2026-07-04, 14:05
Medlem
Det kan såklart vara oerhört skadligt, speciellt om personen är stor, stark och vet hur man slår, tänk typ en 100kg+ med full kraft, all den vikten skapar en mycket stark kraft, det är därför så många matcher i tungvikt slutar med KO.
Citera
2026-07-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Precis, det är vanligare än man tror att folk dör i vanliga slagsmål.
Man är på fest, någon blir sur för att någon raggar på fel tjej, det blir tjafs och någon dör. Händer typ hela tiden.

Vi skulle behöva nolltolerans mot fylleri och straffen för misshandel/mord borde skärpas rejält.

Det var ett fall här på flashback för bara nått enstaka år sedan där det hände exakt sådär. ohc en kille i 20 års åldern dog, minns inte riktigt var i landet det hände
Citera
2026-07-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Dom kunde härleda en liten stöt av huvudet till att kämpa för sitt liv en vecka senare? Vad gjorde sjukvården menar du? Vad blev diagnosen?
Antagligen en blödning i hjärnan. En sådan blödning kan ibland gör att den som drabbats inte dör direkt utan istället dör när det fått fortsätta blöda en dag eller någon vecka.
Citera
2026-07-04, 15:07
Medlem
yobitch123s avatar
Min granne där jag växte upp var några år äldre än mig och lärde mig att skruva moppe. En kväll var han ute på krogen när några började käfta med honom. Han sa något kaxigt tillbaka och åkte på en smäll. Han dog!

Det visade sig att han hade något tjall som gjorde honom extra känslig för slag mot huvudet (något sånt), och ingen visste det. Hela stan i chock och han som slog mådde naturligtvis skit för det här var förr i tiden när folk hade empati.

Men min granne var en riktig kung i alla fall!
Citera
2026-07-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Det var ett fall här på flashback för bara nått enstaka år sedan där det hände exakt sådär. ohc en kille i 20 års åldern dog, minns inte riktigt var i landet det hände

Jag vet!! Det är helt sjukt... Det är väl en del av den här epa-/raggarkulturen som är så populär just nu som i sin tur hämtade sin inspiration från den gamla hederliga "rallarkulturen" 50-år tidigare, det går i cykler i överlappande vågor innan man upptäcker allt. Och bara för att en gammal journalfilm från en snart 100-årig boxningsmatch kan se himla roliga ut betyder ju inte att en samtida "rallarsving" någonsin vore kul att "prova på" eller hur man nu vill jämföra.

Det är ju inte så att människans anatomi ändrats nämnvärt de senaste 100-åren till skydd från ett knallhårt slag rakt igenom eller det här nya att svinga in en påse folköl i "rivaliserande gängmedlemmars" bakhuvuden är ju bara sinnessjukt. Det är som att de lärt sig från barnsben att de får göra som de vill, lärt sig att allt alltid är någon annans fel och att allt går att anpassa.

Vad serveras liksom i en genomsnittlig svensk skolmatsal nu för tiden? En femrätters inklusive dryck och sallad inspirerad av 5 kontinenter samt vegetariska alternativ.

Alltså, de som vuxit upp på landet och inte haft så stor koll på hur saker och ting funkar blev ju helt dumma i huvudet när de började få smartphones runt för typ 10 år sedan. Deras morsor och farsor var typ den sista generationen som lekte med kottdjur med äkta glädje innan allt föll innan det digitala tog över helt och hållet.

Nu ska det provoceras och slåss för "content", är man duktig på det kan man dessutom tjäna ganska stora pengar på det. Vi snackar inte småpengar som de Nick Alinia, Lulle Tott och allt vad de nu heter. Kikar man bortom Atlanten finns där ett land där man kan tjäna hundratusentals dollar i månaden på bra "content". Och asså... Lulle Tott nu sist när han skulle "dokumentera" minnesstunden för Björn Söderberg och blev "påkommen", jag trodde han skulle slås ihjäl asså.

