2026-07-02, 19:52
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Har aldrig någonsin haft problem med fransmän. Blir rätt chockad att många skriver att befolkningen är otrevlig. Inget jag har upplevt men så är jag ganska kulturellt ganska nära Frankrike i mitt sätt att vara!

Haft extremt roligt där både under sommar och vinter.

Har inte haft problem med svenskar heller men man är lite mer försiktig i Sverige då vissa vill ha social ro eller vill ha sin egen tid medan den franska befolkningen är mer sociala.

Har sparat en del så tänkte utforska lite där och om inte det är ett val så blir det Spanien;
Vill leva i värmen lite mer

Jag har ju både bott i Paris, och haft flertalet franska partners. Fransmännen kan vara bland de mest trångsynta och själviska personer du kommer träffa. Långt ifrån alla men de fanns, speciellt i kontakt med alkohol.

Men samtidigt finns det de som är mer hjälpsamma än andra.

Nu umgicks jag iboch för sig mest med Parisare och de är kända för att vara dryga och arroganta.
Citera
2026-07-02, 20:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
Bor sedan 2002 i Frankrike, Charente Maritime ,
departement på västsida mellan Bordeaux och LaRochelle
Bra klimat , utmärkt sjukvård med husläkare system
Lågt skattetryck ,inkomst 35000 Euro , 7 % i skatt
matpriser ngt lägre än i S ,hyra lgt samma som i S
men här finns ägar lgh att hyra , kan bli ok
MEN NR ETT lär dig franska
Jag skaffade ett sk rotavdrag , gick kurs i franska,betalade
fick tillbaka på skatten mitt utlägg
Invandring finns men de jobbar med minimi lön sk. smicken
annars inga bidrag
Nettoinvandringen är mindre än i Sverige
Bienvenue en France
Vad är minimilönen i Frankrike?

Som vanligt, i alla länder, gäller det ju att välja rätt ort och rätt bostad. Inte det lättaste när man kommer ny, men TS har ju sin älskling där och han bör väl ha bra koll kan man tycka. Så det kommer nog att gå bra!
Citera
2026-07-02, 21:02
Medlem
Frankrike har världens bästa språk, världens bästa mat, världens bästa filosofer, världens bästa baguetter, världens bästa klimat, världens bästa bönder, världens bästa fackföreningar, världens bästa musik, världens bästa förhistoriska underverk, världens bästa konstnärer, världens bästa grodlår, världens sexigaste kvinnor, världens bästa älskare, världens bästa juridiska system, världens bästa fotbollslag, världens bästa stavning, världens bästa uttal, världens bästa travhästar, världens bästa universitet, världens bästa anklever, världens bästa vin, världens bästa cognac, världens bästa öl, världens bästa filmskapare, världens bästa författare, världens bästa utbildningssystem, världens bästa kolonier, världens bästa president, världens bästa vitlökssniglar, världens bästa feminism, världens bästa arkitektur, världens bästa vattenpololag, världens bästa Riviera, världens bästa komiker, världens bästa banksystem.

Jag kanske glömde något, pratade nyss med en fransman över en aperitif. (De har världens bästa aperitifer.)
Citera
2026-07-02, 22:23
Medlem
Adelaides avatar
Hoppas din franska är flytande.
Fransmän är dåliga på engelska. Eller ja rättare sagt, de förstår engelska men vill inte prata det.
Citera
2026-07-02, 23:13
Medlem
Hört att det ska vara lätt få enkla jobb i Frankrike men väldigt dåligt betalt. Större företag ska tydligen ge en andelar i företaget. Kommer inte ihåg om det är nåt du får på pensionen men tror det.Kommer inte ihåg hur det funkar riktigt. Men det jag minns är att om företaget går i konkurs så mister du allt detta. Dvs det finns anledning att hålla de du jobbar åt flytande.
Paris fick jag en kluven känsla för. Bara en kort promenad österut från Moulin Rouge, ca 500m, alltså rätt centralt blev det banne mig obehagligt å man blev utstirrad som vit. En mellanösternman man mötte på gatan ”skojade” obehagligt med hint terrorhot.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-02 kl. 23:18.
Citera
2026-07-03, 00:06
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Ångest att läsa denna tråd!
Sverige är ett fantastiskt land och är evigt tacksam men samtidigt så är Frankrike min dröm. Alltid varit det Jag stormtrivs där och vill se naturen där och olika områden som jag har besökt under sommaren.

Känner inte att jag får nog under sommaren eller vinter

Råder dig ändå till att vara försiktig. Utan barn är det ok att flytta var man vill men när ni ev. får barn så är det mycket som kan gå fel.

Barnets hemvist är i Sverige – som är födelseplatsen och där hon går i förskola. Mamman tillbringade en del av föräldraledigheten i Frankrike hos pappan. Nu tvingar Hovrätten henne att flytta den tvååriga dottern till pappan i Frankrike.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gxr9r9/familjejuristen-allt-vanligare-med-internationella-vardnadstvister
Citera
2026-07-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Hoppas din franska är flytande.
Fransmän är dåliga på engelska. Eller ja rättare sagt, de förstår engelska men vill inte prata det.

Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Hört att det ska vara lätt få enkla jobb i Frankrike men väldigt dåligt betalt. Större företag ska tydligen ge en andelar i företaget. Kommer inte ihåg om det är nåt du får på pensionen men tror det.Kommer inte ihåg hur det funkar riktigt. Men det jag minns är att om företaget går i konkurs så mister du allt detta. Dvs det finns anledning att hålla de du jobbar åt flytande.
Paris fick jag en kluven känsla för. Bara en kort promenad österut från Moulin Rouge, ca 500m, alltså rätt centralt blev det banne mig obehagligt å man blev utstirrad som vit. En mellanösternman man mötte på gatan ”skojade” obehagligt med hint terrorhot.

Tror att det är svårt att få jobb oavsett. Är med i olika grupper och ser massa som flyttar dit ifrån alla olika slags länder i världen. Kanada, Australien, USA osv. Alla letar efter jobb där verkar det som
Citera
2026-07-06, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad är minimilönen i Frankrike?

Som vanligt, i alla länder, gäller det ju att välja rätt ort och rätt bostad. Inte det lättaste när man kommer ny, men TS har ju sin älskling där och han bör väl ha bra koll kan man tycka. Så det kommer nog att gå bra!

Ja det gäller att välja rätt
Betr. SMICen dvs lägsta lö harr jag ingen klar bild
Men tror att den är ca 15000Euro som års inkomst
men skattefri
Beskattningsbar inkomst mellan 15000 Euro -30000 Euro har 11 % i skatt
mellan 30000 - 85000 är skattesatsen 30 %
Med en årsinkomst på 35000 Euro blir skattesatsen 7%
då din beskattningsbara inkomst justeras till 31500
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera