2026-07-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Dom kunde härleda en liten stöt av huvudet till att kämpa för sitt liv en vecka senare? Vad gjorde sjukvården menar du? Vad blev diagnosen?
De öppnade skallen och stoppade den blödning som uppstått. Han klagade på en huvudvärk som blev större och större.

Glömde skriva vad det blev för skada.
Citera
2026-07-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
AI. Ger dock fallet som den primära dödsorsaken.

Inte när jag frågade.

Men det beror väl på att jag ställde frågan rätt och du ställde frågan fel.
Citera
2026-07-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man behöver inte ens slå på huvudet.
Slå dem på struphuvudet så kan de tuppa av direkt. Slår de huvudet i marken så kan det vara tack o godnatt sedan.

Just i Köpenhamnsfallet så hade man väl dessutom hoppat på hans huvud o sparkat på huvudet när offret låg ner.
Huvudet är väldigt ömtåligt. Det är inte som på film att det tål hur mycket som helst.

Det vara bara en och endast en person som polisen eftersökte. Vid häktningsförhandlingen berättade åklagaren att det finns en film där det syns att det är MGM som utdelar "slaget". Ingen annan är så vitt känt misstänkt eller efterlyst i samband med dödsfallet. Ett slag, en gärningsman, det är vad som är känt från polisen och åklagaren.
Citera
2026-07-04, 22:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Inte när jag frågade.

Men det beror väl på att jag ställde frågan rätt och du ställde frågan fel.

Tror ärligt det liksom kvittar. Men oavsett AI. Om fråga mest vanligt död precis vid KO (alltså direkt död av bara slaget). Kom gärna med uppgifter om det är inte bara undantagsfall som slaget är direkt dödade. Det är fallet som är den primära dödsorsaken i regel. Men du hävdar annat. Kom med länkar också. Inte bara något du frågat en robot. I liksom rättslig bedömning kommer det inte spela någon roll. Men saken är ju den att personen medvetslös vid slaget, extremt svårt skadad redan. Men faller och kan inte skydda sig och andra slaget mot hjärnan dvs det mot marken = finito.

Att slå så hårt så bara av en näve direkt död. Extremt jävla ovanligt. Om inte som vi ser av tråden det han handla om medfödd sjukdom/defekt.
Citera
2026-07-04, 22:24
Medlem
Citat:
Tror ärligt det liksom kvittar. Men oavsett AI. Om fråga mest vanligt död precis vid KO (alltså direkt död av bara slaget). Kom gärna med uppgifter om det är inte bara undantagsfall som slaget är direkt dödade. Det är fallet som är den primära dödsorsaken i regel. Men du hävdar annat. Kom med länkar också. Inte bara något du frågat en robot. I liksom rättslig bedömning kommer det inte spela någon roll. Men saken är ju den att personen medvetslös vid slaget, extremt svårt skadad redan. Men faller och kan inte skydda sig och andra slaget mot hjärnan dvs det mot marken = finito.

Att slå så hårt så bara av en näve direkt död. Extremt jävla ovanligt. Om inte som vi ser av tråden det han handla om medfödd sjukdom/defekt.

Det blir ju jävligt märkligt att tala om "undantagsfall" när någon blir ihjälslagen. Är det du som ska bestämma vilka fall som ska undantas då eller? Undantas från vad, straffskyldighet?

Jag ställde frågan till AI utifrån frågan i trådstarten, och fick ett enhetligt svar. Du gjorde det inte och fick ett irrelevant svar.

Ett slag mot huvudet kan räcka för att döda någon. Punkt. Basta. Capiche!?

Att det sedan finns tillfällen där någon kan få ett slag mot huvudet som INTE är dödande men ändå dör för att densamma faller i en pool och drunknar förändrar inte det faktum att ett slag mot huvudet kan vara direkt dödande. Inte heller spelar det någon roll vilket som är mest sannolikt. Förmodligen är det mer sannolikt att ett slag är direkt dödande än att ett slag är indirekt dödande genom drunkning. Det är också mer sannolikt att man dör av något annat än direkt av ett slag mot huvudet. Men återigen, man kan dö direkt av ett slag mot huvudet.
Citera
2026-07-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kijah
Hur kan ett enda knytnävsslag i sällsynta fall leda till döden? Är det främst träffpunkten, kraften eller fallet efteråt som avgör?

Började fundera efter händelsen i Köpenhamn.
Folk blir ju misshandlade dagligen men är ju sällan någon avlider och därskilt efter ett enda slag.
Vart på huvudet är det känsligast att träffas?
Eller beror det på hur hårt slaget är, att träffar man med en jäkla smäll så hjärnan skakas om är det kört? Hur skyddat/känsligt är det egentligen??

Vanligtvis är det väl så att personen slår bakhuvudet i backen efter att de fick en smäll.
Så kan det va.
Citera
2026-07-04, 22:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det blir ju jävligt märkligt att tala om "undantagsfall" när någon blir ihjälslagen. Är det du som ska bestämma vilka fall som ska undantas då eller? Undantas från vad, straffskyldighet?

Jag ställde frågan till AI utifrån frågan i trådstarten, och fick ett enhetligt svar. Du gjorde det inte och fick ett irrelevant svar.

Ett slag mot huvudet kan räcka för att döda någon. Punkt. Basta. Capiche!?

