2026-07-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Märkligt. Känns som att man skulle känna sig mer vilsen med manuell. Varför känns det som att så många verkar tycka att det är viktigt att kunna kontrollera vilken växel man använder? Många klagar på att automat bilar byter växel för mycket eller i fel tillfällen. Men känner man verkligen det?
Växlar bilen exempelvis i en kurva kan det ju resultera i att man får sladd och kopplingen kan användas för att häva en sladd vilket gör att många aktiva förare föredrar manuellt. Att själv kunna bestämma samspelet mellan gas, broms och koppling ger helt enkelt mer kontroll över bilen.
Citera
2026-07-01, 23:11
Medlem
Gridiots avatar
Det blir bättre med tiden. Pröva att köra en äldre bil om du får chansen, en utan styrservo

Angående växling kommer det sitta i kroppen efter ett tag. Ibland är man inte medveten om vilken växel man har i, förutom att man vet att det är rätt.
Senast redigerad av Gridiot 2026-07-01 kl. 23:14.
Citera
2026-07-01, 23:21
Medlem
Citat:
Den är det alltså? Jag har fått så många olika svar på det här. Många säger att HPS är så jävla mycket bättre och att man känner allt som däcken gör och vad för slags väg man kör på osv. Sen finns det dem som du som säger just att den är subtil. Jag kommer väl behöva testa både HPS och EPS i olika fordon när jag får chansen för att se skillnaden själv. Kanske beror på vad det är för bil också.
Styrningen är ju ändå en högst central del av bilkörning varför även en subtil skillnad ger mycket i körkänsla. EPS är trots allt den detalj jag tycker sämst om med min nuvarande bil. Tveksamt ändå om en ovan förare märker någon skillnad för vardagskörning.
Citera
2026-07-01, 23:33
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Nej, jag började nyligen. Så kan vara att det blir bättre med tiden, men tvivlar starkt på det då jag också blir irriterad av att behöva stanna innan rondeller, vid korsningar, stop skyltar etc. Speciellt i manuell då jag måste växla ner och försöka att inte få tjuvstart.
Att växla vänjer du dig vid. Men det finns osköna bilar som är dåligt konstruerade och där det är dålig symmetri mellan koppling, växellåda och motor. I de får man aldrig till känslan i att vara ett med. V70 brukar dock vara välbyggda bilar, så det är nog du som får träna mer innan.körningen blir riktigt bra
Citera
2026-07-01, 23:45
Medlem
Norrbagg79s avatar
Övningskör med nåt sånt så blir det inte så tråkigt:

https://m.youtube.com/watch?v=0eGmDr8MDmM&pp=ygUPdG9wIGdlYXIgYnJ1dHVz
Citera
2026-07-01, 23:57
Medlem
Citat:
Märkligt. Känns som att man skulle känna sig mer vilsen med manuell. Varför känns det som att så många verkar tycka att det är viktigt att kunna kontrollera vilken växel man använder? Många klagar på att automat bilar byter växel för mycket eller i fel tillfällen. Men känner man verkligen det?

Asså, med en automat väljer man ju sportprogrammet och sen vad det är för typ av väg man är på. Sen är det ibland en del "säkerhetsfunktioner" man måste slå av exempelvis antispin. Sen växlar man ju som vanligt fast med paddlar om man inte vill ha det helautomatiskt.

Jag skulle säga att man definitivt känner skillnad, kanske inte i en V70 med 100hk men kolla om du kan få tag på en Merca G 63 AMG.
Citera
2026-07-02, 00:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Hade du tänkt att jag skulle ta en sådan där till jobbet? Jo, det hade varit tufft. Men har du något mer konkret att säga? Lite riktig feedback hade jag varit tacksam för. Ska jag ge upp på det här med bilar eller fortsätta?
Tycker du ska ge upp och skaffa en cykel. Du verkar vara lika dålig på att köra bil som att trolla, dessutom hör du dåligt vilket är en nackdel när man sitter instängd i en bil i trafiken.
Citera
2026-07-02, 00:06
Medlem
HBTKuks avatar
Det är en vanesak. Efter ett tag behöver du inte använda någon tankekraft för att hålla jämn gas.

Med det sagt är alla bilar olika.
Citera
2026-07-02, 00:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nej, jag började nyligen. Så kan vara att det blir bättre med tiden, men tvivlar starkt på det då jag också blir irriterad av att behöva stanna innan rondeller, vid korsningar, stop skyltar etc. Speciellt i manuell då jag måste växla ner och försöka att inte få tjuvstart.

Lyssna på din handledare och försök få in känslan med pedaler, växelspak och ratt. Är man normalt funtad så kan man faktiskt lära sig detta och få allt att fungera i en sömnlös körning som är riktigt bekväm.

Vill du känna av pedaler, ha motstånd i ratten och växlar du får knacka i så skaffa en bil från tidigt 80-tal så ska du se.
Citera
2026-07-02, 00:45
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Övningskör för tillfället i en manuell 2011 Volvo v70 p3 DRIVe med 108 hk och 240 Nm vridmoment. Så det är ingen sportbil direkt, men en väldigt vanlig en i Sverige i alla fall.

