Citat:
Ursprungligen postat av
semen.12
Om du misstänker att du eller någon i din närhet har bipolär sjukdom bör du söka professionell hjälp. En bra start är att kontakta en vårdcentral eller logga in på 1177 för att boka tid för rådgivning och bedömning.
Drogar spelar eller har annat riskfyllt liv. Nästa steg är djup depression.
Bipolära skov (mani, hypomani eller depression) utlöses ofta av rubbningar i den biologiska dygnsrytmen, extrem stress, kriser eller användning av droger och alkohol. Det finns flera vanliga faktorer som kan sätta igång ett nytt sjukdomsskov:
Sömnbrist och oregelbundna rutiner: För lite sömn eller skiftande dygnsrytm är en av de kraftfullaste triggerfaktorerna. Det kan sätta igång en manisk episod.
Läkemedelsboken
Stress och trauma: Livskriser, separationer eller hög arbetsbelastning ökar påfrestningen på nervsystemet och kan utlösa både depression och mani.
Substansbruk: Alkohol, narkotika och centralstimulerande medel (som kokain eller amfetamin) stör hjärnans signalsystem och kan framkalla skov.
Vissa mediciner: Antidepressiva läkemedel utan samtidig stämningsstabiliserande medicinering kan ibland utlösa manier.
Årstidsväxlingar: Många bipolära är känsliga för ljusinsläpp, vilket gör att skov ofta kommer i samband med årstidsbyten (särskilt på våren/sommaren vid mani, och hösten/vintern vid depression).
Jag har en annan psykisk sjukdom jag är rädd för nuet höga ljud och hög musik. Och tror att folk är ute efter mig.
Jag vill bli 100 år jag är snarare rädd för att dö i morgon