2026-07-04, 19:57
Medlem
Min resa iår går till Qatar och tack vara att det blev oroligt där i våras med Iran så lyckades jag boka in 5 stjärnigt ultra all inclusive med flyg för 59k för 4 personer i en familjesvit 8 dagar så det är vad jag kommer spendera.
Citera
2026-07-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har ni utsett nån vinnare än?
Lite oklara regler tycker jag, är det den som kan semestra billigast eller dyrast som tar hem priset?
Jag kommer iallafall kosta på mig 12 flak öl på mina fyra veckor och då kan jag inte köra bil så det blir att stanna hemma.
En del av de utökade kostnaderna för ölen tjänar jag in på att ungarna får dricka vatten istället för mjölk.

Förutom det sista så lät det som en klockren semester!
Citera
2026-07-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Förutom det sista så lät det som en klockren semester!
Mjölk är ju ändå inte speciellt gott.
Citera
2026-07-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet inte om jag hade några sådana tankar med min trådstart. Kände väl mest en uppgivenhet för att det i mitt tycke har blivit så j-avla dyrt att resa på sommarsemestern. Både in- och utrikes. Detta i kombo med att jag läst att många familjer inte har råd att resa på semestern. Känns tragiskt på något vis att man närmast ska känna sig tacksam att man har råd att åka på en charterresa. Känns nästan som man behöver ljuga om vad man betalar (nedåt) för att inte framstå som dum i huvudet eller vårdslös med pengar...mest därför jag är lite nyfiken på vad folk i allmänhet (medelklass) lägger på sommarsemestern och resande.

Jag kanske har missat något, men när blev det standard att åka på utlandssemester för barnfamiljer?

Jag var med om det några fåtal gånger när jag växte upp, (80-90 tal)och då var bila till Danmark och Tyskland.

För de flesta jag växt upp med var det motsvarande. Sommarloven spenderades hemma, nån dag på sommarlandet var höjdpunkten.

Och jag växte inte upp fattigt, utan typiskt medelinkomst familj.
Citera
2026-07-04, 20:06
Medlem
Citat:
Funderar på vad som är normalt att lägga ned på en semesterresa för en helt vanlig barnfamilj under sommaren. Vad kan det tänkas vara?

Googlade, men får känslan av att svaren man får där inte riktigt stämmer. Ett snitt blir väl sällan rätt, då det dras ned av dem som inte gör någonting. Läste för övrigt att en stor del av befolkningen inte har råd att åka på semester.

Vad är en "normal" semesterbudget för en familj på två vuxna och två barn? Säg en semestervecka.

Vi brukar ha 50k på sommaren som budget på fickpengar, sen tillkommer själva resorna. Familj på 3
Citera
2026-07-04, 20:16
Medlem
zombie-nations avatar
De i släkten åker på utlandssemester ibland, det blir ganska dyrt. Men de kanske åker var fjärde år. Däremellan har de semester hemma. Så snittet blir inte jättehögt. Men de åker aldrig på "charter" eller all inclusive. De lyckas ibland få rätt billigt boende. Men är det storstad så skenar det lätt iväg. De har alla pengar till att åka oftare, men det verkar som de även vill vila hemma på semestern.
Citera
2026-07-04, 21:34
Medlem
Shiiiits avatar
5000 första veckan stuga med grabben och flickvännen, kryssning till gotland veckan därefter 5000 det är det sen blir det mat bira imellan varven så 15000 totalt, ge och ta några tusunfar
Citera
2026-07-04, 21:56
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Har antagligen blivit gammal, men jag tycker det är dyrt att hyra en stuga för 14 papp för en vecka. Eller när du säger stuga. Vad är det för standard då? Ser framför mig en väldigt enkel standard?

Relativt liten men rätt ny och hög standard. Bra läge med strand och pool. Men visst rätt mycket för en vecka.
Citera
2026-07-04, 22:34
Medlem
Vilka sjuka pengar ni lägger på att åka och flänga runt.

Jag ska spendera exakt noll kronor på semester iår. Två små barn hemma och jobbar hela tiden. Istället för att trängas med drägg på flygplatser och liknande.
Citera
2026-07-04, 23:45
Medlem
Germanofils avatar
Sommarsemestern med familjen brukar bli hyfsat billig även om priserna stigit på senare år. Bor utomlands och semestrar i Sverige. Max 25k för två veckor inklusive allt.
Citera
2026-07-05, 09:16
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Funderar på vad som är normalt att lägga ned på en semesterresa för en helt vanlig barnfamilj under sommaren. Vad kan det tänkas vara?

Googlade, men får känslan av att svaren man får där inte riktigt stämmer. Ett snitt blir väl sällan rätt, då det dras ned av dem som inte gör någonting. Läste för övrigt att en stor del av befolkningen inte har råd att åka på semester.

Vad är en "normal" semesterbudget för en familj på två vuxna och två barn? Säg en semestervecka.

Vad menar du med semestervecka? Gran Canaria all inklusive? Daftö? Sunne vattenland med husvagn? Legoland? Afrika med safari?
Citera
2026-07-05, 09:47
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag kanske har missat något, men när blev det standard att åka på utlandssemester för barnfamiljer?

Jag var med om det några fåtal gånger när jag växte upp, (80-90 tal)och då var bila till Danmark och Tyskland.

För de flesta jag växt upp med var det motsvarande. Sommarloven spenderades hemma, nån dag på sommarlandet var höjdpunkten.

Och jag växte inte upp fattigt, utan typiskt medelinkomst familj.

Upplever samma. Tror inte jag kände någon familj som åkte utomlands. Man åkte till stranden, åt glass, blåste upp den uppblåsbara poolen, grillade osv. Och eventuellt 2-3 dagar på High Chaparral eller Astrid Lindgrens värld eller på Gröna Lund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in