2026-07-02, 16:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Det är bra att resa bort ibland för att uppskatta hembyn ännu mer

Ibland räcker det att åka till Malmö
Citera
2026-07-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Ångest att läsa denna tråd!
Sverige är ett fantastiskt land och är evigt tacksam men samtidigt så är Frankrike min dröm. Alltid varit det Jag stormtrivs där och vill se naturen där och olika områden som jag har besökt under sommaren.

Känner inte att jag får nog under sommaren eller vinter

Bor sedan 2002 i Frankrike, Charente Maritime ,
departement på västsida mellan Bordeaux och LaRochelle
Bra klimat , utmärkt sjukvård med husläkare system
Lågt skattetryck ,inkomst 35000 Euro , 7 % i skatt
matpriser ngt lägre än i S ,hyra lgt samma som i S
men här finns ägar lgh att hyra , kan bli ok
MEN NR ETT lär dig franska
Jag skaffade ett sk rotavdrag , gick kurs i franska,betalade
fick tillbaka på skatten mitt utlägg
Invandring finns men de jobbar med minimi lön sk. smicken
annars inga bidrag
Nettoinvandringen är mindre än i Sverige
Bienvenue en France
Citera
2026-07-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
Bor sedan 2002 i Frankrike, Charente Maritime ,
departement på västsida mellan Bordeaux och LaRochelle
Bra klimat , utmärkt sjukvård med husläkare system
Lågt skattetryck ,inkomst 35000 Euro , 7 % i skatt
matpriser ngt lägre än i S ,hyra lgt samma som i S
men här finns ägar lgh att hyra , kan bli ok
MEN NR ETT lär dig franska
Jag skaffade ett sk rotavdrag , gick kurs i franska,betalade
fick tillbaka på skatten mitt utlägg
Invandring finns men de jobbar med minimi lön sk. smicken
annars inga bidrag
Nettoinvandringen är mindre än i Sverige
Bienvenue en France

Jag ska till Antibes för där har jag varit mestadels även om jag har sett det mesta av Frankrike så vill jag se mer. Jag trivs enormt i sällskapet av den franska befolkningen. Upplever inte alls att någon varit taskig eller otrevlig. Gått hem helt själv under kvällar och nätter i Antibes. Inte känt mig ett dugg rädd som i Sverige.

Varit väldigt bra stämning där varenda gång man varit där.

Franska är ett måste vilket jag lär mig just nu.

Trivts ganska bra där med lägre matpriser, hyra och aktiviteter som jag har tyckt om att göra.

Frankrike är ganska mycket frihet upplever jag.
Citera
2026-07-02, 16:30
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag tänker direkt på Rivierans guldgossar.
Citera
2026-07-02, 16:32
Medlem
På tal om säkerhet, det dödliga våldet i Frankrike är ungefär som i Finland. Men är extremt ojämt fördelat. Det finns några områden med mycket höga siffror.

Franska Guyana: Ligger i topp med över 11 fall per 100 000 invånare.

Guadeloupe och Martinique: Karibiska öar som också registrerar mycket höga nivåer av dödligt våld (runt 4–6 fall per 100 000 invånare)

I det franska fastlandet är det framför allt städer med omfattande problem kopplade till organiserad brottslighet och narkotikahandel som drar upp siffrorna. Ex Marseille (Vissa delar) och Paris förorter (särskilt Seine-Saint-Denis)

Korsika har också mycket höga siffror. (Högst i Europeiska Frankrike)

Så Frankrike är relativt säkert utom ett fåtal områden. Jag skulle helt klart kunna flytta till Marseilles eller Korsika. Men det gäller att vet var man kan röra sig i Marseilles. I Korsika inte vara en rik fransman som köper upp fastigheter från korsikaner.

Så tycker man Finland är säkert så är det inga problem med Frankrike.

Sexbrottslagstiftningen har kritiserats kraftigt i Frankrike men blev mer modern 2025. Men jag gissar att det finns en högre risk än sverige att utsättas för sexbrott. Rättsväsendet är fortfarande lite patriarkat från Nappe. Det blev fart på franska staten efter snubben som drogade sin fru.
Citera
2026-07-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
På tal om säkerhet, det dödliga våldet i Frankrike är ungefär som i Finland. Men är extremt ojämt fördelat. Det finns några områden med mycket höga siffror.

Franska Guyana: Ligger i topp med över 11 fall per 100 000 invånare.

Guadeloupe och Martinique: Karibiska öar som också registrerar mycket höga nivåer av dödligt våld (runt 4–6 fall per 100 000 invånare)

I det franska fastlandet är det framför allt städer med omfattande problem kopplade till organiserad brottslighet och narkotikahandel som drar upp siffrorna. Ex Marseille (Vissa delar) och Paris förorter (särskilt Seine-Saint-Denis)

Korsika har också mycket höga siffror. (Högst i Europeiska Frankrike)

Så Frankrike är relativt säkert utom ett fåtal områden. Jag skulle helt klart kunna flytta till Marseilles eller Korsika. Men det gäller att vet var man kan röra sig i Marseilles. I Korsika inte vara en rik fransman som köper upp fastigheter från korsikaner.

Så tycker man Finland är säkert så är det inga problem med Frankrike.

Sexbrottslagstiftningen har kritiserats kraftigt i Frankrike men blev mer modern 2025. Men jag gissar att det finns en högre risk än sverige att utsättas för sexbrott. Rättsväsendet är fortfarande lite patriarkat från Nappe. Det blev fart på franska staten efter snubben som drogade sin fru.

