2026-07-03, 20:07
Medlem
Hej. Går i tankarna på att byta bil. Kör idag en japanare hatchback från 2011 som gått ca 15000 mil.
Jag behöver en bil med dragkrok.
Jag kör under 1000 mil per år.
Vi är två i familjen. Har redan laddare installerad hemma.

Önskar en bil med mer komfort. Go fjädring och tyst kupé. Gärna en SUV då jag gillar att sitta lite högre med god sikt.
Ska vara billig att äga då jag är ”ekonomisk” av mig.
Är öppen för elbil men tycker egentligen bensin är smidigare och enklare för långresor.

Gillar att skruva lite själv så gärna en bil som är lätt att byta enklare delar på vid behov.

Har börjat fundera på en Tesla model y men försäkringen verkar allt för hög. 1000kr/mån mer än min bef försäkring, jag tankar för ca 300 kr per mån.

Tankar?
Citera
2026-07-03, 21:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shogunktm
Hej. Går i tankarna på att byta bil. Kör idag en japanare hatchback från 2011 som gått ca 15000 mil.

Önskar en bil med mer komfort. Go fjädring och tyst kupé. Gärna en SUV då jag gillar att sitta lite högre med god sikt.
Är öppen för elbil men tycker egentligen bensin är smidigare och enklare för långresor.

Gillar att skruva lite själv så gärna en bil som är lätt att byta enklare delar på vid behov.

Har börjat fundera på en Tesla model y men försäkringen verkar allt för hög. 1000kr/mån mer än min bef försäkring, jag tankar för ca 300 kr per mån.

Tankar?
Hej!

Du kör bara 1000 mil per år, då behöver du ju ingen superfin bil. Mitt tips är: Håll det enkelt! Jag skulle rekommendera typ Toyota Corolla, KIA Ceed, Hyundai I30 eller liknande. Sen är ju frågan hur mycket du kan tänka dig att lägga på ditt nyköp. Är det bilar som är typ sju åtta år och äldre så spelar det individuella skicket stor betydelse.
Citera
2026-07-03, 21:37
Medlem
Abscess1122s avatar
Kör man så lite som du gör blir elbil knappast värt rent ekonomiskt. Däremot är livskvalitén med tyst kupé och att aldrig behöva tanka på mack ganska påtagliga. Men trots det skulle jag som kör el inte rekommendera dig köpa elbil. Du är inte riktigt den målgruppen (kör mycket, sällan behov av släp, inget meckande)

Det låter annars som Mercedes kanske skulle passa dig väl, de gör väldigt komfortabla bilar med bra fjädring.
Citera
2026-07-03, 21:40
Medlem
Hur mycket behöver du kunna dra?
Skit till tippen eller husvagn?
Kan det räcka med att sätta drag på den du har?
Bil har blivit sanslöst dyrt...
Citera
2026-07-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shogunktm

Tankar?
När du kör så lite spelar bränsleförbrukningen nästan ingen roll. Milen kommer bli väldigt dyra ändå. Värdeminskning är den största kostnaden med att ha bil så välj en där nån annan redan tagit den smällen. Mitt tips är en femton år gammal premiumbil. Törstig, hög skatt och dyra reparationer om det händer nåt är minusposterna.
Minimal värdeminskning, körglädje och att ha en bil med all fullutrustning är de positiva sakerna.
Oftast är dessa bilar välskötta av personer med ett bilintresse.
Försäkringen är dyr om man ska ha helförsäkrat med låg självrisk, men du som är ekonomisk vet väl hur man parerar det?
Så mycket roligare än att åka runt i nån bögig Toyota eller liknande för bara nån hundralapp mer i månaden. Det är det värt varje gång man hör 400 hästar mullrar till när man vrider på startnyckeln.
Citera
2026-07-03, 21:56
Medlem
Tesla
Citera
2026-07-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
När du kör så lite spelar bränsleförbrukningen nästan ingen roll. Milen kommer bli väldigt dyra ändå. Värdeminskning är den största kostnaden med att ha bil så välj en där nån annan redan tagit den smällen. Mitt tips är en femton år gammal premiumbil. Törstig, hög skatt och dyra reparationer om det händer nåt är minusposterna.
Minimal värdeminskning, körglädje och att ha en bil med all fullutrustning är de positiva sakerna.
Oftast är dessa bilar välskötta av personer med ett bilintresse.
Försäkringen är dyr om man ska ha helförsäkrat med låg självrisk, men du som är ekonomisk vet väl hur man parerar det?
Så mycket roligare än att åka runt i nån bögig Toyota eller liknande för bara nån hundralapp mer i månaden. Det är det värt varje gång man hör 400 hästar mullrar till när man vrider på startnyckeln.

Värde
Citera
2026-07-03, 22:34
Medlem
Vi kollar på rav4, begabde 1-3 år, 5000 mil, de har lång garanti och bra andrahandsvärde, sen har de bra track record in tillförlitlighet. Lagom stor och kan dra, 4 hjulsdrift klart plus.
Citera
2026-07-03, 22:42
Medlem
idiamindadas avatar
Är du ekonomisk av dig så sätt på en dragkrok på din befintliga bil. Nollalternativet är inte att förakta. Måste du ändå köpa en bil så är ju Toyota och Mazda säkra kort. Mazda CX-5 och RAV4 är grymt bra.
Citera
2026-07-04, 03:54
Medlem
Peugeot modell 2008, mini suv.
Eller kanske en Renault Captur av senare modell typ 5-6 år gamla.

Både Peugeut 2008 och Captur finns även med Hybriddrift efter årsmodell 2021, har jag för mig.

De kostar ca 250K helt fabriksnya, ja Hybriderna är dyrare, men bensin/diesel kostar såpass, har jag för mig.

Dessa är billiga att köpa, bensinsnåla, billiga att äga, och är båda mini Suvar.
Att du dessutom kan och vill meka lite är ingen nackdel.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-04 kl. 03:57.
Citera
2026-07-04, 09:38
Medlem
Abscess1122s avatar
Folk som rekommenderar märken som Toyota: observera att TS önskar tyst och komfortabel kupé med go fjädring. Gäller knappast Toyotas bilar.
Citera
2026-07-04, 15:37
Medlem
IceEyess avatar
Volvo 245 GLT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto