2026-07-01, 16:23
Medlem
Jag har hundar.
Är väldigt aktiv. Förutom den tid jag spenderar i trädgården med hundarna så får dom 3 långpromenader ca 1 timme 3 ggr dagligen varje dag plus individuell träning. Jag är aktiv inom hundsport av olika slag.
Min närmsta granne är en 80 årig kärring som inte längre orkar ge sina hundar någon stimulans och dom skäller 24/7. Det har tagit tid närmare bestämt 18 månader för att få henne att fatta att hennes hundar inte får jaga längs staketet och stormskälla på mina hundar. Hon har nämligen tyckt det varit bra motion för sina egna hundar. Nu är det slut med det.
Men nu har nästa granne börjat. Hon har 5 stora hundar 3 golden retriever och 2 blandraser av polarhundstyp.
Dom är ute själv på tomten. Ägaren sitter inne och om hundarna är inne med henne så kommer dom utstormande om man går förbi och vräker sig mot staketet. Dom tar sig snart över.
Efter ett par minuter kanske någon kommer ut och säger fy fy så får ni inte göra. Sen går dom in igen och hundarna fortsätter skälla och försöka ta sig över staketet.
Häromdagen så gick jag förbi. Det finns en skog bakom oss där jag brukar vara och träna hundarna. När jag går förbi så kommer hundarna farande. Grannen är hos andra grannen och ser alltså inte sina hundar. Jag stannar till och frågar om hon tycker att det är trevligt?
Vadå säger hon det är ju du som provocerar mina hundar att bete sig såhär så du får väl ta en annan väg.
Ska jag ta en annan väg för du inte har koll på dina hundar?
Vadå inte koll jag är alltid ute med mina hundar och har koll på dom.
Jaha säger jag och tittar mot hundarna som hänger över staketet och skäller. Medans du står inne hos grannen har du koll på dina hundar.
Ja men dina hundar skäller också (klassikern) ja det gör dom men skillnaden är att jag alltid är med dom och dom slutar då jag säger åt dom.
Sen går jag.
Alltså vad fan gör man?
Hon skyller ju sin okunskap på mig och andra.
Jag har nu kontaktat länsstyrelsen för vilken gång i ordningen och kommunen igen. Denna gång har dom inte svarat. Det brukar dom göra. Så kanske det indikerar att något kommer göras eller också är det bara semester.
För inte fan ska jag behöva ta ansvar för att hennes hundar är så understimulerade för dom knappt får komma ut på promenad och får dom det så är det samma flexikoppel runda dom dagar som får komma ut.
Vissa människor ska inte ha hund.
Citera
2026-07-01, 16:32
Medlem
Har du möjlighet att flytta till något lugnare?
Citera
2026-07-01, 16:36
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Vad vill du diskutera, vem av hundarna som skäller mest? Vad har du anmält grannen för hos länsstyrelsen och vad säger de?
Citera
2026-07-01, 16:39
Medlem
Vad är det egentligen du är ute efter för typ av lösning? Att hon ska hålla sina hundar inomhus så att de inte skäller när du går förbi?

Om du går på en offentlig väg (d.v.s. inte genar över hennes mark) så är det ju bara att leva ditt liv och låta henne leva sitt liv. Gå på dina promenader. Om hennes hundar skäller så skiter du i det och går vidare. Du kan inte styra över hur hennes hundar beter sig när de är på hennes tomt, lika lite som hon kan styra över vilken väg du väljer att gå.

Om hundarna sliter sig och attackerar dig eller dina hundar är det såklart en annan sak, men det låter inte som att det är problemet här - utan du stör dig på att de skäller när du går förbi. Det får du leva med, och hon får leva med att du går förbi i 30 sekunder tre gånger per dag. Snacka om icke-fråga egentligen. Däremot förstår jag att grannen surnar till om du stannar upp och ställer en väldigt konstig fråga om "det är trevligt" att hennes hundar skäller när du går förbi. Där är det ju du som söker en konflikt.

Det är ett rätt naturligt svar då från grannen att om du tycker att det är jobbigt att höra så får du väl gå en annan väg? Där håller jag med grannen: man kan inte förvänta sig att alla har fullt pli på sina hundar, och en del hundar skäller när en annan hund passerar deras "revir". Vem bryr sig. Det är som sagt bara att vara tyst och passera så är detta inget bekymmer för någon av er.

