2026-07-01, 20:36
Medlem
Vitiss avatar
Gjorde just en märklig upptäckt; i krukan med en stor monstera växte två små vita svampar.
De måste ha kommit upp under de senaste dagarna, då de inte fanns där när jag vattnade monsteran senast (vilket var för 3 - 4 dagar sedan).
Bildsökte på google, och svamparna är sidentråding.
Tydligen mycket giftig (på ett oskönt sätt); de innehåller giftet muskarin.

Jag har aldrig tidigare sett svampar i blomkrukor; varifrån har dessa kommit?
Citera
2026-07-01, 20:44
Medlem
Kastbars avatar
Gjorde ungefär samma upptäckt häromdagen i min stora palmkruka. Skilladen var att svamparna här var gröna. Plockade bara bort dem och slängde.

Det har nog kommit in sporer med vinden när man haft det öppet.
Citera
2026-07-01, 20:44
Medlem
Har ingen aning. För flera år sedan så växte det upp en svamp i min kruka där jag hade en stor avokado.
Den var nog åt det grönare hållet och den växte på en dag för att sedan försvinna helt. Såg ut som en röksvamp med en storlek som en halv snusdosa.
Citera
2026-07-01, 20:54
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastbar
Gjorde ungefär samma upptäckt häromdagen i min stora palmkruka. Skilladen var att svamparna här var gröna. Plockade bara bort dem och slängde.

Det har nog kommit in sporer med vinden när man haft det öppet.

Fönstret bredvid den krukan har stått på glänt i 14 dagar nu, så så kan det vara.
Lite olustigt att (oavsiktligt) få giftsvamp i blomkrukan.
Hade det varit toppslätskivling hade jag däremot blivit lite nyfiken...
De var lika, men de i min kruka var vita.
Citera
2026-07-01, 21:39
Medlem
Balisers avatar
Svampar (mycel, en slags rötter) behöver ett bra tag för att samla energi innan fruktkropparna dyker upp (det vi till vardags kallar svampar). Så högst sannolikt har de följt med krukväxterna och deras jord. Om det nu inte handlar om väldigt gamla krukväxter.
Citera
2026-07-01, 21:56
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Svampar (mycel, en slags rötter) behöver ett bra tag för att samla energi innan fruktkropparna dyker upp (det vi till vardags kallar svampar). Så högst sannolikt har de följt med krukväxterna och deras jord. Om det nu inte handlar om väldigt gamla krukväxter.

Planterade om den i våras.
50 liter P-jord från Hasselfors.
Citera
2026-07-01, 23:14
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Planterade om den i våras.
50 liter P-jord från Hasselfors.
Då är det nog nedbrytande svamp som följde med jorden. Då har den jobbat ett tag i jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in