2026-07-04, 16:06
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Det får växa fram. Värka fram, rättare sagt. Tycker nästan varje match hittills är underhållande och någon favorit vill man inte ha.

Min ena dotter säger att vi i Norden hejar på varandra. Vet ej om det stämmer.
Skulle hålla på Danmark, Island och Finland men Norge, dom är verkligen Nordens djurgårdare. Nyrika, blonda och rödmosiga med uppnäsa och kotlettfrisyr och en uppblåsthet över ärvda pengar man inte gjort ett dugg för att förtjäna. Så absolut inte Norge.

Inte alls många sympatiska länder kvar. Spanien och Argentina kanske men tror Frankrike vinner förstås.
Citera
2026-07-04, 16:08
Medlem
grodanskurts avatar
Jag hejar på Irak.

Men du säger: Irak har åkt ut?

Heja Irak, säger jag.
Citera
2026-07-04, 17:03
Medlem
HycklarSveriges avatar
Argentina hoppas jag vinner, Messis sista dans. Hade varit roligt om Norge kunde ta sig till semi och bronsmatch också.
Citera
2026-07-04, 17:15
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Skulle hålla på Danmark, Island och Finland men Norge, dom är verkligen Nordens djurgårdare. Nyrika, blonda och rödmosiga med uppnäsa och kotlettfrisyr och en uppblåsthet över ärvda pengar man inte gjort ett dugg för att förtjäna. Så absolut inte Norge.

Inte alls många sympatiska länder kvar. Spanien och Argentina kanske men tror Frankrike vinner förstås.
Akta dig så att inte den norska boomern på forumet kommer och viftar med "norge-komplex" - kortet så fort Norge kritiseras Jag är tudelad när det gäller norrmän, på något sätt så vill man tycka om dem och heja på dem, men gång på gång visar de hur odrägliga de kan vara i sportsammanhang vilket gör det svårt att tycka om dem. Ett nyrikt folk som fått allt serverat på silverfat som du säger.
Citera
2026-07-04, 23:13
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Det må vel være det dummeste du har skrevet. For nordmenn var det sverige for hele slanten den gangen. Så godt som alle hadde de svenske
stjernene som forbilder. Og det gjaldt ikke bare fotball. vi hadde så godt som ingenting selv, så det var Sverige som representerte Norden.

Som sagt, ikke enbart fotball. Sportsspegelen på søndager kl.20:30 var mye viktigere enn vår egen Sportsrevyen. I Hockey hadde vi våre favorittlag. Brynäs og färjestad var mest populære. For meg var det Färjestad, for det fantes bare en Håkan Loob.

Tennis, alpint ski og even brottning..I tillegg til alle store evenement fulgte vi Finnkampen i friidrett med stort interesse, og ikke minst
tv-pucken minutt for minutt for å spotte vilke som skulle bli de neste svenske storstjärnene i hockey. bl.a. og mer dertil.
Jaha?

Du ser, avundsjuka betyder att man hejar på storebror. Norge har alltid haft ett extremt stort mindervärdeskomplex mot Sverige.
Citera
2026-07-05, 03:19
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Island när Lagerbäck styrde var frejdigt att följa. Uppstickaren vars befolkningssiffror kan jämföras med Malmös.

Jag fattar inte all denna kärlek Danmark får av Sverige i varenda mästerskap. Det är ju inget särdeles dejligt folk med broderskärlek och ödmjukhet som ledord. EM ’92 hejade jag på Tyskland i finalen. Tämligen ensam om detta.

Finland i fotboll hade jag kunnat sträcka mig till att passivt stödja. Men tanken på att man kunnat få en tjottablängare rakt mellan lysmaskarna om man snackat svenska i kön till korv med bröd nånstans varsomhelst utanför Helsingfors gör mig mera tveksam.

Norge skriver Strindberg om i Röda rummet, att det inte räckte med att vara emot unionen per se; man var även tvungen att omhulda norsk bondekultur som något unikt för att inte få epitetet norskhatare. Tycker det går igen i modern tid. Många svenskar böjer sig för den idén och blir töntiga flaggviftare och slänger sig med ”de e klart man hejar på Norge” - ett påstående som ska läsas som en fråga.

Håland och rodden är jag positiv till. Han verkar va en bra snubbe, en grabb som gjort det omöjliga att bli en av de allra bästa i en tid då fotbollens stjärnor kan ha sitt ursprung precis överallt i världen. Konkurrensen är mördande. Rodden är töntig om den görs i en rulltrappa i ett köpcenter, men på läktaren är den lite obehaglig - på ett bra vis. Att få så många att utföra den synkront och ta över uppmärksamheten för stunden till 100%, det är imponerande.

Men för all del. Det är verkligen en ickefråga vilket lag man stöder.
Citera
2026-07-05, 16:09
Medlem
Sunrise01s avatar
Norge saklart, ikvall knockar de Brassarna.
Citera
2026-07-06, 22:31
Medlem
Generalanderssons avatar
Jäklar hur löjligt det är att höra/läsa alla idiotiska kommentarer, artiklar och inlägg från svenskar som säger "självklart så hejar vi på vårat grannland Norge!"

Annars så måste jag bara påpeka att baggarna hade tur mot Brasilien i går, brassarna var rejält oorganiserade och slarviga framför mål.
Citera
2026-07-06, 22:34
Medlem
Lundbondens avatar
Norge. Imponerande hur de blivit mycket bättre än Sverige i Ishockey, Handboll och Fotboll trots att Sverige har dubbelt så stor befolkning.
Citera
2026-07-07, 13:47
Medlem
Personligen har jag aldrig förstått grejen med att hålla på ett grannland bara för att Sverige är utslaget.
Vad är syftet? Vad vinner man på det? Har något av våra grannländer hållit på oss i något mästerskap? Kan någon förklara detta för mig.
Samtidigt som vi låter dessa håna oss. Ett rent ut sagt primitivt beteende från svenskens sida.
Det är någonting med det fredsskadade svenska storebrorskomplexet som jag avskyr och som borde ha kastats på soptippen för längesen. Kanske grundar sig detta i svenskens dåliga samvete över att vi lyckades undkomma andra världskriget, samtidigt som våra grannländer var ockuperade.

Sen apropå Norge så fanns det en tid då Norge hade kanske det mest föraktade landslaget. Det var omkring VM 1998.
Trots det lyckades de ändå ta sig vidare till åttondelsfinal genom att slå Brasilien (precis som nu och med samma siffror dessutom). Men folk hatade norrmännen kommer jag ihåg och det hade inte enbart att göra med Drillos tråkiga spelstil. Jag hoppas iallafall att norrmännens nuvarande spelstil täpper igen truten på dessa.
Citera
2026-07-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jäklar hur löjligt det är att höra/läsa alla idiotiska kommentarer, artiklar och inlägg från svenskar som säger "självklart så hejar vi på vårat grannland Norge!"

Annars så måste jag bara påpeka att baggarna hade tur mot Brasilien i går, brassarna var rejält oorganiserade och slarviga framför mål.
Klart du måste. Om Norge vinner VM kommer du sitta här och snacka om vilken tur dom har och hur dåliga dom egentligen är.

Sverige kunde också vunnit vm med samma tur osv.
Citera
2026-07-07, 20:34
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Nu känner jag bara, vad som helst förutom Argentina och England.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in