Om du misstänker att hundarna far illa så gör du en anmälan och låter myndigheterna sköta det.
Senast redigerad av Stiber 2026-07-01 kl. 16:43.
Citera
2026-07-01, 16:47
Medlem
Så två personer har olika uppfattning om en händelse.
Det måste ju vara första gången...

Du får väl föra upp henne på din sanktionslista och borda alla bilar som lämnar hennes uppfart.
Eller så får du ta det för vad det är. Folk kommer alltid ha olika åsikter och överallt finns det idioter.
Fokusera på att det är trevligt väder och lev ditt liv istället.
Citera
2026-07-01, 16:56
Medlem
Gubbens avatar
Fyfan bor man så där kan man lika gärna sitta i en hyreslägenhet.
Citera
2026-07-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Efter ett par minuter kanske någon kommer ut och säger fy fy så får ni inte göra. Sen går dom in igen och hundarna fortsätter skälla och försöka ta sig över staketet.
Det här beteendet känns igen. Min uppfattning är att det är ganska lata och lätt sinnesslöa människor.

Hade ett par grannar med en halvliten hund som varje dag sprang ut och började skälla på oss genom häcken om vi också var ute. Precis som du säger: när hunden skällt i 5 minuter kom någon av dem ut och sa till och gick sedan in igen varpå hela proceduren började om från början. Igen och igen och igen, dag utan och dag in.
Vad är poängen med att ha en hund som lever så?
Citera
2026-07-01, 17:07
Medlem
Balisers avatar
Tre tanter med hundar som alla är likadana och som retar sig på varandra. That’s my take.
Citera
2026-07-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Jag vill helst inte göra det.
Citera
2026-07-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Vad är det egentligen du är ute efter för typ av lösning? Att hon ska hålla sina hundar inomhus så att de inte skäller när du går förbi?

Om du går på en offentlig väg (d.v.s. inte genar över hennes mark) så är det ju bara att leva ditt liv och låta henne leva sitt liv. Gå på dina promenader. Om hennes hundar skäller så skiter du i det och går vidare. Du kan inte styra över hur hennes hundar beter sig när de är på hennes tomt, lika lite som hon kan styra över vilken väg du väljer att gå.

Om hundarna sliter sig och attackerar dig eller dina hundar är det såklart en annan sak, men det låter inte som att det är problemet här - utan du stör dig på att de skäller när du går förbi. Det får du leva med, och hon får leva med att du går förbi i 30 sekunder tre gånger per dag. Snacka om icke-fråga egentligen. Däremot förstår jag att grannen surnar till om du stannar upp och ställer en väldigt konstig fråga om "det är trevligt" att hennes hundar skäller när du går förbi. Där är det ju du som söker en konflikt.

Det är ett rätt naturligt svar då från grannen att om du tycker att det är jobbigt att höra så får du väl gå en annan väg? Där håller jag med grannen: man kan inte förvänta sig att alla har fullt pli på sina hundar, och en del hundar skäller när en annan hund passerar deras "revir". Vem bryr sig. Det är som sagt bara att vara tyst och passera så är detta inget bekymmer för någon av er.

Om du misstänker att hundarna far illa så gör du en anmälan och låter myndigheterna sköta det.

Jag stör mig inte på att dom skäller utan att dom är på väg över staketet och vill undvika den situationen. Sen givetvis skäller dom mycket och jag tycker synd om dom för dom inte får den motion som behöver.
Citera
2026-07-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Tre tanter med hundar som alla är likadana och som retar sig på varandra. That’s my take.
Well...
2 som inte sköter sina hundar.1 som gör det JAG
Citera
2026-07-01, 17:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
3 familjer med hundar som skäller är nästan värre än 3 barnfamiljer en riktig kvarters dödare för bostadsområdet och grannar som bara måste tjafsa istället för att bara vara tyst och gå därifrån

Är så glad att slippa sånt när folk bara måste provocera varandra och oväsen hörs långt och kommer inte lugna sig förrän man flyttar men vem vill frivilligt flytta in i området med hundar som skäller eller barn som skriker är en bra fråga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in