Citat:
Ursprungligen postat av
johanjohan71
Artikeln ligger bakom betalvägg och gott så.
Jag gissar att Sydsvenskan precis som övrig msm väljer att som vanligt profitera på människors flygrädsla…
Fakta:
Besättningen upptäckte ett fel på trycksättningen och följer gängse säkerhetsprocedur som innebär att snabbt men kontrollerat gå ner från 38000 fot till 10000 fot.
Orsaken är att man inte kan andas normalt eftersom luften är för syrefattig på marschhöjd.
På 10000 fot kan man andas normalt även om kabinen inte är trycksatt.
Den snabba nedstigningen är förvisso obehaglig men helt ofarlig.
Besättningen väljer sedan att göra en säkerhetslandning i Hamburg och passagerarna tas om hand på lämpligt vis och det fåtal som behöver vård får tillgång till det.
Japp så är det och så kan det vara. Jag fattar det som att piloterna följt alla gällande protokoll och rutiner genom att;
- Lösa problemet med tryckförlusten genom att gå ner i höjd. Kanske någon ventil som inte beter sig som den ska och som utlöst det hela. Helt rätt av piloterna att gå ner till en höjd där passagerarna kan syresätta sig på adekvat sätt.
- (Nöd)landa på lämplig flygplats då de inte kan/vill/bör fortsätta färden till planerad slutdestination och detta tänker jag är en sån situation. Detta för att de bedömer att de inte kan ligga på adekvat höjd. Visst kan de gå ner i höjd, men då kommer sannolikt inte bränslet att räcka då luftmotståndet ökar ordentligt. (rätta mig gärna om jag har fel)
Citat:
Ursprungligen postat av
RWP
Journalister nuförtiden har ingen som helst utbildning i något annat än HBGT+++LGBT+++ frågor, att tro att en journalist kan återge eller rapportera något som helst med tekniskt innehåll (eller stava rätt) är en utopi.
Exat detta. Journalister har ofta noll koll på hur saker fungerar i verkligheten. Detta gäller i princip allt från hur sjukvård fungerar till hur flygning fungerar. Det enda journalister är intresserade av är att vara PK.
Citat:
Ursprungligen postat av
johanjohan71
Den gyllene regeln inom flygning är:
-Aviate
-Navigate
-Communicate
Att informera passagerarna är således lägsta prioritet.
Så är det om jag fattat det rätt och så ska det också vara. Det är ju så att om något oförväntat inträffar med ett flygplan så är ju fokus ett att hålla flygplanet i luften på ett så bra sätt som det går. Sen handlar det ju om att flyga på ett sätt som innebär att man inte krockar med terräng eller andra farkoster. Först när detta är uppfyllt så är det relevant att informera oss passagerare, vilket är helt rätt. Vanligtvis talar de väl med flygvärdinnorna innan de informerar oss som sitter i kabinen vilket givetvis också är helt rätt.
Men som alltid så ska några idioter hispa så fort något händer. Minns när jag skulle landa på Landvetter för rätt många år sen; Vi gjorde en "touch and go" ( att man har markkontakt men lyfter omgående igen). Det var duktigt blåsigt och vi hamnade nog lite väl långt in på landningsbanan och därför drog piloterna på igen och vi lyfte igen. Men vid nästa försök ca 20 min senare så landade vi snyggt och fint. Givetvis skulle några hispa om detta i kabin. Men jag har aldrig känt mig rädd när jag flugit, tänker att piloterna vill komma hem till sina nära och kära också och att rutiner och metoder finns utarbetade för de flesta situationer.
Har haft några gånger när vi landat på annan flygplats p g a oväder och någon gång där vi landat för tekniska problem. Antar att det ansågs hyfsat allvarligt då vi omdirigerades, men klokt av piloterna att inte säga för mycket då folk har en jälva förmåga att hispa.