Att det sedan finns tillfällen där någon kan få ett slag mot huvudet som INTE är dödande men ändå dör för att densamma faller i en pool och drunknar förändrar inte det faktum att ett slag mot huvudet kan vara direkt dödande. Inte heller spelar det någon roll vilket som är mest sannolikt. Förmodligen är det mer sannolikt att ett slag är direkt dödande än att ett slag är indirekt dödande genom drunkning. Det är också mer sannolikt att man dör av något annat än direkt av ett slag mot huvudet. Men återigen, man kan dö direkt av ett slag mot huvudet.

Jag reagerade mest på att din AI gav dig svar om att det var mindre vanligt detta med fallet dödar. Medan du ser det min AI och de flesta i tråden ger ett annat svar. Det var min poäng i det hela.

Men Capiche ja fattar! Ett slag kan döda. Det var ju trådens ämne. Sedan kanske inte direkt som Hollywood. Ett slag mot näsan. Direkt in i skallbenet. Utan det är mer denna snabba rotation i hjärnan som kan leda till döden.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-07-04 kl. 22:33.
Citera
2026-07-04, 22:57
Medlem
Citat:
Jag reagerade mest på att din AI gav dig svar om att det var mindre vanligt detta med fallet dödar. Medan du ser det min AI och de flesta i tråden ger ett annat svar. Det var min poäng i det hela.

Men Capiche ja fattar! Ett slag kan döda. Det var ju trådens ämne. Sedan kanske inte direkt som Hollywood. Ett slag mot näsan. Direkt in i skallbenet. Utan det är mer denna snabba rotation i hjärnan som kan leda till döden.

Det finns flera olika s.k. omedelbara dödsorsaker orsakade av ett slag mot huvudet. Den vanligaste torde vara en subdural blödning. Men ja, även accelerationen som uppstår vid en snabb, kraftig rotation av huvudet kan vara omedelbar dödsorsak.
Citera
2026-07-04, 23:01
Medlem
jag tänker sticka ut hakan lite här och påstå att det är inte "sällsynt" att ett enda slag leder till döden.

Det må inte hända så ofta, men det finns många fall och det är verkligen inte en osannolik risk när någon får ett hårt slag. Allt är relativt.

Det finns uppskattningsvis ett par tusen fall enbart inom boxningen.

Ett känt fall gäller Kim Duk-koo, som dog efter en boxningsmatch med Ray Mancini, där den neurokirurg som opererade Duk-koo berättade att det var ett slag från Ray som orsakat Duk-koo's död.

Sedan kan man alltid diskutera eventuella bakomliggande orsaker, men det är en annan fråga, och något som mest bara gör att ett slag som dödorsak bara blir mer sannolikt. Det faktum att någon kan ha en fysisk defekt är inget ovanligt, inget undantag, utan något man måste ta med i beräkningarna, om man nu ska utdela ett slag emot någon.

"Han hade inte dött om han hade varit fysiskt starkare" är ett svagt försvar inför en domstol.
Citera
2026-07-04, 23:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det finns flera olika s.k. omedelbara dödsorsaker orsakade av ett slag mot huvudet. Den vanligaste torde vara en subdural blödning. Men ja, även accelerationen som uppstår vid en snabb, kraftig rotation av huvudet kan vara omedelbar dödsorsak.

Jo det är väl varför de flesta fighters faktiskt tänker till innan de möter någon. Är han liksom i min league. Kommer han tåla detta? Kommer det finnas bra domare med där som bryter direkt. Ganska signifikativt med bra fighters. De kommer liksom slå hur jävla hårt de kan. Men de vill inte att deras slag ska döda. Då är det inte så kul längre.

Så de kommer ju bara i regel möta sådana som kan ta emot slag. Sedan under kontroll av domare som bryter direkt om personen är nere. Efter det sjukvård direkt. Så åtminstone inte vanligt detta med död direkt i MMA.
Citera
2026-07-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Vanligtvis är det väl så att personen slår bakhuvudet i backen efter att de fick en smäll.
Så kan det va.

Ja, vi kanske kan vara överens om att det är rätt jävla ovanligt att

den som blir ihjälslagen står kvar

och att det är åtminstone ovanligt att

den som blir ihjälslagen faller framlänges och slår i pannan

däremot kanske det inte är helt ovanligt att den som blir ihjälslagen på detta vis roterar av slaget och faktiskt landar med ansiktet först mot marken.

Oavsett vilket så är personen redan medvetslös, eller t.om. död, och faller handlöst i backen.

Följaktligen kommer så gott som alla som blir ihjälslagna på detta vis att slå huvudet i backen på ett eller annat vis.
Men det har ju liksom inget med saken att göra.
Citera
2026-07-04, 23:14
Medlem
Citat:
Jo det är väl varför de flesta fighters faktiskt tänker till innan de möter någon. Är han liksom i min league. Kommer han tåla detta? Kommer det finnas bra domare med där som bryter direkt. Ganska signifikativt med bra fighters. De kommer liksom slå hur jävla hårt de kan. Men de vill inte att deras slag ska döda. Då är det inte så kul längre.

Så de kommer ju bara i regel möta sådana som kan ta emot slag. Sedan under kontroll av domare som bryter direkt om personen är nere. Efter det sjukvård direkt. Så åtminstone inte vanligt detta med död direkt i MMA.

Tja, en snabb googling gav vid handen att det finns ca 30 kända dödsfall inom MMA, och att frekvensen är jämförbar med den inom boxning. Huruvida det finns någon koppling till ett direkt slag mot huvudet som dödsorsak har jag dock inte googlat. Men MMA fokuserar ju i större utsträckning på fler delar av kroppen än huvudet och fler metoder än direkta slag (och sparkar) mot huvudet, än vad boxning gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in