Igår, 19:28
Medlem
En trygghetsvärd arbetar brottsförebyggande och trygghetsskapande genom uppsökande, civil närvaro. Till skillnad från väktare har de inte polisiära befogenheter, utan fokuserar på att bygga relationer, hjälpa utsatta och verka som en trygg vuxen.

I denna tråden diskuterar vi allt kring yrket. Vad är din syn på detta yrke?

Har du blivit vänligt bemött? Fått hjälp? Eller har du helt enkelt dålig erfarenhet?

Vilket företag anställer trygghesvärdar för sl?

Sett dessa personer i röda jackor upprepade gånger vid besök i huvudstaden i kollektivtrafiken.
Citera
Igår, 19:33
Medlem
Klandalfs avatar
Världens slappaste jobb?

Aldrig sett dem göra ett jota. De går runt på tåg, hänger på stationer, snackar skit med varandra eller fipplar runt med telefonen.
Citera
Igår, 19:46
Medlem
skulle vilja se dom försöka skapa trygghet i ett tunnelbanetåg fullt av huliganer.

nä det enda sättet att skapa riktig trygghet är riktiga poliser i tunnelbanan, inte som nu med vakter och värdar.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Världens slappaste jobb?

Aldrig sett dem göra ett jota. De går runt på tåg, hänger på stationer, snackar skit med varandra eller fipplar runt med telefonen.

Jag har iaf observerat dom gå runt mycket på tågen. Men lite oklart mer exakt vad deras arbetsuppgifter är.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Jag har iaf observerat dom gå runt mycket på tågen. Men lite oklart mer exakt vad deras arbetsuppgifter är.

De går igenom tåget, går av på nån station. Aldrig sett dem göra något, allra minst säga till någon broccolifrilla som sitter och tittar på sin telefon utan hörlurar.

Antar att de ringer väktare om det blir stök, så privatpersoner slipper göra det, ifall operatörerna som övervakar tåg/stationer i realtid missar något?

Jag hade hellre sett några hårdföra gubbar i stil med shariapoliser som delar ut rapp till alla som inte kan bete sig som folk i kollektivtrafiken på varje tåg.
Citera
Igår, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
De går igenom tåget, går av på nån station. Aldrig sett dem göra något, allra minst säga till någon broccolifrilla som sitter och tittar på sin telefon utan hörlurar.

Antar att de ringer väktare om det blir stök, så privatpersoner slipper göra det, ifall operatörerna som övervakar tåg/stationer i realtid missar något?

Jag hade hellre sett några hårdföra gubbar i stil med shariapoliser som delar ut rapp till alla som inte kan bete sig som folk i kollektivtrafiken på varje tåg.

Okej, ja det låter logiskt för jag har aldrig sett trygghetsvärdarna bära batong, handklovar eller dylikt.

Vore det inte mer avskräckande för allt bus i kollektivtrafiken om det var ordningsvakter eller poliser ombord på tågen?
Citera
Igår, 20:34
Medlem
Jag tycker trygghetsvärdarna inte speglar samhällets sammansättning.

Det känns rent av som om vissa grupper är exkluderade. Det samma gäller spärrvakterna.
Vad kan det bero på? Är kraven sådana att vissa samhällsgrupper inte förväntas klara jobben?

Kanske något för DO att titta på?
Citera
Igår, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tycker trygghetsvärdarna inte speglar samhällets sammansättning.

Det känns rent av som om vissa grupper är exkluderade. Det samma gäller spärrvakterna.
Vad kan det bero på? Är kraven sådana att vissa samhällsgrupper inte förväntas klara jobben?

Kanske något för DO att titta på?

95 % av alla trygghetsvärdar och spärrvakter jag har sett är av utländsk härkomst. Vad beror detta på?
Citera
Idag, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
skulle vilja se dom försöka skapa trygghet i ett tunnelbanetåg fullt av huliganer.

nä det enda sättet att skapa riktig trygghet är riktiga poliser i tunnelbanan, inte som nu med vakter och värdar.
Deras jobb är inte att hålla koll på huliganer utan hålla koll på förortssmutsen.
Det är därför nästan bara orten människor anställda som trygghetsvärdar.
Lika barn leka bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in