Om inte jag har förstått fel så verkar min pojkväns familj komma ifrån Korsika ursprungligen. Han påpekade att jag får bo hos honom och söka jobb i lugn och ro när jag flyttar dit men jag vill inte bo bara sådär gratis och att han står för mig utan vill ha en plan för ett jobb och kunna betala hälften av allt.
Citera
2026-07-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Hoppas du gillar extremhetta på sommaren och alla araber,afrikaner

Det är värmen jag åker till och långa soliga dagar där!

Orkar inte med kyla mer och mörka dagar.
Citera
2026-07-02, 17:16
Medlem
Homofilens avatar
De äter både sniglar och grodor, det säger väl det mesta. Åk någon annanstans.
Citera
2026-07-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Om inte jag har förstått fel så verkar min pojkväns familj komma ifrån Korsika ursprungligen. Han påpekade att jag får bo hos honom och söka jobb i lugn och ro när jag flyttar dit men jag vill inte bo bara sådär gratis och att han står för mig utan vill ha en plan för ett jobb och kunna betala hälften av allt.

Korsika har en speciell historia när det gäller våldsbrott. Man kan koppla politiskt våld med kriminellt våld. Därför är/har varit extremt våldsamt jmf med resten av Frankrike

Jag känner inte dig men du kan ju säga ja men tala om att du vill betala för dig (Så gör man i Sverige). Det är bra och ha en plan när du flyttar ner. Jag har bott utomlands under långa perioder och hade även en plan hur jag skulle kunna komma tillbaks till Sverige, när jag så ville eller om jag måste.
Citera
2026-07-02, 17:32
Medlem
Det här attityden med att till varje pris vara oberoende, hitta jobb själv och klara allt själv är väldigt underlig. Vad finns det för anledning att INTE utnyttja den hjälp du kan få av en person som känner lokalsamhället utan och innan?

Jag bor i Frankrike sedan 1997 och mitt råd är att tona ned den där attityden. Det är inte säkert att en fransman upppfattar situation på samma sätt som du, med din svenska mentalitet. Risken finns att du av hans vänner och familj uppfattas som underlig och knäpp.

-Va, vad är det med henne? Här försöker du se till att allt går så smidigt som möjligt, men hon envisas med att ta egna beslut som pga hennes okunskap och oförståelse blir dåliga...
Citera
2026-07-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Korsika har en speciell historia när det gäller våldsbrott. Man kan koppla politiskt våld med kriminellt våld. Därför är/har varit extremt våldsamt jmf med resten av Frankrike

Jag känner inte dig men du kan ju säga ja men tala om att du vill betala för dig (Så gör man i Sverige). Det är bra och ha en plan när du flyttar ner. Jag har bott utomlands under långa perioder och hade även en plan hur jag skulle kunna komma tillbaks till Sverige, när jag så ville eller om jag måste.

Jag har känt honom under en längre period och har träffat hans familj som verkar ha det välställt men jag är alltid försiktig om man ska vara där ensam i ett land utan vänner, familj eller kollegor.

Jag har redan sagt det är väldigt fint att du vill stå upp för mycket men jag vill stå för mitt eget och den här flytten skulle skett oavsett om du funnits i mitt liv eller inte.

Det är något jag har sparat för sen jag var ung så tänker inte låta honom stå för något för sedan bli fast i något jag inte vill vara i om vi inte skulle fungera ihop.

Tack för att du berättar!
Visste inte mycket om Korsika.
Hade inget om att det var så illa.
Citera
2026-07-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Det här attityden med att till varje pris vara oberoende, hitta jobb själv och klara allt själv är väldigt underlig. Vad finns det för anledning att INTE utnyttja den hjälp du kan få av en person som känner lokalsamhället utan och innan?

Jag bor i Frankrike sedan 1997 och mitt råd är att tona ned den där attityden. Det är inte säkert att en fransman upppfattar situation på samma sätt som du, med din svenska mentalitet. Risken finns att du av hans vänner och familj uppfattas som underlig och knäpp.

-Va, vad är det med henne? Här försöker du se till att allt går så smidigt som möjligt, men hon envisas med att ta egna beslut som pga hennes okunskap och oförståelse blir dåliga...

Den här flytten skulle ha skett med eller utan hans hjälp. Jag förstår att det kan kännas illa med min attityd men jag vill inte ha så stor tjänst att jag blir tvungen att vara med någon jag inte vill vara med om vi inte skulle fungera ihop.

Han är en väldigt fin man men jag vill ha min frihet. Jag flyttar inte till Frankrike för hans skull även om det är plus att han kommer finnas i mitt liv men jag vill ha min självständighet.

Den har jag haft i Sverige och varit rädd att förlora vilket är därför jag har sparat så jag kan var oberoende när jag vill och önskar.

Sen vet jag att många människor vill hjälpa andra speciellt om man har haft en dröm att flytta som jag har haft. Jag vill dock se Frankrike själv och inte vara bunden till en plats där utan jag vet inte om jag blir kvar i Antibes. Jag vill se hela Frankrike och då vill jag ha ströjobb på olika platser.

Läst andra som gjort så och tanken har imponerat mig men jag vill också gå samma väg. Det är inte bara imponerade utan rätt så coolt att göra så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in