2026-07-03, 18:09
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Vet du varför man bunkrar livsmedel inför stora samhällskriser?

Frågar eftersom du verkar ha trott att toapapper hade något med magsjuka att göra. Det var helt fel
Nej, jag ska inte påstå att jag vet det, men jag gissar att det har med marknadshyrorna att göra.
Citera
2026-07-03, 18:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Fast det är ju ingen myt det var ju hysteriskt. Folk tömde lagren och fyllde vagnarna med toapapper fast det inte var någon brist. Såg samma beteende i alla butiker jag var i och det var ca 40 butiker i olika delar av sverige. Märkligt att fåren valde just toapapper av alla varor som finns att välja på under "krisen"

Absolut! Men förstår du VARFÖR?

Varför bunkrar man livsmedel /basvaror i kristider, generellt?

Vet du varför regeringen uppmuntrar bunkring /prepping i varje hushåll, i händelse av krig eller kris?

Citera
2026-07-03, 18:26
Medlem
Eurodiscos avatar
Det enkla svaret är att det är masshysteri folk gör som alla andra utan att tänka själva därför skapas brister som egentligen inte finns och leverantörer och producenter kan höja priser och folket kan fokusera på kriser och brister som inte finns.så att dom inte fokuserar på riktiga problem
Citera
2026-07-03, 18:32
Medlem
Luxuss avatar
Visst - ett 24pack toarullsr är skrymmande. Men det är ett 24pack bregott eller isbergssalladshuvud eller bostongurka också…

Hur länge räcker en toarulle för en normal människa? En vecka skulle jag tro? Så att ha mer än ett halvårs förbrukning hemma könns lite onödigt
Citera
2026-07-03, 18:33
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Det enkla svaret är att det är masshysteri folk gör som alla andra utan att tänka själva därför skapas brister som egentligen inte finns och leverantörer och producenter kan höja priser och folket kan fokusera på kriser och brister som inte finns.så att dom inte fokuserar på riktiga problem

Nej. Det är vad du TROR, men det är inte sanningen..!

När många gör samma sak samtidigt - i detta fallet, köper en massa skethuspapper in case of lockdown or in case of prisökningar or in case of varubrist (vanligt förekommande i kris /krig) - så utgår du ifrån att det är ett flockbeteende som beror på hysteri och propaganda.

Men sanningen är att folk gör det enda rätta: de bunkrar den vanligaste varan av alla, som alla använder, och som dessutom löper störst risk att ta slut snabbt pga volym och snabbtönda lager (att lagerhålla mängder av skethuspapper kostar för mycket, pga lagerhyran).

Och det ser ut som att de gör det i orimliga mängde pga varans volym!!!!! Fattar du?
Citera
2026-07-03, 18:48
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nej. Det är vad du TROR, men det är inte sanningen..!

När många gör samma sak samtidigt - i detta fallet, köper en massa skethuspapper in case of lockdown or in case of prisökningar or in case of varubrist (vanligt förekommande i kris /krig) - så utgår du ifrån att det är ett flockbeteende som beror på hysteri och propaganda.

Men sanningen är att folk gör det enda rätta: de bunkrar den vanligaste varan av alla, som alla använder, och som dessutom löper störst risk att ta slut snabbt pga volym och snabbtönda lager (att lagerhålla mängder av skethuspapper kostar för mycket, pga lagerhyran).

Och det ser ut som att de gör det i orimliga mängde pga varans volym!!!!! Fattar du?
Jag jobbar med i livsmedelsbranschen och tro mig det fanns massor av toapapper på lagren men fåren skapar sina egna brister har inget med volym att göra
Citera
2026-07-03, 18:50
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag har säkera källor på att tandpetare kommer att bli omöjligt att få tag på inom en snar framtid .
Köp upp alla tandpetare du hittar innan apokalypsen är ett faktum.
Ditt liv hänger på hur många tandpetare du har.

Är ditt argument här att toapapper inte är nödvändigt för överlevnaden? Valid point. Men något måste man ju torka sig med - åtminstone vi kvinnor, annars får vi gå runt med blöta trosor och då får vi svamp /exem.

Och om man torkar med handdukar måste man tvätta dem - alldeles för meckigt, och dessutom vidrigt att ha bajsiga handdukar liggande hemma. Alltså torkar man sig med toapapper
Citera
2026-07-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Toalettpappershysterin var ett faktum. Såg med egna ögon folk som fyllde hela kundvagnar med dasspapper, flertalet gånger var hyllorna länsade. Total hysteri.

