2026-07-02, 02:18
Medlem
Läste en nyhetsblänkare om rabalder söderöver och ser att det skrivs på Limhamn, en stadsdel, liksom Rosengård. Båda varianterna i och på används iofs.

Som boende lite mer norrut undrar man om bakgrunden till prepositionsanvändningen. Man bor i en stadsdel, går på dess gator. Man bor i ett land, en kontinent, med reservation för definitionen av länder som är öar/ö-grupper. På Grönland, Island, Irland, Malta, Cypern, Sri Lanka, Kuba, Jamaica, Färöarna, Filippinerna, Maldiverna.

Regioner: På Dal, inte i Dalsland. På Lister, inte i Listerlandet. Österlen. Småländska höglandet.

Men en stadsdel, hur vanligt är det och hur gammalt? Vistades förr då och då i Gävle och hörde då man med lokal brytning sa på Brynäs, och jag ser att det förekommer åtminstone i pressen, exv "boende i området på Brynäs" (Svt Gävleborg 2025), vilket visar vad jag menar exakt. Och alltså är det en spridd användning norröver, inte bara ett sydligt fenomen. Och gammalt, om man ska tro på sökträffar.

Min lilla födelseort hade i någon mening olika delar, men tror inte att man sa annat än i när de omtalades.

Huvudstaden har malmerna, man befinner sig sedan gammalt på x-malm. Men utåt t-banenätet hamnar man i miljonprogramsområden, i Rinkeby, Tensta, Akalla, Rågsved, Fittja.

Riksnyheterna verkar skriva i snarare än på oftare än lokalnyheterna, som i det Limhamnska exemplet.

Hur ser det ut ute i landet, är det ofta "på" stadsdelar, i tal och skrift, nu/förr? Och hakar nyinflyttade på, eller inte?
Citera
2026-07-02, 02:31
Medlem
Varför heter det "på"?Ett historiskt näs: Namnet Brynäs härstammar från 1600-talet och syftade ursprungligen på ett skogsbevuxet näs som sköt ut i Inre Fjärden. Enligt svenska språkregler använder man prepositionen på när man talar om geografiska formationer som öar, halvöar och just näs

samma med malmarna i Stockholm, historiskt är det ursprungligen en ö.
Citera
2026-07-02, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Läste en nyhetsblänkare om rabalder söderöver och ser att det skrivs på Limhamn, en stadsdel, liksom Rosengård. Båda varianterna i och på används iofs.

Som boende lite mer norrut undrar man om bakgrunden till prepositionsanvändningen. Man bor i en stadsdel, går på dess gator. Man bor i ett land, en kontinent, med reservation för definitionen av länder som är öar/ö-grupper. På Grönland, Island, Irland, Malta, Cypern, Sri Lanka, Kuba, Jamaica, Färöarna, Filippinerna, Maldiverna.

Regioner: På Dal, inte i Dalsland. På Lister, inte i Listerlandet. Österlen. Småländska höglandet.

Men en stadsdel, hur vanligt är det och hur gammalt? Vistades förr då och då i Gävle och hörde då man med lokal brytning sa på Brynäs, och jag ser att det förekommer åtminstone i pressen, exv "boende i området på Brynäs" (Svt Gävleborg 2025), vilket visar vad jag menar exakt. Och alltså är det en spridd användning norröver, inte bara ett sydligt fenomen. Och gammalt, om man ska tro på sökträffar.

Min lilla födelseort hade i någon mening olika delar, men tror inte att man sa annat än i när de omtalades.

Huvudstaden har malmerna, man befinner sig sedan gammalt på x-malm. Men utåt t-banenätet hamnar man i miljonprogramsområden, i Rinkeby, Tensta, Akalla, Rågsved, Fittja.

Riksnyheterna verkar skriva i snarare än på oftare än lokalnyheterna, som i det Limhamnska exemplet.

Hur ser det ut ute i landet, är det ofta "på" stadsdelar, i tal och skrift, nu/förr? Och hakar nyinflyttade på, eller inte?

Jag har för mig att det är bara vissa som det skall användas för. Det rör sig då bland annat om gamla fiskelägen som man säger på om, t.ex. på Råå. Malmerna är väl öar och det är också orter som skall ha på, detta stämmer nog också för Lister då det var en ö en gång i tiden.

Att riksnyheterna hamnar i är att man naturligtvis inte har koll på varenda lilten håla och om de tillhör undantagen som skall ha "på" som preposition. Därför kommer det kanske bli i som gäller...

