2026-07-02, 23:10
Medlem
Tjena,
Satt och spånade på en grej och tänkte höra vad Flashback-experterna har att säga.

Låt oss säga att en helt vanlig svensk (eller ja, vanlig nog för att hamna i klistret i USA) åker fast där borta och hamnar i antingen county jail (häkte) eller federalt/state prison (fängelse).

Hur stor är egentligen sannolikheten för att den här personen tvingas till sexuella handlingar, blir våldtagen eller tvingas "suga kuk" för att överleva eller för att folk tar chansen?

Man har ju sett Oz, Prison Break och alla möjliga dokumentärer där det framställs som att det är en absolut garanti att man blir någons "bitch" så fort man tappar tvålkronan. Men hur ser verkligheten ut i dagsläget?

Här är några punkter jag funderar på:

Raskrig och gäng: I USA är fängelserna extremt segregerade efter ras. Var hamnar en blek svennebanan? Blir man automatiskt upplockad av Aryan Brotherhood/white supremacy-gängen för beskydd, och vad kostar det beskyddet i så fall?

Häkte vs Fängelse: Är risken större i ett lokalt County Jail där folk åker in och ut på fyllan och för småbrott, eller i "riktigt" fängelse där folk avtjänar långa straff?

Statistik vs Hollywood: Finns det någon verklig statistik på hur utbrett det sexuella våldet faktiskt är idag (t.ex. efter Prison Rape Elimination Act som infördes för ett antal år sedan), eller är det mesta bara myter och skräckpropaganda från filmens värld?

Någon här som har suttit själv "over there", känner någon, eller bara har koll på det amerikanska kåkbyket?

Diskutera gärna!
Citera
2026-07-02, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsweden555
Tjena,
Satt och spånade på en grej och tänkte höra vad Flashback-experterna har att säga.

Låt oss säga att en helt vanlig svensk (eller ja, vanlig nog för att hamna i klistret i USA) åker fast där borta och hamnar i antingen county jail (häkte) eller federalt/state prison (fängelse).

Hur stor är egentligen sannolikheten för att den här personen tvingas till sexuella handlingar, blir våldtagen eller tvingas "suga kuk" för att överleva eller för att folk tar chansen?

Man har ju sett Oz, Prison Break och alla möjliga dokumentärer där det framställs som att det är en absolut garanti att man blir någons "bitch" så fort man tappar tvålkronan. Men hur ser verkligheten ut i dagsläget?

Raskrig och gäng: I USA är fängelserna extremt segregerade efter ras. Var hamnar en blek svennebanan? Blir man automatiskt upplockad av Aryan Brotherhood/white supremacy-gängen för beskydd, och vad kostar det beskyddet i så fall?

Häkte vs Fängelse: Är risken större i ett lokalt County Jail där folk åker in och ut på fyllan och för småbrott, eller i "riktigt" fängelse där folk avtjänar långa straff?

Statistik vs Hollywood: Finns det någon verklig statistik på hur utbrett det sexuella våldet faktiskt är idag (t.ex. efter Prison Rape Elimination Act som infördes för ett antal år sedan), eller är det mesta bara myter och skräckpropaganda från filmens värld?

Någon här som har suttit själv "over there", känner någon, eller bara har koll på det amerikanska kåkbyket?

Diskutera gärna!
verkar som du bör avstå det du tänker göra .
Citera
2026-07-02, 23:18
Moderator
Chantres avatar
Kriminalhistoria --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2026-07-02, 23:20
Medlem
Precis som du själv antyder förefaller din riskbedömning i huvudsak bygga på ett ganska omfattande konsumtionsmönster av amerikansk fängelsefiktion.
Citera
2026-07-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
verkar som du bör avstå det du tänker göra .

Tänker inte göra något men undrar över hur stor sannolikheten är att dessa saker inträffar om man hamnar i klistret på andra sidan Atlanten..
Citera
2026-07-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Precis som du själv antyder förefaller din riskbedömning i huvudsak bygga på ett ganska omfattande konsumtionsmönster av amerikansk fängelsefiktion.

Jag konsumerar amerikansk fängelsefiktion nästan varje kväll innan jag går och lägger mig..det är ändå något häftigt med amerikanska fängelser även om jag kan förstå att det inte är nån vidare upplevelse för en svensk att sitta där..
Citera
2026-07-02, 23:28
Medlem
Citat:
Jag konsumerar amerikansk fängelsefiktion nästan varje kväll innan jag går och lägger mig..det är ändå något häftigt med amerikanska fängelser även om jag kan förstå att det inte är nån vidare upplevelse för en svensk att sitta där..
Fängelsefilm var kväll, rätt stilig konsumtion,
men kalla det hobby – inte verklighetslektion.

Amerikanskt på rutan ger dramatisk vision,
men det är knappast forskning – mer kvällsillusion.
Citera
2026-07-02, 23:57
Medlem
Citat:
Tjena,

Diskutera gärna!

Ganska stor faktiskt, men det beror på vem du är.

Martin Jonsson. Daniel Ståhl eller Tommy Alexandersson hade inte blivit det, medans exempelvis en vanlig tanig svensk under 40 år hade löpt stor risk.
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-07-03 kl. 00:04.
Citera
2026-07-03, 00:23
Medlem
Onanikrems avatar
Ring och fråga Annika Östberg Hon satt 28 år i amerikanskt fängelse. Kvinnofängelse men kärringarna kan vara nog så hårda, särskilt på ett sånt ställe. Ingen dans på rosor kan jag tänka mig.

Ingen sympati för brotten hon begick men stark kvinna som överlevde, inte dukade under, hon kom tillbaka.

Charles Manson blev våldtagen i fängelset, ingen pekades ut men några veckor senare hittades av de han haft argumentation med, med en tandborste genom halsen död.
Citera
2026-07-03, 02:22
Medlem
Citat:

Du får kontakta Rickard Flinga och fråga om du får bjuda på en fika och ställa lite frågor. Han satt 20 år i fängelse i Texas dömd för mord till 45 år och var med i ledarskiktet i gänget Aryan Brotherhood. Han bor idag i en mindre ort utanför Uppsala. Jag har mött honom ute på promenad då vi på den tiden (ca 2009) bodde i samma område.

https://youtu.be/7Zgla3OsQyU

https://www.falukuriren.se/nyheter/20-ar-i-texas-brutalaste-fangelser/

Han var iaf förr inte främmande för att prata om det, idag kanske han är less på att dra den storyn. Annars kan du alltid läsa eller lyssna på hans bok "Iskallt och stenhårt : Mina 20 år i Texas fängelser".

https://www.storytel.com/se/books/iskallt-och-stenh%C3%A5rt-mina-tjugo-%C3%A5r-i-texas-f%C3%A4ngelser-760909
Citera
2026-07-03, 12:45
Medlem
Rickard har även en egen skvallertråd här på forumet där han var inne och skrev flitigt en period. Nu har han dock inte varit inloggad sen 2012. Så här svarade han på frågan om han någonsin "blev bögad inne i fängelset".

https://imgur.com/a/WkLDdsQ
Citera
2026-07-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Ganska stor faktiskt, men det beror på vem du är.

Martin Jonsson. Daniel Ståhl eller Tommy Alexandersson hade inte blivit det, medans exempelvis en vanlig tanig svensk under 40 år hade löpt stor risk.

Du har nog rätt i det…stackars dem som suttit i häktet eller fängelse i USA..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in