2026-07-03, 07:23
Medlem
DrDoaks avatar
Som de flesta säkert vet, så har priserna på mikrochip stigit och ligger (väl?) idag på en rekordhög nivå även om man justerar för inflation. Vad folk som kan lite om IT också vet är att du får ut mycket mer "kräm" ur varje bit mikrochip ju mer maskinnära som du programmerar, generellt (undantag kan förstås finnas). T.ex. visade ett simulerat test att många högnivåspråk tog ca 5-10 gånger längre tid på sig att utföra en miljard loopar (Coding classrooom, Yousuckatprogramming). Eng. billion = Sv. miljard dvs. 1 000 000 000.

Under en ganska lång period så sjänk priserna på mikrochip snabbt och prestandan ökade så mycket att det inte ansågs värt att hålla på med högnivåspråk annat än om man sysslade med hårdvara som hade begränsningar, t.ex. inbyggda system i små och enkla maskiner, eller kritisk industri etc. Med stigande priser på mikrochip kan jag tycka att det borde bli mer och mer efterfrågan på kompetens att programmera maskinnära som t.ex. C och Rust.

Viss kritik kan förstås lyftas mot att vissa av språken saknar sophämtning (eng. garbage collector) mm. vilket gör att de snabbare språken offrar en viss säkerhet, men i slutändan så är ju förmågan att bygga säkra program (via manuell formgivning från programmeraren) också en del av programmeringen.

Vad säger ni?
Citera
2026-07-03, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Som de flesta säkert vet, så har priserna på mikrochip stigit och ligger (väl?) idag på en rekordhög nivå även om man justerar för inflation. Vad folk som kan lite om IT också vet är att du får ut mycket mer "kräm" ur varje bit mikrochip ju mer maskinnära som du programmerar, generellt (undantag kan förstås finnas). T.ex. visade ett simulerat test att många högnivåspråk tog ca 5-10 gånger längre tid på sig att utföra en miljard loopar (Coding classrooom, Yousuckatprogramming). Eng. billion = Sv. miljard dvs. 1 000 000 000.

Under en ganska lång period så sjänk priserna på mikrochip snabbt och prestandan ökade så mycket att det inte ansågs värt att hålla på med högnivåspråk annat än om man sysslade med hårdvara som hade begränsningar, t.ex. inbyggda system i små och enkla maskiner, eller kritisk industri etc. Med stigande priser på mikrochip kan jag tycka att det borde bli mer och mer efterfrågan på kompetens att programmera maskinnära som t.ex. C och Rust.

Viss kritik kan förstås lyftas mot att vissa av språken saknar sophämtning (eng. garbage collector) mm. vilket gör att de snabbare språken offrar en viss säkerhet, men i slutändan så är ju förmågan att bygga säkra program (via manuell formgivning från programmeraren) också en del av programmeringen.

Vad säger ni?

Personligen tror jag inte riktigt på det senariet, då kraven även ökar på snabba lanseringar och att komma snabbt ut på marknaden oftast överträffar själva kostnadsbilden.
Men det kanske kommer att stabilisera sig.
Det fins fördelar med hårdvarunära programmering, satt själv med assebler på 90talet då kunde man få fram rät OK funktioner med bråkdelen av minneskapaciteten.
Men jag tror inte det kommer att gå åt det hållet, snarare ännu mer högnivåspråk och maskingenererad kod.
Citera
2026-07-03, 08:44
Medlem
Jag skulle vilja lära mig lite Rust av denna anledning.

Men det känns som att Rust kräver väldigt hög skillnivå. Alla kanske inte har möjlighet att uppnå den skillnivå som krävs
Citera
2026-07-03, 09:17
Medlem
Det är ont om minneskretsar av typen DDR5.

Det är ont om processorer som produceras med 3 nm och 2 nm teknik.

Det är inte ont om mikrochip generellt.

De höga minnespriserna beror på att det tar flera år att ta nya fabriker i drift. Under tiden som efterfrågan överstiger tillgången så är priserna höga.

Men det innebär inte att man behöver gå över till lågnivåspråk. "Vanliga" processorer går fortfarande ner i pris. Ett exempel på en typisk processor:
Intel Core i5 14400F, som lanserades 2024 kostade då 2700:-, idag kostar samma processor ca 1500:- om du köper den rakt över disk.
Citera
2026-07-03, 09:40
Medlem
Citat:

Vad säger ni?

Bättre då att optimera koden.
Det tror jag kommer spara mer på system resurser.
Citera
2026-07-03, 10:47
Medlem
Protons avatar
Citat:

Vad säger ni?
Har jag svårt att tro.

Jag tycker det låter missvisande att enbart benchmarka på "en miljard loopar". Sure, det säger ju kanske en del om nån slags exekveringshastighet, men att ha en dator att stå å snurra en miljard gånger utan att utföra nåt vettig arbete verkar ju bara dumt, vad ska det tjäna till? Värdet kommer knappast av hastigheten, värdet uppstår ju snarare när bearbetningen är klar och det kommer nåt vettigt ur den.

Varje språk har sina egna för- och nackdelar såklart. Att skriva nån slags firmware i annat än assembler eller möjligen C (eller på senare tid Rust) verkar ju dumt, framförallt om det krävs nån slags plattform för att exekvera koden. Firmware och embeddedkod brukar oftast inte ha lyxen med oändligt minne och oändligt med exekveringstid.