...fast för Rosengård och Rinkeby kan det ju bli lite vad som om man får fråga lokalbefolkningen
Citera
2026-07-02, 06:11
Medlem
Vitiss avatar
På = ö

Exvis:
Södermalm
Lidingö
Gotland
Ven

I = fastlandet

Exvis:
Södermanland
Dalarna
Göteborg
Stockholm
Ribbersborg (stadsdel i Malmö)

Sedan finns det naturligtvis dialektala varianter.
Citera
2026-07-02, 08:06
Moderator
Kyrpators avatar
Limhamn som du tar upp är faktiskt historiskt en egen ort, och inte bara en del av Malmö. Bland annat har det varit ett fiskeläge, och för fiskelägen används normalt prepositionen på, åtminstone i södra Sverige.

För Stockholms del så används visserligen på om malmarna och om holmarna, men i om Gamla stan, Vasastan och City. Man använder på om Gärdet, men det är oklart om det är för att stadsdelen är så pass ny och namnet så pass genomskinligt att det faller sig helt naturligt. Den heter ju Gärdet för att den ligger på ett gärde.
Citera
2026-07-02, 08:38
Medlem
Suecotes avatar
Tror mer det är en generationsfråga. Gamla göteborgare vet att det heter Guldheden och Gårda, yngre generationer har inget vidare grepp om prepositioner. Infödda eller inflyttade. Skolan har återigen misslyckats.
Citera
2026-07-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Limhamn som du tar upp är faktiskt historiskt en egen ort, och inte bara en del av Malmö. Bland annat har det varit ett fiskeläge, och för fiskelägen används normalt prepositionen på, åtminstone i södra Sverige.

För Stockholms del så används visserligen på om malmarna och om holmarna, men i om Gamla stan, Vasastan och City. Man använder på om Gärdet, men det är oklart om det är för att stadsdelen är så pass ny och namnet så pass genomskinligt att det faller sig helt naturligt. Den heter ju Gärdet för att den ligger på ett gärde.
Rosengård ligger ju sådär två kilometer från kustlinjen, till skillnad från Limhamn. Så resonemanget med fiskeläge stämmer bara i det sistnämnda fallet. Nåja, inte alltid logiskt och konsekvent i de här sammanhangen.
Citera
2026-07-02, 08:58
Medlem
Limma skinkbits avatar
Min hemsnickrade teori är att används för stadsdelar som aldrig har varit självständiga orter. Namnet på stadsdelen kommer ofta från en gammal gård som låg i området.

Prepositionen i används om inkorporerade före detta byar som senare har blivit stadsdelar.
Citera
2026-07-02, 09:42
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Rosengård ligger ju sådär två kilometer från kustlinjen, till skillnad från Limhamn. Så resonemanget med fiskeläge stämmer bara i det sistnämnda fallet. Nåja, inte alltid logiskt och konsekvent i de här sammanhangen.

Det var inte ett resonemang, bara ett påpekande om att fallet Limhamn kanske var lite mer komplicerat än andra. Jag hävdade absolut inte att det bara var fiskelägen som fick prepositionen på. Som du själv skriver så är bruket av prepositioner inte alltid logiskt och konsekvent i alla sammanhang. Man får försöka gå vidare med sitt liv ändå.
Citera
2026-07-02, 09:59
Medlem
Citat:
Det var inte ett resonemang, bara ett påpekande om att fallet Limhamn kanske var lite mer komplicerat än andra. Jag hävdade absolut inte att det bara var fiskelägen som fick prepositionen på. Som du själv skriver så är bruket av prepositioner inte alltid logiskt och konsekvent i alla sammanhang. Man får försöka gå vidare med sitt liv ändå.
Öh... Ja, jag sitter inte hulkande ihoprullad till en boll i ett hörn om det var något sådant som avsågs med det sista. Jösses. En kommentar på ett forum. 🙂

Ha en fantastiskt bra dag ute i solen och friska luften, främling på nätet.
Citera
2026-07-02, 11:53
Medlem
tuben99s avatar
I Västerås bor man PÅ stadsdelarna. Västeråsare får ofta rätta utsocknes journalister som av någon anledning jobbar på lokaltidningen och inte har koll på att man bor på de olika stadsdelarna.
Citera
2026-07-02, 12:20
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Ja, det har Du ju rätt i; där faller mina "ö-" resp "fastlandsprepositioner".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in