Lulle Tott visar sedan upp sig i en video där han visar sina "skador" men det syns ju ingenting?! Nick Alinias brutna näsa gjorde varken till eller från, men vad fan... Dagens unga svenskar utanför städerna begriper inte ett skvatt av verkligheten. Vi får hoppas att lagen om förbud mot kusingifte innebär att våra ungdomar på landet kommer begripa det olämpliga i att ligga med kusiner och varför det inte är samma sak som att ligga med sitt "bonussyskon" även om de gärna fick sluta med det också.

Citat:
Ursprungligen postat av yobitch123

Respekt!
Senast redigerad av Mechila 2026-07-04 kl. 15:36.
Citera
2026-07-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kijah
Hur kan ett enda knytnävsslag i sällsynta fall leda till döden? Är det främst träffpunkten, kraften eller fallet efteråt som avgör?

Började fundera efter händelsen i Köpenhamn.
Folk blir ju misshandlade dagligen men är ju sällan någon avlider och därskilt efter ett enda slag.
Vart på huvudet är det känsligast att träffas?
Eller beror det på hur hårt slaget är, att träffar man med en jäkla smäll så hjärnan skakas om är det kört? Hur skyddat/känsligt är det egentligen??
För att du slår jävligt hårt. Har själv en ordentlig höger och undviker just därför slagsmål då jag inte vill utsätta någon för den om det inte behövs. Slår de i huvudet när de faller i backen är saken klar. Allvarlig hjärnskakning du inte alltid överlever.

Slagsmål på gatan är tufft, inga regler, ibland 5 mot 1. Slå huvet i backen ovanpå allt detta. Life over
Citera
2026-07-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yobitch123
Min granne där jag växte upp var några år äldre än mig och lärde mig att skruva moppe. En kväll var han ute på krogen när några började käfta med honom. Han sa något kaxigt tillbaka och åkte på en smäll. Han dog!

Det visade sig att han hade något tjall som gjorde honom extra känslig för slag mot huvudet (något sånt), och ingen visste det. Hela stan i chock och han som slog mådde naturligtvis skit för det här var förr i tiden när folk hade empati.

Har du lärt någon annan att skruva moppe efter detta så du för hans liv vidare på sätt och vis?
Citera
2026-07-04, 20:02
Medlem
När jag var 18 så var den en kille som fick en käftsmäll på krogen så han fick hjärnblödning pga att han åt blodförtunnande. Det var ingen som upptäckte det först då han bara verkade aspackad men när hans sällskap som visste att han knappt druckit märkte det så ringde dom ambulansen.
Han var riktigt nära på att dö men hamnade i rullstol flera månader och hade afasi i flera år.
Citera
2026-07-04, 20:14
Medlem
Att svaret på frågan är JA tycker jag är ganska självklart.

ChatGPT gjorde en bra sammanställning på varför.

Ja, ett enda knytnävsslag kan i sig vara tillräckligt för att orsaka döden.
Exempel på mekanismer där själva slaget kan vara den direkta dödsorsaken:
  • En kraftig hjärnblödning (t.ex. subdural- eller epiduralblödning) som uppstår av den kraftiga accelerationen/decelerationen av hjärnan, utan att huvudet träffar något annat.
  • En bristning i ett blodkärl, exempelvis i halsen eller inne i skallen, som leder till stroke eller massiv blödning.
  • En skada på hjärnstammen eller övre halsryggen vid ett mycket kraftigt slag mot käken eller ansiktet, även om detta är extremt sällsynt.
  • I mycket ovanliga fall en omedelbar dödlig hjärtrytmrubbning efter ett slag mot bröstkorgen (commotio cordis).

Jag tycker att det är så självklart, särskilt om man räknar in påföljande risker som att falla i backen och slå huvudet i gatsten, asfalt etc. att den som begår en sådan handling med dito resultat bör fällas för mord, och då minst med likgiltighetsuppsåt. Det borde varit fallet i Helsinborgs/djurgårdenfallet och det bör bara fallet även i händelsen i Danmark häromdagen även om lagarna där ser lite annorlunda ut.
Danmark är ju som väl är inte lika valhänta med kriminella och våldsmän som Sverige är.
Citera
2026-07-04, 21:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Att svaret på frågan är JA tycker jag är ganska självklart.