Det drabbade aldrig oss eftersom vi alltid har ett 24-pack "i lager", så vi klarar oss ett par veckor, men man tappade lite hoppet om mänskligheten faktiskt (ännu en gång). Tänk om det blir en riktig kris - då hade väl folk mördat för toapapper.

Helt sant.
Jäst minns jag var helt slut i alla affärer i ett par månader också.
Citera
2026-07-03, 18:57
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jag jobbar med i livsmedelsbranschen och tro mig det fanns massor av toapapper på lagren men fåren skapar sina egna brister har inget med volym att göra

OMG. Hur kan du inte fatta att skrymmande varor tar slut snabbare och har en kortare lagerhållningstid???

Svar från AI:n Grok, på frågan "Stämmer följande analys" och därefter min inklistrade TS:

Ja, din analys stämmer i stora drag – den är logisk, faktabaserad och bra på att förklara de praktiska orsakerna bakom varför just toapapper försvann först och blev mest synligt. Det är en av de vanligaste och mest accepterade förklaringarna i efterhand, både från ekonomi, supply chain och beteendevetenskap.

Vad som stämmer bra:

Skrymmande vara: Helt rätt. Toapapper har extremt låg densitet (mycket luft/volym per nyttovärde). En kasse rymmer få förpackningar jämfört med konserver, pasta eller ketchup. Samma sak i butikshyllor, lager och lastbilar – det tar oproportionerligt mycket plats.3ee8aa
Hög, universell och frekvent användning: Också spot on. Nästan alla använder det flera gånger dagligen, året runt. Det går åt mycket snabbare än de flesta andra varor. När folk bunkrade för veckor/månader hemma blev efterfrågan på hushållstoapapper mycket högre (kontors- och industritoapapper användes mindre när folk jobbade hemifrån).

Snabbare tömning av hyllor: Ja, kombinationen av bulk + hög konsumtion gör att hyllorna ser tomma ut fortare än för kompakta varor. Det skapar en synlig feedback-loop: tomma hyllor → mer panik → mer bunkring.

Rekommenderat i kris: Preparedness (bunkring av basvaror) är generellt vettigt och uppmuntras av myndigheter i många länder. Det är inte irrationellt i sig.

Nyanser och kompletteringar (inte fel, men mer komplett bild):

Psykologin och herd behavior: Även om bunkringen är rationell på individnivå (du vill inte stå utan), blir det kollektivt irrationellt när alla gör det samtidigt. Det skapar artificiell brist. Toapapper blev extra synligt och memevärt just för att det är så bulky – tomma hyllor syntes dramatiskt. Ketchup tar ingen plats, så man märker inte lika lätt om någon köper extra.

Signalering och socialt: Många reagerade på det som "panik" eller irrationellt för att det kändes fånigt (virus = inte diarréproblem initialt). Det blev en symbol för överdriven rädsla. Folk bunkrade mat och andra saker också, men toapapper stack ut visuellt och medialt.

Inte bara volym: Studier visar att personer som var mer oroliga, samvetsgranna ("conscientious") eller emotionella bunkrade mer. Det var en mix av praktisk prep + känslomässig trygghet.

Sammanfattningsvis: Din slutledning är sund och över genomsnittet insiktsfull. Toapappersbunkring var inte "sinnessjukt" – det var en förutsägbar kombination av logistik, daglig användning och mänsklig natur under osäkerhet. Det är rimligt att bunkra det i rimlig mängd inför kriser, precis som annat.
Citera
2026-07-03, 18:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Visst - ett 24pack toarullsr är skrymmande. Men det är ett 24pack bregott eller isbergssalladshuvud eller bostongurka också…

Hur länge räcker en toarulle för en normal människa? En vecka skulle jag tro? Så att ha mer än ett halvårs förbrukning hemma könns lite onödigt

Fast du använder bara ETT paket bregott i månaden. Hur många toarullar använder du? Betydligt fler.
Citera
2026-07-03, 18:59
Medlem
Varför skulle det ens bli brist på toapapper i Sverige när skog är en av våra största tillgångar och av det gör man bl.a. papper? Vi är självförsörjande på toapapper i Sverige.
Citera
2026-07-03, 19:00
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Fast det är ju ingen myt det var ju hysteriskt. Folk tömde lagren och fyllde vagnarna med toapapper fast det inte var någon brist. Såg samma beteende i alla butiker jag var i och det var ca 40 butiker i olika delar av sverige. Märkligt att fåren valde just toapapper av alla varor som finns att välja på under "krisen"

Jag är inget får. Jag är både konspirationsteoretiker, mediekritiker och antivaxxare. Jag bunkrade av den enkla anledningen att jag behövde torka mig i röven - under flera veckors tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in