2026-07-02, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag har hundar.
Är väldigt aktiv. Förutom den tid jag spenderar i trädgården med hundarna så får dom 3 långpromenader ca 1 timme 3 ggr dagligen varje dag plus individuell träning. Jag är aktiv inom hundsport av olika slag.
Min närmsta granne är en 80 årig kärring som inte längre orkar ge sina hundar någon stimulans och dom skäller 24/7. Det har tagit tid närmare bestämt 18 månader för att få henne att fatta att hennes hundar inte får jaga längs staketet och stormskälla på mina hundar. Hon har nämligen tyckt det varit bra motion för sina egna hundar. Nu är det slut med det.
Men nu har nästa granne börjat. Hon har 5 stora hundar 3 golden retriever och 2 blandraser av polarhundstyp.
Dom är ute själv på tomten. Ägaren sitter inne och om hundarna är inne med henne så kommer dom utstormande om man går förbi och vräker sig mot staketet. Dom tar sig snart över.
Efter ett par minuter kanske någon kommer ut och säger fy fy så får ni inte göra. Sen går dom in igen och hundarna fortsätter skälla och försöka ta sig över staketet.
Häromdagen så gick jag förbi. Det finns en skog bakom oss där jag brukar vara och träna hundarna. När jag går förbi så kommer hundarna farande. Grannen är hos andra grannen och ser alltså inte sina hundar. Jag stannar till och frågar om hon tycker att det är trevligt?
Vadå säger hon det är ju du som provocerar mina hundar att bete sig såhär så du får väl ta en annan väg.
Ska jag ta en annan väg för du inte har koll på dina hundar?
Vadå inte koll jag är alltid ute med mina hundar och har koll på dom.
Jaha säger jag och tittar mot hundarna som hänger över staketet och skäller. Medans du står inne hos grannen har du koll på dina hundar.
Ja men dina hundar skäller också (klassikern) ja det gör dom men skillnaden är att jag alltid är med dom och dom slutar då jag säger åt dom.
Sen går jag.
Alltså vad fan gör man?
Hon skyller ju sin okunskap på mig och andra.
Jag har nu kontaktat länsstyrelsen för vilken gång i ordningen och kommunen igen. Denna gång har dom inte svarat. Det brukar dom göra. Så kanske det indikerar att något kommer göras eller också är det bara semester.
För inte fan ska jag behöva ta ansvar för att hennes hundar är så understimulerade för dom knappt får komma ut på promenad och får dom det så är det samma flexikoppel runda dom dagar som får komma ut.
Vissa människor ska inte ha hund.
Varför får inte grannens jaga utmed staketet på deras egna tomt?
Varför står du kvar i flera minuter och väntar på att grannen ska komma ut? I det fallet kanske du borde gå vidare till någon annans skog för att träna dina hundar än att stå kvar och stressa grannens?
Citera
2026-07-02, 09:36
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Varför får inte grannens jaga utmed staketet på deras egna tomt?
Varför står du kvar i flera minuter och väntar på att grannen ska komma ut? I det fallet kanske du borde gå vidare till någon annans skog för att träna dina hundar än att stå kvar och stressa grannens?

”Djurmänniskor” blir inte sällan egocentriska i villfarelse att världen cirkulerar kring dom. På samma sätt som med småbarnsföräldrar, fast permanent

Hade jag haft hjärndöda grannar hade jag inte bråkat med varenda en, jag hade tagit en annan väg istället för att högmodigt försökt uppfostra vuxna människor.

Nej, jag är ingen fjant som är rädd för konfrontation, men jag sysslar inte med sånt i onödan. Bråk med en granne- fine, när vi är inne på nummer två kan man börja fundera vart felet ligger.
Citera
2026-07-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
”Djurmänniskor” blir inte sällan egocentriska i villfarelse att världen cirkulerar kring dom. På samma sätt som med småbarnsföräldrar, fast permanent

Hade jag haft hjärndöda grannar hade jag inte bråkat med varenda en, jag hade tagit en annan väg istället för att högmodigt försökt uppfostra vuxna människor.

Nej, jag är ingen fjant som är rädd för konfrontation, men jag sysslar inte med sånt i onödan. Bråk med en granne- fine, när vi är inne på nummer två kan man börja fundera vart felet ligger.
Jo, det jag ser i TS är lite av den unga mig. Jag hade diktatorlydnad på mina hundar och jag såg ner på andra och deras jävla ouppfostrade hundar.
I dag när jag börjar närma mig 60 så finns inte energin att gå ut i skogen och träna på samma sätt som förr. Jag har även sjunkit så lågt att jag lämnar in en trasig bil till verkstaden.
TS nämner Golden och även jag har Retrivers.
Min äldsta gjorde jag bort mig med och han började skälla och hoppa jämfota när grannen med pipig röst ropade på honom på avstånd när han var några månader gammal. Först nu när han fyllt 3 så börjar det lugna sig och det beror inte på att jag en gång i tiden tävlade i Elitklass med mina hundar utan mer på att han lärt sig att han ändå inte får hälsa.
Tyvärr han vi skaffa en valp innan vi såg den äldres problem och med det skäller även den på allt och alla. Hon skäller för att man ”ska” och detta blir svårare att träna bort.
Men, jag ser skillnad på människor här.
Vissa är livrädda för mina kopplade hundar medan de som kan läsa hund ser två överlyckliga hundar.
När TS beskriver de andra hundarna och hur de nästan forcerar inhängnaden så läser jag in att han säkert kan träna sina hundar utifrån en standard men att han inte kan ett skit om hundar då han ser Golden som ett problem.

Själv kommer jag vara 80-åringen TS beskriver i framtiden.
Anledningen till det är att jag i dag kan hundar och kan inte leva utan dem. Jag behöver inte ha samma lydnad som TS tror att man behöver för att leva ett liv där ens hundar berikar en.
Citera
2026-07-02, 11:17
Medlem
Custom_mades avatar
Ugh.... Hundmänniskor är verkligen värst...

Tänk att ni ska bo tre retards som grannar..
Citera
2026-07-02, 11:28
Medlem
zombie-nations avatar
Du är en snobb med dina hundar och de är slobbiga med sina hundar. Ni är alltså skitjobbiga människor alla.

Normala människor skulle låta hundarna lära känna varandra.
Citera
2026-07-02, 13:49
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Tre tanter med hundar som alla är likadana och som retar sig på varandra. That’s my take.

Stämmer. Tre kärringar i olika åldrar med alltför många hundar per person och totalt sett, om jag förstår det rätt, minst 9 hundar (det kan vara fler) där både kärringar och hundar skäller på varandra.

Vilken jävla soppa, och stackars resterande grannar som tvingas utstå det här.

Dessutom rent allmänt: Har man fler än en hund så är man inte riktigt klok i huvudet.
Citera
2026-07-02, 15:28
Medlem
bomhulls avatar
Har grannar med hund och finns inget värre än att höra skället sent på kvällen,natten eller tidig morgon. Lika högt som en motorsåg så omöjligt att blockera ut med öronplugg osv.
Citera
2026-07-02, 16:39
Medlem
Svartskäggs avatar
Hundskall är man ju så van att höra att det inte är något som stör en.
Citera
2026-07-06, 23:05
Medlem
Pungsvings avatar
Ägaren med de lättprovocerade hundarna bär ansvar att lösa sitt eget problem. Tex munkorg.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in