2026-07-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Upplever samma. Tror inte jag kände någon familj som åkte utomlands. Man åkte till stranden, åt glass, blåste upp den uppblåsbara poolen, grillade osv. Och eventuellt 2-3 dagar på High Chaparral eller Astrid Lindgrens värld eller på Gröna Lund.

Exakt, stranden var man ofta på. Nu gråter socialbidrags tagare ut i Expressen att de inte har råd att ta med barnen på 1-2 veckor vid medelhavet...
Citera
2026-07-05, 10:31
Medlem
Svenska medborgare spenderade i genomsnitt 15 624 kr på utlandsresor/medborgare/resor år 2024, och 1 779 kr i genomsnitt per natt och medborgare, enligt Eurostat:

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/b/b6/T2_Average_tourism_expenditure_of_EU_residents_per _trip_and_per_night%2C_by_destination_%28domestic_ foreign%29%2C_2024_%28%E2%82%AC%29.png
Citera
2026-07-05, 11:32
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Exakt, stranden var man ofta på. Nu gråter socialbidrags tagare ut i Expressen att de inte har råd att ta med barnen på 1-2 veckor vid medelhavet...

Exakt. Båda mina föräldrar arbetade men det var ändå så vårt liv såg ut, det var vad man hade råd med.

• Lyxkryssning Åland: 80kr per person och barn åker och äter gratis.
• 4 nätter på camping: 1 000–2 500 kr.
• Bad, vandring, lekplatser: 0–1 000 kr.
• Stuga 5–7 nätter: 4 000–9 000 kr.
• Utomlandsresa light ex Polen eller Baltikum för 4 personer: Totalt cirka 12 000kr
• Utomlandsresa deluxe Medelhavet 4 personer: Totalt cirka 20 000k om man undviker högsäsong.

Fattar faktiskt inte vad folk klagar på Panta 10.000kr burkar med 2kr pant så kommer man till Medelhavet. Bra motion och motivation för barnen att samla ihop burkar med resa utomlands som mål. Finns säker hur många grannar att knacka på som helst som vill bli av med sin pant till några gulliga små ungar
Citera
2026-07-05, 21:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag kanske har missat något, men när blev det standard att åka på utlandssemester för barnfamiljer?

Jag var med om det några fåtal gånger när jag växte upp, (80-90 tal)och då var bila till Danmark och Tyskland.

För de flesta jag växt upp med var det motsvarande. Sommarloven spenderades hemma, nån dag på sommarlandet var höjdpunkten.

Och jag växte inte upp fattigt, utan typiskt medelinkomst familj.

Jag växte upp på 80-talet. Det var väl inte standard på samma sätt då som idag. Nu känns det närmast som standard med en utlandsresa på sommaren i vart fall. Många reser två gånger på sommaren, en gång under höstlovet, möjligen även under vinterlovet men inte lika vanligt. Sportlov i Åre eller Alperna. Påsken nog oftast på hemmaplan eller släktbesök. Ungefär så ser det ut för de flesta skulle jag tro. Nu tänker jag medelklass.
Citera
2026-07-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag växte upp på 80-talet. Det var väl inte standard på samma sätt då som idag. Nu känns det närmast som standard med en utlandsresa på sommaren i vart fall. Många reser två gånger på sommaren, en gång under höstlovet, möjligen även under vinterlovet men inte lika vanligt. Sportlov i Åre eller Alperna. Påsken nog oftast på hemmaplan eller släktbesök. Ungefär så ser det ut för de flesta skulle jag tro. Nu tänker jag medelklass.
Vår disponibla inkomst har ökat sedan åttiotalet, så inte speciellt konstigt att vi reser mer i dag än då.

Semesterresor till solen var dessutom till för ett par år sedan ganska billiga. tre-fyra tusen för resa och hotell till Turkiet. I dag det tredubbla för samma resa.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in