ChatGPT gjorde en bra sammanställning på varför.

Ja, ett enda knytnävsslag kan i sig vara tillräckligt för att orsaka döden.
Exempel på mekanismer där själva slaget kan vara den direkta dödsorsaken:
  • En kraftig hjärnblödning (t.ex. subdural- eller epiduralblödning) som uppstår av den kraftiga accelerationen/decelerationen av hjärnan, utan att huvudet träffar något annat.
  • En bristning i ett blodkärl, exempelvis i halsen eller inne i skallen, som leder till stroke eller massiv blödning.
  • En skada på hjärnstammen eller övre halsryggen vid ett mycket kraftigt slag mot käken eller ansiktet, även om detta är extremt sällsynt.
  • I mycket ovanliga fall en omedelbar dödlig hjärtrytmrubbning efter ett slag mot bröstkorgen (commotio cordis).

Jag tycker att det är så självklart, särskilt om man räknar in påföljande risker som att falla i backen och slå huvudet i gatsten, asfalt etc. att den som begår en sådan handling med dito resultat bör fällas för mord, och då minst med likgiltighetsuppsåt. Det borde varit fallet i Helsinborgs/djurgårdenfallet och det bör bara fallet även i händelsen i Danmark häromdagen även om lagarna där ser lite annorlunda ut.
Danmark är ju som väl är inte lika valhänta med kriminella och våldsmän som Sverige är.

AI. Ger dock fallet som den primära dödsorsaken.

Citat:
There are three primary ways a knockout can result in death:The Secondary Fall: The most common cause of "one-punch" fatalities isn't the punch itself, but the victim hitting their head on a hard surface like pavement. Unconsciousness means the person cannot brace for the fall, leading to devastating skull fractures or internal bleeding.

Men tråden handlade om kan det. Så visst kan det. Ett slag direkt. Död innan kroppen faller i marken. En annan aspekt man kan ju lägga till vid personer som dör, är att slagen fortsätter blir än värre personen är nere. Vilket möjligen ska vara fallet i Danmark. En person medvetslös som inte längre kan försvara sig och får sparkar och slag mot huvudet redan nere. Det givet kan förvärra en redan extrem allvarlig skada och döda.
Citera
2026-07-04, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kijah
Hur kan ett enda knytnävsslag i sällsynta fall leda till döden? Är det främst träffpunkten, kraften eller fallet efteråt som avgör?

Började fundera efter händelsen i Köpenhamn.
Folk blir ju misshandlade dagligen men är ju sällan någon avlider och därskilt efter ett enda slag.
Vart på huvudet är det känsligast att träffas?
Eller beror det på hur hårt slaget är, att träffar man med en jäkla smäll så hjärnan skakas om är det kört? Hur skyddat/känsligt är det egentligen??

Olika personer slår olika hårt. En person som har tränat boxning eller motsvarande slår inte som en person som har suttit och spelat dator hela sitt liv.

Beroende var slaget träffar i huvudet så har det olika stor risk att göra skada eller göra en person medvetslös. Tinningen är ett område som det inte är bra att bli träffad i.

Största risken att dö är nog att den som blir slagen tappar medvetandet och i samband med det ramlar på en trotoarkant eller något annat olämpligt.
Citera
2026-07-04, 21:41
Medlem
Man behöver inte ens slå på huvudet.
Slå dem på struphuvudet så kan de tuppa av direkt. Slår de huvudet i marken så kan det vara tack o godnatt sedan.

Just i Köpenhamnsfallet så hade man väl dessutom hoppat på hans huvud o sparkat på huvudet när offret låg ner.
Huvudet är väldigt ömtåligt. Det är inte som på film att det tål hur mycket som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in