2026-07-03, 17:24
Medlem
pn222jws avatar
2025 - "Häng med och kröka!"
2026 - "Häng med och kråka!"
Citera
2026-07-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha det lär han gilla fågeln. För ett par år sen låg det en skata raklång på min gräsmatta. Han såg skadad ut så jag var på väg ut med golfklubban för att dräpa honom så han inte skulle behöva lida.

Men han började åla sig runt efter ett tag så jag gick in med golfklubban och hämtade bröd istället. Han var inte brödsugen i sitt tillstånd tyvärr men det var då jag började misstänka att skatan var full.

Så kråkan på kungsholmen kan vara alkad och behöva påtår. Klart att han ska få sin öl.
Ja man bör idka extra observant tillsyn när de ligger raklånga på sida eller rygg. Ren medmänsklighet.
Citera
2026-07-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Du är en sann hjälte!
🥇
Åh, instämmer!

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
2025 - "Häng med och kröka!"
2026 - "Häng med och kråka!"

Så är det! Kråkfåglar bör ha upprättelse, stencoola!
Folk är bara avundsjuka.
Citera
2026-07-03, 17:52
Medlem
brutenbryggas avatar
Kråkan har smygtittat på gästernas smartphones som roar sig med gamla hederliga youtube-klassiker.

"Du är för dålig för att kasta sten." Nej nu jävlar

"Vem va det som kasta? Vem fucking va det som kasta?!" Tihi här kommer en till
Citera
2026-07-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Läste om kråkor som lade ut nötter vid rödljuskorsningar och sedan kom bilar och krossade nötterna och sen när det blev rött var kråkorna där snabbt och åt upp nötterna. Det kallar jag smarta fåglar

Ja, det är facinerande. Denna kråka har nog också ett syftebmed sitt stenkastande.
Citera
2026-07-03, 18:31
Medlem
populopiduss avatar
Kråkan är väl helt enkelt bara väldigt trött på arroganta Stockholmare. Fullt förståeligt beteende.
Citera
2026-07-03, 18:36
Medlem
Fleavmoes avatar
I jämförelse med hur mycket människor väsnas och skräpar ned och förstör, är väl lite småsten från en kråka inget att oja över. Kråkor är extremt smarta. Garanterat mer intelligenta än de som sitter under markisen barägaren (av omtanke för både gäster och fåglar) fällt ned som skydd.
Citera
2026-07-03, 18:37
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det kan ju faktiskt vara så att de vill ha det tyst.

Tror så jag med.
Citera
2026-07-03, 18:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Hur lyckas man med att få dom tama?
Har höns och matar ett par kråkor med mat och försökt att komma närmare men lyckas inte.
Vet inte hur man lyckas? Det är de som skall komma till dig, inte du till dem. kan vara individuellt mellan olika fåglar också som jag skrev i ett annat svar/tråd, paret jag bara så är det bara den förmodade gubben som kommer ända fram till mig, hans fru sitter avvaktande 15 meter bort tills jag går in. (antar det är frun för hon är lite mindre)
Citera
2026-07-03, 19:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vet inte hur man lyckas? Det är de som skall komma till dig, inte du till dem. kan vara individuellt mellan olika fåglar också som jag skrev i ett annat svar/tråd, paret jag bara så är det bara den förmodade gubben som kommer ända fram till mig, hans fru sitter avvaktande 15 meter bort tills jag går in. (antar det är frun för hon är lite mindre)
Honor har instinkten att vara försiktiga för att det lönar sig evolutionärt och tvärtom för hanar.
Citera
2026-07-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Men de är opportunistiska, gör de sattyg så är det för att de har nåt att vinna på det. Här kan man fundera vad de vinner på sina handlingar. De gör inte saker bara för skoj skull.
Ska för övrigt bli väldigt skönt nu när fiskmåsarna har häckat klart snart och drar vidare från hustaken när ungarna blir flygklara. Vilken dag som helst nu.

Jo det gör de. De tar tex lock och andra små plastbitar och åker kana på hustaken. Sparkar (?) boll med näbben och liknande. De är extremt intelligenta och busiga helt enkelt. Har sett hundratals timmar kråkdokumentärer.

Skulle tro att kråkorna lärt sig att personerna flyttar på sig efter ett antal småstenar i huvudet och då lämnar efter sig ätbara saker.
Citera
2026-07-04, 00:34
Medlem
zeke5s avatar
De brukar slänga kastanjer och nötter på vägen som bli överkörda av bilarna
Så skalet krossas
Man brukar få presenter av dessa fåglar om man matar dem
Jag brukar få utbrunnna värmeljus som tack
De känner igen bilen också när man kommer hem...
Blir mer och mer imponerad hur smarta de fåglarna är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in