Att däremot skriva nåt som exekverar i en webserver nånstans i nåt annat än högnivå GC-språk verkar genuint korkat och otroligt tidsödande, en gång i tiden fanns CGI för detta, där webservern forwardade anrop till nåt C-härke (eller nåt obegripligt PERL-script för extra bonuspoäng) som hijackade in och utströmmar och på så sätt kunde förmås att köra i en webbkontext.

Världen har gått vidare sen dess på goda grunder.

Att forka nya processer för varje anrop verkar ju både korkat och dyrt "computationally" och för att undvika det behöver man rulla sin egen trådhantering istället. Att få koden att skita ur sig html, på ett sätt som går att underhålla, kräver att man rullar sin egen templatemotor alt använder en, för att med dess hjälp hålla logik och presentation åtskilda (i den mån det gick).

Listan kan göras lång på skälen att man uppfann bättre sätt än CGI att hantera det på. Således tvivlar jag på att det du beskriver kommer vara eller ens är ett problem.

Rätt verktyg för rätt ändamål kommer alltid vara det bästa receptet imo.
Citera
2026-07-03, 14:10
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Men jag tror inte det kommer att gå åt det hållet, snarare ännu mer högnivåspråk och maskingenererad kod.
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Bättre då att optimera koden.
Det tror jag kommer spara mer på system resurser.
Problemet med maskingenererad kod är att den just är så dåligt optimerad. Jag tror också att det är en väldigt komplex process att lära en dator att optimera datorkod. Om inte ens människor orkar lära sig att göra det själva, hur ska de då lära en dator att göra det? Datorer är egentligen riktigt bra på en sak och det är beräkningar. Allting annat med algoritmer etc. är egentligen bara byggt på beräkningar. En dator "förstår" inte vad den gör, den upprepar i bästa fall vad den observerat en människa göra. Man kan likna det lite med en papegoja som lär sig härma olika glosor. Papegojan kan kanske i bästa fall memorera att vissa glosor gör att de får belöningar, tänk Polly want a cracker! Papegojan förstår dock inte egentligen vad orden var för sig betyder (inte vad vi vet iaf.). Därför så tror jag att enbart det mänskliga ögat kan granska vad som är bra optimerad kod och inte.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
De höga minnespriserna beror på att det tar flera år att ta nya fabriker i drift. Under tiden som efterfrågan överstiger tillgången så är priserna höga.
Ingen vet väl hur länge det kommer att vara höga priser? Så tills priserna sjunker så bör ju då lågnivåspråk bli mer och mer värdefullt? Sen att det finns enskilda chip som är billigare än andra är en annan sak.
Citera
2026-07-10, 02:27
Medlem
Viethatts avatar
När man sysslar med hårdvara så är det lågnivåsspråk som gäller, det har nästan alltid varit så. Många uppgifter med assembly är överskattade, de flesta räcker med 5-10 linjer då man kan hitta hur många billiga (nästan gratis) mikrochips som helst klarar dessa 5-10 linjerna. Men om man shiftar upp lite prisklassen då man kommer att jobba med C eller lite dyrare mikroprocessor med C++.

Jag brukar tänka såhär, ju närmare man är till fabriken desto bättre priser får man. Har vi ingen mikrochip fabrik här i Sverige som kan konkurrera ut internationella konkurrenter när det kommer till lokala priser?
Citera
2026-07-13, 14:32
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Jag tycker det låter missvisande att enbart benchmarka på "en miljard loopar". Sure, det säger ju kanske en del om nån slags exekveringshastighet, men att ha en dator att stå å snurra en miljard gånger utan att utföra nåt vettig arbete verkar ju bara dumt, vad ska det tjäna till? Värdet kommer knappast av hastigheten, värdet uppstår ju snarare när bearbetningen är klar och det kommer nåt vettigt ur den.
Självklart så är det ett trubbigt test, men det är väl (?) kanske ett bra mått på en enkel uppgift som kan hanteras i väldigt många olika språk, relativt enkelt att standardisera etc. Ska man göra en grafiskt avancerad 3D-rendering så blir det helt olika förutsättningar för språken. Vissa språk klarar väl (?) knappast av det alls på ett meningsfullt sätt.

Men du har rätt i att det kanske hade varit bättre att testa någonting lite mer användbart, till exempel beräkna hur en golfboll kommer att flyga vid ett utslag givet slagvinkel, vindriktning, vindhastighet, klubba etc. samt att man kör en miljard simuleringar av detta. Hur många av dessa simuleringar träffar ett hål på första försöket? Hur lång tid tar det för att datorn att räkna ut det? Kan datorn göra vettig statistik på det? Bortsett från renodlade webbscript så känns det som om datorn bör kunna hantera det, och troligen kan även ett och annat webbscript klara biffen också.

Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Jag brukar tänka såhär, ju närmare man är till fabriken desto bättre priser får man. Har vi ingen mikrochip fabrik här i Sverige som kan konkurrera ut internationella konkurrenter när det kommer till lokala priser?
Jag tvivlar starkt på det. Ludvika har väl en kondensatorfabrik i Sverige, annars tillverkas det väldigt lite elektronik här på det sättet. Tidigare fanns det en kondensatorfabrik i Kalmar (Ericsson/RIFA) men den lade ned för mer än 20 år sedan, och då hade den dragits med lönsamhetsproblem långt innan dess. Allt lägre transportkostnader till sjöss är väl en del av förklaringen, men det är ett helt kapitel för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in