Jag ska gå rakt på sak. Pedalerna är ett jävla hån. Har trott hela mitt liv att lägga gasen i botten krävde lite kraft, men så är det ju inte alls. Jag måste aktivt tänka på hur mycket jag trycker på gaspedalen varje sekund för att inte trycka ner den för hårt. Samma problem har jag med bromsen. Jag trodde folk tyckte det var roligt att åka bil, kan någon här berätta för mig vad det är som är så roligt med pedaler som man knappt kan känna och som inte väger nånting?

Vägen känner man då fan inte genom ratten. Volvo bytte ju till EPS (Electric Power Steering) runt 2008 tror jag. Tydligen ska HPS (Hydraulic Power Steering) vara bättre för väg känsla, men alla moderna bilar verkar ha EPS, det har varit en besvikelse också. Jag känner mig helt frånkopplad från bilen, känns inte naturligt.

Jag måste ta upp växlingen också, för jag tycker verkligheten jämfört med allt jag hört från folk på diverse forum är skrattretande. Många online har sagt att man blir "one with the car" när man kör manuell. Jag har inget att jämföra det med då jag bara kört manuell, men jag tycker det bara är en jobbig grej som gör mig mindre fokuserad på vägen och allt annat som händer runt om kring mig.

Finns det någon som känner som mig? Om inte, vad är det ni gillar med bilar? Känns som att dem flesta antingen älskar att köra bil och meka med bilar, eller tolererar det i alla fall. Men som det ser ut just nu vet jag inte om jag någonsin kommer ens kunna tolerera det här. Tyvärr bor jag inte i storstad så kollektivtrafiken är åt helvete.

Du har kört typ en av de tråkigaste bilarna att köra på väg.. En Volvo V70 är astråkig i styrkänsla precision osv. Inte konstigt att du tröttnat innan du ens börjat..

BMW brukade ha en riktigt skön körkänsla. Prova en BMW 530i (eller varför inte en diesel 530d), från typ 2002 (E39). Manuell helst. Du kommer förstå grejen då.

Om man gillar "rymdskeppskänsla" dvs automat med mycket mums under huven, utan att förstöra vägkänsla, testa en Mercedes S klass (W221) med minst V8an under huven ( S 500), år 2006-2013.

Aja, det jag vill ha sagt är att det ju finns många olika bilar, och sen har man ju olika preferenser..
Testa mer!
Citera
2026-07-02, 01:07
Medlem
Det verkar som att du är en av dom som inte ska köra bil,, klagar på allt innan du lärt dig något.
Erfarenhet är något som kommer med tiden.
Citera
2026-07-02, 01:15
Medlem
Det är så i början. Att växla och köra och tänka samtidigt är nog det svåraste att vänja sig vid. Jag har blivit frälst på automat (det är ändå ingen känsla i modernare bilar i min prisklass) och kör världens mest bekväma V70. Inte rolig, inte pigg; men bekväm och extremt säker för att frakta barn i. Automatkörkort skulle jag dock inte ta (förutom om man har extrem svårighet att lära sig växlingen) för det är väldigt bra att kunna och få köra manuellt. Det är bara att kämpa på och hålla i så går det säkert bra, lycka till!

Citat:
Övningskör för tillfället i en manuell 2011 Volvo v70 p3 DRIVe med 108 hk och 240 Nm vridmoment. Så det är ingen sportbil direkt, men en väldigt vanlig en i Sverige i alla fall.

Jag ska gå rakt på sak. Pedalerna är ett jävla hån. Har trott hela mitt liv att lägga gasen i botten krävde lite kraft, men så är det ju inte alls. Jag måste aktivt tänka på hur mycket jag trycker på gaspedalen varje sekund för att inte trycka ner den för hårt. Samma problem har jag med bromsen. Jag trodde folk tyckte det var roligt att åka bil, kan någon här berätta för mig vad det är som är så roligt med pedaler som man knappt kan känna och som inte väger nånting?

Vägen känner man då fan inte genom ratten. Volvo bytte ju till EPS (Electric Power Steering) runt 2008 tror jag. Tydligen ska HPS (Hydraulic Power Steering) vara bättre för väg känsla, men alla moderna bilar verkar ha EPS, det har varit en besvikelse också. Jag känner mig helt frånkopplad från bilen, känns inte naturligt.

Jag måste ta upp växlingen också, för jag tycker verkligheten jämfört med allt jag hört från folk på diverse forum är skrattretande. Många online har sagt att man blir "one with the car" när man kör manuell. Jag har inget att jämföra det med då jag bara kört manuell, men jag tycker det bara är en jobbig grej som gör mig mindre fokuserad på vägen och allt annat som händer runt om kring mig.

Finns det någon som känner som mig? Om inte, vad är det ni gillar med bilar? Känns som att dem flesta antingen älskar att köra bil och meka med bilar, eller tolererar det i alla fall. Men som det ser ut just nu vet jag inte om jag någonsin kommer ens kunna tolerera det här. Tyvärr bor jag inte i storstad så kollektivtrafiken är åt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in