Citat:
Spelar det ens nån till vad som kliniskt anses vara en bra kost? Du verkar ju inte se något som helst problem med att äta en ensidig kost (som fryspizza varje dag) och äta kosttillskott för att undvika bristsjukdomar etc. Då spelar det väl ingen roll vad andra tycker, för du lär väl inte ändra dig?
Nu tänker jag inte säga något om folk som medvetet utesluter vissa livsmedelsprodukter från sin kost, och därför tar kosttillskott. Eller de som vill bli gravida eller är i början av graviditeten, och därför tar folsyra. Eller de som av olika anledningar får i sig extra d-vitamin. Eller om man tex har en ätstörning eller annat som kan påverka.
Trådstarten fokuserar på mikrad pizza. Men det är något som jag annars betraktar som ultraprocessad mat. Sett till näringsvärde så är det mest snabba kolhydrater, mättat fett och kaloririkt. Bra om man vill ha snabb energi. Dåligt när det gäller tex näringsämnen och fibrer. Kan vara okej att äta nån enstaka ibland. Men enbart leva på mikrad Billys varje dag i en månad, eller längre tid än så? Nej.
Fast det skulle ju inte handla om min åsikt. Vet inte om man kan definiera det rent kliniskt. Det finns åtminstone forskning som rör kost och kostmönster (helheten av det vi äter). Baserat på det, så är det bäst att äta en varierad kost för att få i sig alla näringsämnen etc. Samtidigt som dåliga matvanor kan öka risken för vissa sjukdomar.
Men med tanke på att de flesta kan få i sig tillräckligt av alla näringsämnen av en varierad och ’normal’ kost, utan att behöva kosttillskott, så är det väl att betrakta som en bra kost.