Citat:
Ursprungligen postat av
Shogunktm
Hej. Går i tankarna på att byta bil. Kör idag en japanare hatchback från 2011 som gått ca 15000 mil.
Jag behöver en bil med dragkrok.
Jag kör under 1000 mil per år.
Vi är två i familjen. Har redan laddare installerad hemma.
Önskar en bil med mer komfort. Go fjädring och tyst kupé. Gärna en SUV då jag gillar att sitta lite högre med god sikt.
Ska vara billig att äga då jag är ”ekonomisk” av mig.
Är öppen för elbil men tycker egentligen bensin är smidigare och enklare för långresor.
Gillar att skruva lite själv så gärna en bil som är lätt att byta enklare delar på vid behov.
Har börjat fundera på en Tesla model y men försäkringen verkar allt för hög. 1000kr/mån mer än min bef försäkring, jag tankar för ca 300 kr per mån.
Tankar?
När du kör så lite spelar bränsleförbrukningen nästan ingen roll. Milen kommer bli väldigt dyra ändå. Värdeminskning är den största kostnaden med att ha bil så välj en där nån annan redan tagit den smällen. Mitt tips är en femton år gammal premiumbil. Törstig, hög skatt och dyra reparationer om det händer nåt är minusposterna.
Minimal värdeminskning, körglädje och att ha en bil med all fullutrustning är de positiva sakerna.
Oftast är dessa bilar välskötta av personer med ett bilintresse.
Försäkringen är dyr om man ska ha helförsäkrat med låg självrisk, men du som är ekonomisk vet väl hur man parerar det?
Så mycket roligare än att åka runt i nån bögig Toyota eller liknande för bara nån hundralapp mer i månaden. Det är det värt varje gång man hör 400 hästar mullrar till när man vrider på startnyckeln.