2026-07-04, 07:25
Bannlyst
Får en invandrare 3 miljoner kr i pension, kostar en invandrare 3 miljoner kr

Vad tycker vi om det?

https://www.dn.se/ekonomi/lurade-till-sig-hundratusentals-kronor-sa-gar-fusket-till/

Citat:
Det kom att dröja till 2024 innan Migrationsverket kunde slå fast att kvinnan inte hade någon adress i Sverige över huvudtaget sedan den 12 januari 2023. Hennes permanenta uppehållstillstånd återkallades.

Pensionsmyndigheten inledde en utredning som landade i ett återkrav på 656 000 kronor och en polisanmälan. Kvinnan hade fått 18 866 kronor i månaden utan att ha rätt till det.

Genom upptäckten förhindrade Pensionsmyndigheten att ytterligare 3,1 miljoner kronor betalades ut.

Citat:
Efter att man börjat ställa frågor till mannen lämnade han Sverige för Rumänien, utan att meddela vare sig Skatteverket eller Pensionsmyndigheten.

Utredningen resulterade i en polisanmälan och återkrav på 109 000 kronor. Personen i fråga fick också 4 900 kronor i månaden i garantipension, vilket stoppades.

Genom upptäckten förhindrade Pensionsmyndigheten att ytterligare 2,8 miljoner kronor betalades ut.
Citera
2026-07-04, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenneviking

Vad tycker vi om det?

https://www.dn.se/ekonomi/lurade-till-sig-hundratusentals-kronor-sa-gar-fusket-till/
Det är naturligtvis inte okej, men hur fick du det till tre miljoner? Det betalades ju inte ut.

Det är väl toppen att pensionsmyndigheten jobbar på. Eller hur!
Citera
2026-07-04, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Det är naturligtvis inte okej, men hur fick du det till tre miljoner? Det betalades ju inte ut.

Det är väl toppen att pensionsmyndigheten jobbar på. Eller hur!

Skrev invandrare som får, nu tar man bara upp exempel på pension som förhindrades att betalas ut
Citera
2026-07-04, 07:43
Medlem
Citat:
Skrev invandrare som får, nu tar man bara upp exempel på pension som förhindrades att betalas ut
Nu fick väl ändå inte dessa tre miljoner.
Citera
2026-07-04, 07:48
Medlem
Enda fördel med invandring är att dom hjäler en att se luckorna i systemet, jag har börja använda systemet mycket mer sista tiden, som detta med dessa hade lämna landet, hur svårt en myndighet har att hitta igen en förövare som använder systemet, man har ingen uppenbar adress i landet, om det ska vara så svårt hur ska man då kunna förhindra en vanlig svenne som använder systemet som jag börjat göra, lite sämre hälsa, är enskildföretagare, försäkingskassan betalar sjukpenning även över helgen o över högtider, som nu i midsommar var jag sjukskriven, visst jag kunde ta en öl o vara med på firandet, men jag var lite för sjuk för att kunna jobba, dvs linjen är hårfin men systemet ger mig den rätten o få sjukpenning, visst jag skulle ändå vara ledig, men varför vara ledig när man kan vara sjuk o få betlat via FK? det är vad invandringen lärt mig, släpp moralen, ta det du kan.
Senast redigerad av hjorten16 2026-07-04 kl. 07:51.
Citera
2026-07-04, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Nu fick väl ändå inte dessa tre miljoner.

För dom försökte fuska till sig, och det står förhindrat utbelaning

Då betyder det att andra invandrare som inte fuskar får 3 miljoner kr i pension
Citera
2026-07-04, 09:19
Medlem
Citat:
För dom försökte fuska till sig, och det står förhindrat utbelaning

Då betyder det att andra invandrare som inte fuskar får 3 miljoner kr i pension
Okej. Antar du är ett matematiskt geni som kommit fram till det.
Citera
2026-07-04, 10:31
Medlem
Det är väl bara tre fall av hundratusentals.
Och beloppen är så stora att svenska fattig-pensionärer måste gråta blod när dom läser detta.

Det finns dom som vet hur man maxxar sin pension! Tyvärr är det inte samma personer som mest bidragit till Sverige.
Citera
2026-07-04, 10:44
Medlem
Tar de inte genomsnittsåldern när kvinnliga somalier avlider minus kvinnans ålder idag gånger årlig pensionsutbetalning.
Citera
2026-07-04, 13:03
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vad tycker vi om det?
Han måste ju leva.
Men det ärr ju inte bra om han inte tjänat ihop till pensionen.
Det som är bra med en vuxen som invandrar är ju att de första 20 åren för en infödd är skitdyra
Å jag tycker det är än mer bekymmersamt med en infödd svensk som är arbetsskygg, belastar samhället med stora kostnader hela livet utan att dra in några pengar och dessutom skall ha pension.
- men jag är ju en riktig svensk och har rätt till detta. Min fassa jobba å schlet hela livet för faen !!
Det är ju nästan landsförräderi!!
Citera
2026-07-04, 16:48
Moderator
Meijis avatar
Politiker --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2026-07-04, 18:33
Medlem
Citat:

Vad tycker vi om det?

Vad är 3 mille baserat på? Det torde ju vara ett räkneexempel om vederbörande hade överlevt i decennie(r) till medianlivslängd utan att pengarna drogs in. Extremt osannolikt att det skulle hända, så detta är väl Tidö som läcker vinklade siffror till "invandrarvänliga" DN för att hjälpa till med valkampanjen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in