att tillhöra ett trossamfund.
Vad jag vet (eller förstår) är att de tidigaste berättelserna om Jesus är sanna och att det finns en världslig andemakt som hatar att Jesus ord får spridning. Det finns t.o.m. möjlighet att experimentera med det: var och en kan försöka sprida ord ur Bergspredikan och se vad för typ av motstånd den möter.

Men självklart är alla religioner formade av människor och för människor som något en grupp människor vill ha gemensamt. Religioner har svårt att sprida sanna budskap men kan vara duktiga på att bevara, studera och sprida de nedtecknade orden som ett sakrament, ett sakramentalie eller en ikon.

Jag har varit med om en del andlig manifestation av olika sort, positiva och negativa, men framför allt att Gud sagt: "Dig ska jag kalla för Gustav Adolfs kyrka". Jag är bara speciell på så sätt att jag älskar sanningen och det profetiska budskapet. I övrigt är jag en ganska medioker person med diverse svagheter och tillkortakommanden.
Citera
2026-07-04, 09:41
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk

Religion kan vara något som försöker ändra på en människas sätt att tänka.
Och om man utsätts för kraftig påverkan av vänner eller familj och samtidigt exponeras för tecken man ser i samhället, symboler och händelser mm.
Då kan man överrumplas av en andlig upplevelse.
Synapser öppnas plötsligt och man får en aha-upplevelse som kan tolkas som att den helige ande öppnade ögonen på dig.

Jag talar om egen erfarenhet.
Citera
2026-07-04, 09:46
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Väldigt bra frågor du ställer TS.

Mitt liv blev föralltid förändrat av den upplevelsen och var startskottet på en lång resa som ännu pågår för fullt.

Sökande efter Gud eller med andra ord, det som verkligen är sant för mig.
Vad är det en människa kan veta är sant?

Inte mycket av det som finns utanför dig själv.
Men det inom dig själv. Där kan du hitta sanning.
Citera
2026-07-04, 10:10
Medlem
Allt jag visste som barn har redan hänt och inträffat. Både bra och dåliga saker. Som barn visste jag att jag skulle dö runt 30 åren. Men gick precis förbi spegeln i hallen och kan därför konstatera att jag är ett levande bevis på att jag haft fel hela mitt liv
Efter 30 åren har det varit totalt tomt. Ser inget om framtiden och vet inget om framtiden. Allt är oskrivet numera. En skräck-förtjusning.

Igår morse damp en tavla i golvet så jag väntar besked om att någon gått vidare. Det brukar vara så.
Idag ska jag lyssna på en rosa helikopter wihooo
Citera
2026-07-04, 10:17
Medlem
pn222jws avatar
När jag läste "Himmel och helvete" av Swedenborg fick jag en del spirituella vakendrömmar och liknande. Det var för 35 år sedan. Jag tror faktiskt han var en svensk profet.
Citera
2026-07-04, 10:49
Medlem
Många blandar ihop religion med andlighet.
Gudar finns INTE.
Energier FINNS.
Dels kan de byggas upp innifrån en själv, dels kan de förstärkas av naturen.
T ex leylines, som myror använder för att navigera. Myror och katter gillar där linjerna korsar varanda, medan andra mår dåligt av att vara där mer än kort tid. Därför byggdes hus förr i tiden så korsen hamnade i väggarna så ingen säng hamnade där. Det kan vara orsak till att en del mår dåligt nu för tiden utan att veta varför.

Det finns ännu starkare energipunkter som religioner snodde. Hednaplatser fanns på sådana ställen och sedan byggdes forntida kyrkor på sådana ställen. Naturkrafter kan förstärkas och riktas med en del sorters stenar t ex de i skeppsformation i Anundshög, Västerås.

Ett svenskt par experimenterade i liten skala med kraftrikting i sitt vardagsrum. Frun fick mycket huvudvärk. Sedan kom de på att de inte hade tänkt på att en kraftstråle de hade skapat gick genom väggen och prickade hennes säng.
Citera
2026-07-04, 12:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Nej, har inte varit med om något övernaturligt alls. Jag tror inte på något. Inte på gudar, flygande tefat, spöken eller någor annat som människor har hittat på för att få uppmärksamhet, och som inte kan bevisas.

Hur "vet" du att det inte går att bevisas?
Citera
2026-07-04, 13:14
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag har haft en del övernaturliga upplevelser. Jag har ett andar/siluetter och blivit lindrad mot kronisk värk bland annat. Jag trodde inte på sånt här innan det hände, men nu gör jag ju det, jag måste ju göra det. Och desto mer nyfiken man är, så upplever jag att desto mer verkar ande-världen intressera sig för en och vilja visa tecken och synchronicities.

När det kommer till den spirituella världen så skulle jag säga att ca 50% av allt som sägs och skrivs är helt sant och 50% är påhittat trams av såna som väldigt gärna vill vara mediala eller spirituella coacher. Det är alltså väldigt svart och vitt. Det är därför det är så svårt att navigera kring den världen och veta hur man ska förhålla sig och vad man faktiskt kan tro på. Något att utgå ifrån är att dom som inte verkar besitta någon empati, heller inte kan vara några äkta spirituella vägledare med sanna förmågor på något sätt. Jag skulle säga att samma sak gäller för dom som predikar om Jesus men som saknar empati och därför inte känner det dom säger (inte har kontakt med Jesus på riktigt), utan empati är dom falska profeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in