2026-07-04, 15:58
Medlem
Jag behöver mest släp för köra till tippen. Hämta jord till tomten. Inte husvagn.

Som ni föreslår så är det billigaste bara installera en dragkrok. Jag har en honda Civic sport idag och tycker komforten är sådär. Dock endast två ägare och jag ägt den sålänge så jag har rätt bra koll på bilen nu. Kanske en äldre Volvo eller Mazda cx5 kunde vara ett bra alternativ. Rav4 har dålig komfort?
Citera
2026-07-05, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shogunktm
Jag behöver mest släp för köra till tippen. Hämta jord till tomten. Inte husvagn.

Som ni föreslår så är det billigaste bara installera en dragkrok. Jag har en honda Civic sport idag och tycker komforten är sådär. Dock endast två ägare och jag ägt den sålänge så jag har rätt bra koll på bilen nu. Kanske en äldre Volvo eller Mazda cx5 kunde vara ett bra alternativ. Rav4 har dålig komfort?
Nissan Stanza är bilen du letat efter i hela ditt liv.
En riktigt praktisk universalbil, dessutom en brudmagnet.
KÖP! Som Trump brukar säga...
Citera
2026-07-05, 04:32
Medlem
Haha. Den bilen är ju typ fulsnygg.
Citera
2026-07-06, 12:03
Medlem
Med din körsträcka rekommenderas bensnare.
Ska du dra obromsat s k EU-släp så kolla först hur mycket bilen får dra obromsat.

Som exempel: Suzuki Jimny får dra 1.300 kg BROMSAT men BARA 350 kg OBROMSAT.
Stor skillnad således!

Transportstyrelsen har en släpvagnskalkylator där du med regnr kan kolla vilka bilar och släpvagnar som är lagliga eller ej tillsammans.
Citera
2026-07-08, 12:05
Medlem
AgentKs avatar
Dacia är ju i grunden en Renault, billiga reservdelar och enkel mek.
Dock tråkig, men annars en oöm bil till ett Lågt pris, ju nyare desto bekvämare, se bara till att du får en dragkrok på bilen och som vanligt, att den är full servad.

Största nackdelen är skatten på nyare bilar och Dacia ligger sisådär till.
Kör själv elbil och har en gammal renault kangoo, ful som stryk men grymt nice när man ska köra grejer, samt så har man ju redan dragkrok på den.

360 i skatt på elbilen
3400 på gammel renault'en, men fan den startar ju och bara går, samt är ganska snål på soppan (diesel).
Citera
2026-07-08, 20:12
Medlem
Jag kör en Dacia Duster diesel 4x4 2019 och gen.2 2018-2024 är helt ok, inte tysta men tystare än äldre RAV4 och bättre komfort!...bra pris, hyffsat robusta och går att meka med. Varianten med fyrhjulsdrift får dra 1500kg. Annars kanske en gammal Volvo 245 är tillräckligt hög? Skatten ligger på 2500kr/år och dieseln suger i sig 0.55l/mil sommartid. Den saknar dessutom jobbiga system som trötthetsvarnare, filhållningsassistent etc som piper i tid och otid. Det man hör är vägljud och kanske lite dieselknatter ibland och turbosus men det är bara mysigt. 6-växlad manuell låda som låter mig köra bilen på mitt sätt. Bra rostskydd har den också men lacken är tunn och känslig.

Finns många äldre SUVar som verkar prisvärda typ Renault Kadjar eller Nissan Qashqai? Om du går på en Renault eller Dacia så undvik 1.2tce motorn, den har problem med kamkedjesmörjningen och det finns mycket skrivet om motorhaverier.
Senast redigerad av flat7 2026-07-08 kl. 20:22.
Citera
2026-07-09, 14:42
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Lexus NX300h eller Lexus RX450h.

EDIT: Såg att du behöver bil för släp. Kolla Skoda Kodiaq TDI eller Peugeot 3008 GT med 180 hästars diesel.
Citera
2026-07-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Volvo 245 GLT.
De va bil - inte traktor - som efterfrågades!
Citera
2026-07-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Folk som rekommenderar märken som Toyota: observera att TS önskar tyst och komfortabel kupé med go fjädring. Gäller knappast Toyotas bilar.
Ja tyvärr är inte de världsledande Toyota RA4 och Honda CR-V särskilt tysta i motorvägsfart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in