2026-07-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kan du beskriva vad som menas med "dålig kost" på ett avgörbart sätt?
Dvs kliniskt rent från allt vad tyckande är.

Spelar det ens nån till vad som kliniskt anses vara en bra kost? Du verkar ju inte se något som helst problem med att äta en ensidig kost (som fryspizza varje dag) och äta kosttillskott för att undvika bristsjukdomar etc. Då spelar det väl ingen roll vad andra tycker, för du lär väl inte ändra dig?

Nu tänker jag inte säga något om folk som medvetet utesluter vissa livsmedelsprodukter från sin kost, och därför tar kosttillskott. Eller de som vill bli gravida eller är i början av graviditeten, och därför tar folsyra. Eller de som av olika anledningar får i sig extra d-vitamin. Eller om man tex har en ätstörning eller annat som kan påverka.

Trådstarten fokuserar på mikrad pizza. Men det är något som jag annars betraktar som ultraprocessad mat. Sett till näringsvärde så är det mest snabba kolhydrater, mättat fett och kaloririkt. Bra om man vill ha snabb energi. Dåligt när det gäller tex näringsämnen och fibrer. Kan vara okej att äta nån enstaka ibland. Men enbart leva på mikrad Billys varje dag i en månad, eller längre tid än så? Nej.

Fast det skulle ju inte handla om min åsikt. Vet inte om man kan definiera det rent kliniskt. Det finns åtminstone forskning som rör kost och kostmönster (helheten av det vi äter). Baserat på det, så är det bäst att äta en varierad kost för att få i sig alla näringsämnen etc. Samtidigt som dåliga matvanor kan öka risken för vissa sjukdomar.

Men med tanke på att de flesta kan få i sig tillräckligt av alla näringsämnen av en varierad och ’normal’ kost, utan att behöva kosttillskott, så är det väl att betrakta som en bra kost.
Citera
2026-07-05, 18:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FbAlex
Mat är centralt i våra liv och såg senast jag handlade att panpizzor kostade 15 kr styck. Man blir mätt på 1 och 1/2 vilket blir 22,5 spänn vilket betyder att man kan äta mikrad pizza med olika smaker till lunch och middag dagligen för cirka 1250 kr i månaden samtidigt som det är vanligt att folk får in 15-25 tusen i månaden på kontot vilket gör färdig mat man micrar lönsamt eftersom det är billigt och enkelt med okej smak samt näring.
Men det är massor av sånt som blivit billigare sista tiden. Efter corona gick Findus och Dafgårds färdigrätter upp mot 40 kr. Idag får du en Dafgårds under trettio kronor. 27,20 på Willys. Det gör man knappt mat för själv.

Billigare än en Felix paj och mer mat.
Citera
2026-07-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Låter som Billy lägger ned mycket arbete för att få till en fantastisk produkt

Fantastisk produkt går ju att diskutera. Även om det uppenbarligen finns folk som tycker att det är gott, och därför köper det.

I regel håller företagen på med olika avancerade och industriella metoder för att få lägre tillverkningskostnader och lång hållbarhet. Jag tycker att det låter mer som om något man gör i rent vinstsyfte än att faktiskt skapa en fantastisk produkt.
Citera
2026-07-05, 23:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Det blir billigare med rostbröd och ketchup. Man kan ha på lite gratängost också. Faktiskt godare än Billys till och med.

Ja, det låter bra mycket godare. Om man köper de billigaste varorna går det att få alla möjliga pålägg och det blir inte dyrt i snitt. Om man köper en stor ost som man river t ex. Eller bara hyvlar. Tror t o m att man kan kasta med färsk tomat och gräddädel också.

Känner jag mig slö kan jag göra en grilled cheese på rostbröd, ost, ketchup och hot sauce. Det är ändå godare än Billys.
Citera
2026-07-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, det låter bra mycket godare. Om man köper de billigaste varorna går det att få alla möjliga pålägg och det blir inte dyrt i snitt. Om man köper en stor ost som man river t ex. Eller bara hyvlar. Tror t o m att man kan kasta med färsk tomat och gräddädel också.

Känner jag mig slö kan jag göra en grilled cheese på rostbröd, ost, ketchup och hot sauce. Det är ändå godare än Billys.

Kryddor är dock rätt dyra men det måste man ha på Billys också så det går på ett ut.
Citera
2026-07-06, 10:43
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FbAlex
Man kan tillföra ämnen.

Då spricker väl kalkylen?
Citera
2026-07-06, 10:48
Medlem
GiveMeHeads avatar
City gross har oxfilé för 349kr/kg 1,8 kg. Blir lätt 18 måltider av det. Lite dyrare men fan så mycket godare än billys. Och mer näringsrik
Citera
2026-07-16, 19:21
Medlem
Sladdarens avatar
En portions rätter är för soyboys främst för att de anser sig bli mätt på en när det behövs definitivt två eller fler och nåt micropris får du inte då
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in